Nybegynner på halvdypt vann

Oki, long story short: 1 stk kampfisk-impulskjøp, hadde den i et minikar jeg fikk av en venninne mens en 15L ble klargjort. Leste imellomtiden alt jeg kunne finne om kampfisk, bestemte meg for å kjøpe en 60L, endte opp med en 110L. 15L er nå klar, og kampfisken bor i den mens 110L får begynt innkjøringsprosessen. Ble kjøpt brukt med sand (og et ukjent antall sandsnegler som dukket opp som noen paddehatter), lys og en grotesk plante. Har forresten også en jegersnegle i 15L, og noen reker i minikaret (fikk disse av en annen venninne).

Ble bitt av basillen litt raskere enn jeg hadde regna med, ops!

Men så... selv om jeg har lest meg opp på ganske mye så er jeg ennå ganske usikker. Dette karet ble jo på en måte kjøpt inn til kampfisken, men kunne godt tenke meg å ha litt flere vesener og planter oppi der. Jeg har foreløpig vurdert pansermalle, neontetra, kileflekkrasbora, posthornsnegle, ancistrus av noe slag, og reker (skal selvfølgelig anskaffe planter og gjemmesteder til alle! Og hvis det viser seg at kampfisken vil jakte på rekene kan de bo i 15L-karet)

Det er disse artene (virker det som ihvertfall!) de fleste er enige om passer fint med kampfisk med tanke på lynne, men jeg er litt bekymra for om alle kan trives i samme temperatur...ser ut til at det som er litt på den kaldere siden for en kampfisk kan nærme seg litt vel varmt for en neon tetra, feks.

Har noen forslag til hva som kan passe inn? Gjerne også forslag til planter!
Følger spent med her
Hei. Har ingen svar til deg, men er i omtrent samme situasjon som deg. Er helt fersk når det gjelder fisk. Kjøpte 110-liter rett etter nyttår, har i 14 dager hatt to små ansistrus i det, dro på dyrebutikken i går for å kjøpe tre guppy og endte (tross alle advarsler om å ikke kjøpe fisk på impuls) opp med en blå vakker kampfisk som i dyrebutikken hadde tilholdssted sammen med guppyene. Disse virker sålangt harmløse overfor hverandre, men jeg er nå svært usikker på hvilke andre fisk jeg kan ha sammen med disse? Har nylig registrert meg her på forumet og håper det er greit at jeg 'henger meg på' her på tråden din? Gh ca 6, pH rundt 7.
Har tidligere hatt kampfisk og corydoras sammen, gikk helt greit. Men egentlig ikkje noe eg vil annbefale siden corydoras vil ha litt mere strømmer enn hva kampsiken gjerne setter pris på.

Om kampfisken din tar reker, ja det vil den nokk.
Fin regel å ha i bakhodet, passer det i kjeften så ryker det til.

Rasbora går vel under den kategorien?

Hvordan disse kampfiskene er er veldig individuelt har eg forstått. Noen rører verken det ene eller det andre. Mens andre har matlysten i god behold.

Planter kan du jo se etter på auksjon om det kommer noen i ditt område. Eller søke opp din lokale akvarieklubb sine FB sider, og muligens på sikt også melde deg inn?
Er jo alltid noen som selger planter som dem har luket vekk.

Fiske oppsett tør eg ikkje å komme med.
Jeg anbefaler at du leser her: http://www.bettafish.com/

Det er et supervennlig forum med mange internasjonale oppdrettere og eiere av betta splendens og andre betta arter, anbefales på det sterkeste!
Vi er selv nybegynnere, med et 160 liters kar som nå har vært oppe og gå i snaut tre uker. I det har vi to kinesiske algespisere, ti kardinaltetra, en kampfisk hann og et artig par med Black Molly. I tillegg ti små yngel av vanligst mulig algespiser malle tror jeg, disse fikk vi i nabolaget for å tynne ut litt i deres kar. Av denne sammensetningen er det bare den ene kinesiske algespiseren som skaper antydning til annet enn ro og harmoni i hele akvariet.
Unni L, selvsagt kan du henge deg på tråden her. Vil du værra med så heng på!

Takk Axeria! Jeg er allerede medlem der, er jeg som er "Kampfisk"

Har gjort litt research, og det virker som kileflekkrasbora og maskepansermalle kan fungere fint (ihvertfall hvis man tar temperatur, ph og gh med i beregningen). Fant en side der forfatteren på det sterkeste anbefalte å ikke ha pleco/ancistrus sammen med kampfisk, uten å oppgi en grunn. Noen her som har hørt om det?
Hadde 2 L-144 sammen med en gruppe cory og en kampfisk.
Cory'ne brydde L-144 seg lite om utenom ved hulen men kampfisken derimot svømte de begge opp til overflaten for å jage bort..
Men kampfisken er rå til å spise fiskeegg, så muligens derfor..
For ordensskyld: Her laget jeg et friområdet for kf så den kunne ha et rolig område uten strøm hvor den la skumrede..
Den har idag et eget kar.
Jøsses! Trodde det skulle være kampfisken som var aggressiv, ikke omvendt :P Jaja. Er veldig spent på Odin (kampfisken heter Odin fordi samboeren heter Are :P ). Han er særdeles aktiv og nysgjerrig, og fyker bort for å sjekke hver gang noe rører seg. Mistenker at ikke alle fisker vil sette særlig stor pris på det!
Her er L-144 3 ganger så store som kf så den holdt avstand, men til ingen nytte.
KF er særdeles artige og lekene fisker med masse personlighet, så hvis Are leker med fingeren over glasset så henger odin seg på.. Han kan også læres til å spise fra hånden
Hehe, morsomt!

Er det noen "trygg" måte å sjekke om Odin takler andre fisk, evt at andre fisk tolererer ham? Er redd for å få en fiskemassakre.
Du må vel i tilfelle stå klar med håven da... Men så lenge verdikravet er det samme, den ikke er territoriell, lange slør eller finnenapper så går det som regel greit.
Har en eldre kf som går med corydoras og tiger sewillia og det er helt harmonisk..
Yeah, håven er plan A, men er foreløpig den eneste planen :P Liker å ha en backup-plan

Tror det blir maskepansermalle og dronningrasbora, evt en ancistrus av noe slag etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Grethe Leo
Reklame for plussmedlemskap