Hvordan fylle vann?

Hei.
Jeg lurer på om det er en grei måte å fylle vann i akvariet fra en balje/bøtte e.l. med slange eller noe.
Har prøvd å helle rett oppi fra bøtte, men det virvler jo opp veldig mye sand.. noen bedre måte å gjøre det på? Har ikke mulighet til å tappe rett fra krana.

Uansett er det ikke best å tappe rett fra krana. For det første bør vannet ha temperatur som temperaturen i akvariet, og "ferdigblandet" varmtvann fra krana kan inneholde uheldige stoffer. Tapp opp vannet du skal bruke kvelden før, og la det stå i en balje/bøtte(r), gjerne med luftestein. Det vil også fjerne eventuell klor og overmetning fra vannet.

Når det gjelder å få vannet opp i akvariet, kan du skaffe deg en liten vannpumpe med slange. Da setter du bare pumpa nedi balja og slangen i akvariet, så går det helt av seg selv.
Plussmedlem
Så lenge det ikke er for høyt fra bøtta/balja og opp til karet kan du bruke en liten, billig powerhead med en bit vanlig hageslange på.....
Eller så kan du helle sakte fra bøtta slik at strålen stopper opp før den når bunnen, en annen løsning er å helle slik at strålen treffer stein/rot eller annen pynt.
Bruker selv kaldt vann fra spring på mine kar med både bøtte og slange
Hvis du har mulighet for å sette bøtta med byttevann høyere enn vannflaten i akvariet, kan du bruke en slangebit som hevert fra bøtta ned i akvariet.

Jeg har laget en slik hevert av en bit hageslange. For å holde slangen på plass i bøtta, har jeg tredd på slangen en slik bøy som holder vaskemaskinslanger på plass der vannet fra maskinen ledes ned i avløpet.

Bøtta setter jeg oppå det heldekkende akvariearmaturet som jeg har skjøvet såpass mye sidelengs at det er plass til slangen. Siden hageslangen har en liten bøy etter opprulling, renner vannet pent og pyntelig ut i akvariet uten å treffe bunnen.
I "gamle dager" pleide jeg å holde en øse under vannstrålen når fylte vann i akvariet. Litt kronglete å holde bøtte og øse samtidig, men det gikk på et vis.

Nå pleier jeg å sette bøtta oppå lysarmaturet, og bruker hevert (slange) til å fylle akvariet. Lettvint men litt risikabelt.

En mulighet er å bruke vannkanne (sånn du vanner blomster med), da er det lettere å helle kontrollert i akvariet.
Mange gode tips. Takk!
Med vannpumpe, er det en sånn en ?

Eller er det noe helt annet?
Ser ut som en vannpumpe, ja. Men ville nok satset på en som er designet for akvariumbruk, som for eksempel Maxi-Jet eller Eheim Compact.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap