Håper på hjelp :)

Planlegger akvarium til datteren min til jul og er helt grønn... Og ansatte i dyrebutikken sier forskjellig til meg.. Og da blir jeg enda mer grønn

Har jo litt lyst på fisker i litt fine farger.. Men er tydeligvis mange som er teritorielle..

Falt jo selvsagt pladask for arten kampfisk men den måtte kun være ilag litt "kjedelig" fisk..

Så da tenker jeg litt .. 1 pen fisk å se på? Eller 10-15 pene å se på ?

Hvis man går bort fra kampfisk.. Hvilke andre fargerike fisker går godt sammen? Gjerne i forskjellige former også

Alvariet er 70 liter
Vet ikke hvilke alder ditt barn har, men er hun ikke så veldig gammel, så er vanlige guppy alltid kjekt å begynne med... Fargerike fisk, og livlige i akvariet.

Eller så har du stim fisk ala tetra etc.

Er så mye å velge mellom...
Inaktiv bruker
Dyr bør ikke gis i gave, det er hvertfall min mening.
Men om du nå skal gi barnet ditt et akvarium, er det enkelte faktorer du bør tenke på.
Uten at jeg vet hvor gammelt barnet er, så er det den voksne som bør ha hoved ansvaret, du må huske å kjøre filteret inn før det "tilsettes" fisk.
Det er viktig at dere velger et kar som er stort nok, og ikke et lite kar som er vanskelig og fort bilr kjedelig, fordi det ikke er plass til fisk. Fisk tilpasser seg ikke størelsen på karet, man må tilpasse karet etter fisken.
Det er mye nyttig info Under Artikkler-Akarieskolen. Og en veldig viktig regel, IKKE hør på dem i dyrebutikkene, de er der for å selge og tjene penger, og ikke alle som jobber i dyrebutikk vet hva de faktisk snakker om. Det finnes untak, men da bør man kunne luke ut disse ved egen kompetanse.
Masse fisk å velge i ja. Jeg vil anbefale deg å ta deg en tur til Moss og Dahls Dyrerike. Der finnes det ett godt utvalg av fisk og kanskje viktigst, det er mass kunnskap om fisk der.
Godt å få tips om en dyrebutikk som kan fisk bor ca 30 min unna Moss

Takk for tipset hvor i Moss ca ligger det?
Hun er 7 år. Og er fullt klar over at det er den voksnes ansvar hun er veldig observant, så hennes jobb blir å følge med.. Vedr sykdom.. Om noen har lagt egg.. Død fisk osv.. Jeg følger også selvsagt med.. Jeg er inne på rommet hennes sikkert 20 ganger daglig

Og å høre på dyrebutikk har jeg lært at ikke er så lurt.. De sier så forskjellig.. I tillegg anbefalte ski akvarium meg å bytte ut pæra med minjongpære fra butikken?!? Kan umulig være bra?

I tillegg har vi fugl og hund glad i dyr, for å si det sånn

Men et 70 liter er vel en grei størrelse der? Sånn å starte med. Finner vi stor interesse for dette, så har vi pratet om at da går det an å spare opp til et større.

Ja, vi har sett på sånn fisk og stimfisk.. De blå og røde

Kan vi ha feks to algespisere?
Inaktiv bruker
Gry Holm
Kan vi ha feks to algespisere?


For et 70 liters kar ville jeg anbefalt en lite gruppe (3-5) av Otocincluser.
De fleste andre algespisere blir litt for store.
En stor del av jobben nå i starten blir å sørge for at karet kjøres inn skikkelig før fisk anskaffes. Dette innebærer bl.a. målinger av vannverdier, noe som ikke en syvåring kan klare. Les om innkjøring her og her.

Vanntester skal være i form av dråpetester, gjerne JBL sine. Disee er en nødvendighet for enhver akvarist, da vi jo ønsker å skape så gode forhold som mulig for fiskene våre. Hvis fisk blir syke, er det første vi gjør å sjekke vannverdiene. Når vi velger fisk, velger vi utifra hvilke verdier vi har i karet vårt, slik at fiskene får forhold som er mest mulig lik deres naturlige leveområde. Dråpetester er dyrt, særlig i dyrebutikken...så anbefaler at de kjøpes på nett, f.eks. her eller her. Det du trenger er tester for pH (surhetsgrad), GH (hardhet), NH3/NH4 (ammoniakk), NO2 (nitritt) og NO3 (nitrat). Kjøp for all del ikke test-sticks, da de er så unøyaktige at de er omtrent ubrukelige.
Jeg kan jo nada om fisk.. Og datteren min på 7 skal selvsagt ikke stå for noe ansvar her

Velger å kjøpe fisk av han i Moss (som jeg ble anbefalt litt lengre opp her). Så får han forklare meg hele prosessen.

Ettersom jeg forsto, så fyller jeg akvariet.. Med sand ig tilbehør.. Så drar jeg til han for å få noe som skal helles oppi akvariet.. Så etter noen dager igjen, kan fisken komme
Nei, så enkelt er det ikke. Innkjøringen skal sørge for en fremvekst i filteret av to forskjellige bakterie-stammer, som skal bryte ned avfallsstoffene i akvariet, både fra planter, fisk og fiskemat. Detter er ikke gjordt på et par dager, uansett om du bruker "flaskebakterier" ! Det eneste som kan føre til en så rask innkjøring er hvis du får "filterguffe" fra et allerede eksisterende og friskt akvarium.

Men kan absolutt anbefale Dahl's Dyrerike
Du har ikke helt tatt poenget. Vil foreslå at du leser de trådene som ligger bak lenkene SilverShaded viste til, da vil du se at det skal litt mer til, men at det ikke er rakettvitenskap heller.

Otocinclus er små, fine algespisere og er et godt forslag. Jeg ville, etter min og andres erfaring, ha ventet med disse til akvariet er godt etablert, kanskje 6 - 7 måneder etter oppstart. Årsaken er at disse fiskene kan være litt vanskelige å få til i nye akvarier. De trenger litt algevekst i karet og stabile vannverdier. Når du skal kjøpe slike, så pass på at de ikke ser tynne og avmagret ut, men er litt runde i magen, da er det mye større mulighet for at de overlever og klarer seg i karet ditt.

Dahls Dyrerike finner du ved å ta første avkjøring til høyre etter å ha passert Mosseporten (tunellen, ikke kjøpesenteret ), så første til høyre og deretter til venstre i rundkjøringen. Da ser du Rema 1000 og på den andre siden av parkeringsplassen ligger Dahls.

De som jobber der er flinke, ingen tvil om det, men de lever også av å selge

Da jeg startet opp, var det ingen som rådet meg til å kjøre inn akvariet med noe annet enn å sette inn fisk. En grunn kan være at dyrebutikker generelt ser på fisk som noe annet enn kjæledyr, samt at deres innkjøpspriser er ganske annerledes enn våre.

Allikevel, innkjøring, dvs. etablering av de bakteriene som skal sørge for biologisk rensing av akvarievannet ditt, er viktig.


Lykke til, begge to!
Ok så det Dahls dyrerike sier og anbefaler meg, kan jeg stole på? Kommer nok til å handle alt hos han. Fisk og planter og diverse.

Mamma har en gammel rot hun fant i skogen for lenge siden.. Hun har brukt den til å pynte juledrkorasjoner. Det er likt treverk som selges i dyrebutikken.
Kan jeg bruke den om den blir kokt ut? Altså vasket og kokt grundig.

Og kan man plukke skjell og steiner selv? Vaske de godt
Takk for godt svar skal ærlig innrømme at jeg ikke har gått inn på noen linker..

Og skal sette meg godt inn i dette med innkjøring var hos dyreriket i Moss i ste, og eieren der var noe annet å snakke med enn de andre dyrebutikkene jeg har vært i kontakt med! Skjønner at de andre var ute etter å tjene penger.. Men opplevde han i Moss som mer seriøs

Kommer til å velge fisk som passer sammen.. Og sånne "åler" som spiser fra bakken og takk for tips om å skaffe malle litt senerere. Høres jo logisk ut også ! Blir litt black molly, guppy, og sånne på denne størrelsen som er orange og hvit (husker ikke navnet).

Guppy solgte han i Moss til 12 kr.. 10 for 100 kr. De andre dyrebutikkene jeg var i lå fra 30 kr.. Og helt opp til 46 kr stk! Veeeeldig prisvariasjon..,

Og de andre dyrebutikkene sa jeg måtte kun ha 1 hanne.. Og 5-6 jenter.. Det mente han i Moss var tull..
Og en dyrebutikk jeg var i i ste anbefalte meg å ha kampfisk sammen med guppy ...
Det jeg mente med å anbefale Dahl's, er at kvaliteten på fiskene som regel er bra. Og treffer du noen av "gamlekara" har de også masse fiske- og akvarie-kunnskap. Men de er selvsagt også ute etter å selge deg mest mulig

Det generelle rådet er i grunnen at når det gjelder innkjøp og drift kan det være smart å spørre her på AF først
Takk for det rådet han i Moss var i alle fall annerledes å snakke med. I positiv forstand. Han visste mer enn andre dyrebutikker
Noen av fisketypene dine passer ikke sammen. Du må lese deg opp på dette først og ikke spørre de som vil tjene penger.
Hvilke fisketyper.. Som jeg har nevt.. Passer ikke sammen?

Og black ghost.. Passer den stort sett sammen med de fleste?

Og hvor mange stimfisk må jeg ha? Om jeg feks velger den typen som er blå og rød.. Glitrer litt..

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg trenger alt inn med teskje så å lese meg opp.. Å forstå alt blir trøbbel..
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap