Egg, men hva? :)

Hei, da jeg slo på lyset i 180literen idag,var det kommet masse egg på den ene bladen.. noen som hva det er?

fikser i karet er:

scalare, platy, neontetra, rødmunstetra, gull gurami, kampfisk, ancistrus, Megalechis thoracata, palettciklide

3-4 snegler også

Takk
de 2 skalarene virker ganske interessert, kan se ut som de spiser egga noen mulighet for og redde de?
Egg
Er nok scalarene som er foreldrene her

De vil normalt passe veldig godt på egg og ynglene...

Gratulerer!
Skutlis
Er nok scalarene som er foreldrene her:) De vil normalt passe veldig godt på egg og ynglene... Gratulerer!


supert!

hvor lang tid går det før de klekkes?
Har du virkelig en kampfisk i denne blandingen?? Er flere agressive arter og finnenappere.. Går dette virkelig bra?? Fint om det gjør det altså, bare et skjeldent tilfelle tror jeg..
Ja, dette er garantert scalarene som har lagt egg. Ser ut som om det har gått mugg i noen av eggene allerede... Håper du får frem noen av dem i alle fall ....
Dinnaz
Har du virkelig en kampfisk i denne blandingen?? Er flere agressive arter og finnenappere.. Går dette virkelig bra?? Fint om det gjør det altså, bare et skjeldent tilfelle tror jeg..


jada, kampfisk fungerer fint her. kampfisken var den siste jeg skaffet, så den er ikke så tøff i hatten platyene napper heller ikke noe.
Okay, men hold et godt øye med karen da for de trives best i et kar uten merkbar sirkulasjon og uten stressende samboere.. De trives med å regjere..Så blir den stille å apatisk så burde den puttes i et mindre akvarie alene, og det trives den godt med..
Søk den opp her i basen du og les litt Søk på Betta splendens
Utifra bildet, der en scalare faktisk står og passer på eggene også, ser det helt klart ut som scalare-egg, ja. De legger ofte egg i selskapskar, men dessverre er sjansen for å få opp noen yngel i et selskapskar lik omtrent null.

Du har altfor mange andre fisk i akvariet til at det kan lykkes. Ser for eksempel at du har ancistrus. De er eggrøvere på nattestid, for da døser ciklidene i mørket og passer ikke på. Ancistrus er nattaktive, det er ikke ciklider (scalarer er i ciklide-gruppen).
Skulle eggene mot formodning overleve de dagene de bruker på å klekkes, vil yngelen gå den sikre død i møte i munnene på alle de andre fiskene i akvariet. Tetraer og de fleste andre er rovdyr i miniatyr. Scalareforeldrene kjemper en kamp de umulig kan vinne når de prøver å beskytte og gjete yngelflokken sin i et selskapskar, men svermen av yngel er for stor og de flakser jo avgårde i alle retninger. Så mange steder på en gang klarer ikke to foreldre å være, så da så...

Dessuten trenger scalare-yngel levendefôr for å vokse opp. Instinktene deres gjør at de ikke ser boks-fôr som noe spiselig mat, de trenger levendefôr som regel.
Siden scalarer er formet som de er, trenger et helt kull av dem temmelig stor plass (alene) når de skal vokse opp. Man må altså ha et ganske stort oppvekstkar klart til de, ferdig innkjørt med filter som er stort nok til å ta seg av avfallsmengden et stort kull scalarer produserer (det blir lett 150-200 yngel....kanskje fler)

Det finnes en artikkel om oppdrett av scalarer her, hvis du vil lese. Uansett er det altså ikke en form for oppdrett man kan drive i selskapskaret i stua, dessverre.
mona o
Utifra bildet, der en scalare faktisk står og passer på eggene også, ser det helt klart ut som scalare-egg, ja. De legger ofte egg i selskapskar, men dessverre er sjansen for å få opp noen yngel i et selskapskar lik omtrent null. Du har altfor mange andre fisk i akvariet til at det kan lykkes. Ser for eksempel at du har ancistrus. De er eggrøvere på nattestid, for da døser ciklidene i mørket og passer ikke på. Ancistrus er nattaktive, det er ikke ciklider (scalarer er i ciklide-gruppen). Skulle eggene mot formodning overleve de dagene de bruker på å klekkes, vil yngelen gå den sikre død i møte i munnene på alle de andre fiskene i akvariet. Tetraer og de fleste andre er rovdyr i miniatyr. Scalareforeldrene kjemper en kamp de umulig kan vinne når de prøver å beskytte og gjete yngelflokken sin i et selskapskar, men svermen av yngel er for stor og de flakser jo avgårde i alle retninger. Så mange steder på en gang klarer ikke to foreldre å være, så da så... Dessuten trenger scalare-yngel levendefôr for å vokse opp. Instinktene deres gjør at de ikke ser boks-fôr som noe spiselig mat, de trenger levendefôr som regel. Siden scalarer er formet som de er, trenger et helt kull av dem temmelig stor plass (alene) når de skal vokse opp. Man må altså ha et ganske stort oppvekstkar klart til de, ferdig innkjørt med filter som er stort nok til å ta seg av avfallsmengden et stort kull scalarer produserer (det blir lett 150-200 yngel....kanskje fler) Det finnes en [URLBLOCK1], hvis du vil lese. Uansett er det altså ikke en form for oppdrett man kan drive i selskapskaret i stua, dessverre.


takker for svar, har lest meg litt opp på oppdrett av scalarer og fant ut at de ikke vill overleve i selskapsakvariet mitt ja, de fleste eggene har fått mugg nå så tror ikke noen av de vill overleve til klekkingen. forsto det slik at scalarene vill legge egg hver 14dag framover etter første gangen de legger egg, blir ikke foreldrene veldig stresset av og passe på egga hele tiden? en dag skal jeg prøve meg på oppdrett av de men foreløpig så er alle kara mine fulle
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap