Kombinere corys og ciklider...?

Jeg skal fylle 250l-karet i løpet av uka og har enda ikke klart å bestemme hva jeg vil ha i det. Vanskelig å vite hva det er plass til, særlig når jeg ser på ønskelista mi at de aller fleste må dele på plassen på bunnen.

Kanskje jeg kan få noen råd om hva som passer i lag?

Det jeg vet er at jeg vil ha hovedsaklig corys og ett eller to ciklidepar. Hvilke type ciklide har jeg ikke så sterke meninger om, så lenge det er en type som ikke flår coryene. Om det er noen jeg kan få til å yngle er det topp. Hadde regnbueciklide fungert, kanskje?

Øverst på lista står 10+ Green laser cory (eller så mange som jeg får plass til), alternativt corydoras adolfoi (ja takk begge deler?) og/eller noen dvergpansermaller. Ja, jeg er her for å få en reality check på antallet, altså...

Jeg har noen Ancistrus sp. oppdrettsvariant som blir med på lasset om det er plass, men cory > ancistrus.

I tillegg skal jeg ha 5+ Siamesisk Algespiser, og en størst mulig stim med en liten stimfisk som kan utnytte mer av karet, f.eks Rødmunntetra.

Tenker jeg treffer mest mulig om karet ligger på 6.5-7 i pH og 24-25 i temp.

Kan noen si noe om hva som er grensen for hvor mange corys jeg kan ha i karet?
Hva er footprint'n på karet da? L/b/h?? Og layout'n i karet har mye å si det også i tillegg til sandbunn med sand som ikke øker PH..
Ciklider er generellt aggressive fisker og spesiellt ved lek og yngelpass.. Cory skjønner ikke dette her med territorier, og vil barte rundt der de vil
Så det er veldig bra at du er litt skeptisk til dette..
Selv hadde jeg rundt 30 C. albino i min 325L som er 130x50x50 og det gikk veldig bra.

Men karet ditt må jo kjøres inn skikkelig og det vil ta noen uker (4-6) så må du ta inn litt fisk av gangen så da får du god tid til å lese og titte på hvilke arter du vil ha
Karet er 42*121*50. Jeg skal starte det med filteret fra et annet kar, så det burde gå ganske raskt. Jeg har ikke planlagt layout enda siden jeg ikke vet helt hvilke arter jeg skal ha, men det vil jo så klart være lagt opp for å få mest mulig fred i heimen. Og der tar jeg selvsagt også gjerne i mot tips. Artsdatabasen sier jo litt, men for en nybegynner er det ikke så greit å vite hvor mye/hvor stor avstand mellom ting.

Burde jeg gi opp tanken på å ha cory sammen med ciklide (alle typer ciklider) da, siden coryene kommer til å valse rundt hula samme hva?
De aller fleste ciklide-arter vil komme i klammeri med coryene når de yngler, særlig dvergciklidene. Den eneste arten som ikke blander seg noe særlig inn i livet på bunnen, er scalare. Hvis du skaffer en lien flokk med ungfisk, vil du ende opp med ett eller flere par, hvor det dominante gjerne tar styringen, eller de deler akvariet mellom seg.

Kanskje også verdt å huske at siamesiske algeetere blir store, og gjerne blir de da nokså aggressive (og slutter å spise alger).
Når det gjelder cory, vil jeg anbefale at du holder deg til 1 art, og da en god flokk av disse (10-15). Siden du har noen ancistrus, bør du ikke belaste bunnen med mere, etter min mening.

Storbladete planter og en pen stim med rødmunnstetra vil fylle ut karet med noe interessant i hver etasje
Om jeg lar ancistrusene bli der de er nå, kan jeg inkludere en liten stim dvergpansermaller også?

Hører at du ikke er fan av sae. Kan du anbefale en annen algespiser istedet, som liker seg i midt? Jeg kan jo flytte ancistrusene til nykaret såklart, men da blir det jo mindre cory-plass. Dersom jeg går for SAE, vil de plage scalarene? Kan jeg kombinere scalare med kampfisk? SAE og scalare/kampfisk vil vel kanskje ha litt forskjellig vannhastighet, det er kanskje en dårlig ide å kombinere? Typen hadde et stort ønske om både kampfisk og scalare, men jeg hadde ikke i utgangspunktet tenkt til å ta med noen av delene (også fordi yngel hadde vært fint, og scalare er en jævel på å spise dem). Men kanskje demokratiet får seire om sae utgår.

Hvordan er det med scalare og små stimfisk? Hvor stor må fisken være for å være trygg for scalarene? Hvor mange småfisk (som rødmunntetra) kan jeg ha i et slikt kar tror du?

Ifølge databasen kan scalare holdes bare to, men jeg ser at folk stort sett har flere. Hva tror du funker her?

Masse spørsmål. Men heller nå enn når de begynner å spise hverandre.
Ikke noe galt med SAE, men otocinclus gjør samme jobben den beveger seg litt rundt hele akvariet, bortsett fra aller øverst.

Tror neppe SAE vil plage scalarene, de kan stort sett ta vare på seg selv. Kampfisk er imidlertid en annen sak...dette er en fisk som ikke egner seg så godt for selskapsakvariet og bør helst holdes i artskar.
Ja, scalare tar yngel, men det gjør både tetraer og de fleste fiskearter. Det som får plass i munnen, blir spist Hvis de ikke har foreldre som passer dem, da...scalare gjør jo det. Tetraer av litt størrelse vil ikke bl tatt, men de kan ta neontetra og andre små-arter. En scalare gir seg neppe i kast med rødmunner på 4-5 cm. Ihvertfall har ikke jeg opplevd det. Så en stim på 20stk. av disse burde gå fint.

Det er egentlig to måter å ha scalare på fra start : enten kjøpe et allerede etablert par, eller noen ungfisk som kan finne ut av pardannelsen selv. De som faller utenfor kan man eventuelt selge/gi bort senere.
SilverShaded
Ikke noe galt med SAE, men otocinclus gjør samme jobben :-)

Hmmm, Otocinclus spiser kontinuerlig alger uansett hvor mye tilleggsmat den får..
Det gjør ikke SAE!!! Den blir lat og venter på neste måltid.
Otocinclus spiser ikke penselalger, men det gjør SAE..

Med en bunnflate på 121cm så burde den fint romme en fin liten gruppe Adolfoi sammen med en gruppe Green laser mener jeg. Så sant bunnen ikke er fylt med pynt eller de kan krysses da, men det vet ikke jeg noe om..
Mitt svar var medregnet ancistrusene.
Men det er klart det går an å ha to små grupper i stedet for 1 stor. Jeg syns bare det er finere med store grupper
Mear
Jeg skal fylle 250l-karet i løpet av uka....... Det jeg vet er at jeg vil ha hovedsaklig corys og ett eller to ciklidepar. Hvilke type ciklide har jeg ikke så sterke meninger om, så lenge det er en type som ikke flår coryene. Om det er noen jeg kan få til å yngle er det topp. Hadde regnbueciklide fungert, kanskje?.............


Det er veldig mange ciklider som har territorium på bunnen i sitt leveområde, og holder seg lavt i akvariet. Samme som Corydoras. Forskjellen er at Corydoras overhodet ikke har noen anelse om hva territorium er, og vimser inn på ciklidenes område og blir banket opp hver gang. Godt for pansermallene at de er pansret og har benplater og stive finnestråler... ellers hadde det ikke blitt mye gjen av de. Sårbare punkter som ciklidene hakker løs på er imidlertid ikke beskyttet; øynene og selve finnene. Det er en kjent sak at f.eks. Apistogramma hakker ut øynene på vimsete COrydoras fordi de soser rundt på Apistoenes område, og ikke forstår den klare beskjeden "Kom deg vekk".
Så... dessverre er de ikke så passende å ha i lag i samme akvarium, disse dvergciklidene og Coryene.
Som regel er det i leksperiodene at dvergciklidene blir så hissige, og leke og legge egg, det gjør de som regel etter en tid. Noen oftere enn andre. Og da blir det dessverre bråk, selv om det gjerne er rolig og fredelig utenom leksperiodene.

Men, det finnes alternativer. En ciklide-type som IKKE bryr seg om bunnen i akvariet er imidlertid de store og flotte scalarene. Du har stort nok akvarium (250) til å huse scalarer, og de er også mulig å få yngel på, hvis du har et eget yngelkar til oppveksten deres klart. Scalarene legger svært mange egg, og det kan fort bli et par hundre små som skal vokse opp. Det finnes en artikkel her på forumet om scalareoppdrett, dersom det er av interesse
Jeg har hatt Scalarer og Corydoras sammen i lag, og scalarene har ynglet uten å bry seg om Corydorasene på bunnen nedenfor.

Mear
Kan noen si noe om hva som er grensen for hvor mange corys jeg kan ha i karet?

I en 250 liter hadde jeg proppet i langt mer enn de 10 Coryene du har planlagt, iallefall 20-30 kanskje....minst. Kommer litt an på hvordan du innreder akvariet, og selvsagt: hvor mange fisk i øvre vannlag du har tenkt å ha.
Ok, kanskje det blir scalare da. Vil det bli plass til 4-5 scalare sammen med 20-30 av en liten stimfisk tror du?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap