Kan disse fiskene bo sammen?

Hei, skal starte opp et 60L akvarium og holder på å planlegge fiskene. Har vært på leverandørens nettside og funnet en del fisker jeg kunne tenke meg og kjøpe. Så var det bare å finne ut om de kan gå sammen Her er mine forslag til fisk. Gjerne kom med forslag til kombinasjon, og hvor mange jeg bør/må ha av hver, hvilke fisker som ikke kan gå sammen og også tilfelle hvorfor ikke. Det ene jeg hverfall er sikker på er at jeg skal ha kampfisk, derfor har jeg bare en fisk med slør.

https://imazo.se/Servlet?page=11&anr=019.0842&parent=s3E&itemcount=0
https://imazo.se/Servlet?page=11&anr=028.0110&parent=s4F&itemcount=0
https://imazo.se/Servlet?page=11&anr=011.0213&parent=s2R&itemcount=0
https://imazo.se/Servlet?page=11&anr=014.0099&parent=s30&itemcount=0
https://imazo.se/Servlet?page=11&anr=023.0164&parent=s3U&itemcount=0
https://imazo.se/Servlet?page=11&anr=023.0245&parent=s3U&itemcount=0
https://imazo.se/Servlet?page=11&anr=015.0360&parent=s33&itemcount=0
https://imazo.se/Servlet?page=11&anr=017.0255&parent=s36&itemcount=0

Dessuten vil jeg ha Black Molly og en algespisende malle.

Mvh Vibeke
Ser nå at linkene ikke fungerte, skal fikse
Nei, dette blir en særdeles dårlig kombinasjon, både med tanke på plass i karet, territorium, adferd og ikke minst vannverdi.

Ciklidene krever mer plass, og vil angripe eventuelt spise opp de andre fiskene.
Kampfisken vil bli nappet i sløret av mange av artene du har linket til.
Mosquito rasboraen blir mat for de andre fiskene.
Molly krever mer plass enn 60 liter, den krever også særdeles høy Gh og pH, vil muligens også nappe/spise de andre fiskene.
Det vil også bli veldig, veldig mange fisker på veldig liten plass.
Gi oss heller vannverdiene dine, så kan vi hjelpe deg med fiskeforslag.
Palettciklide


Passer svært dårlig med små(tynne) fisker. F.eks
Kardinaltetra

Noe jeg fikk smertelig erfare.

+ at den Palettciklider er meget hissige til tider, så dem må ha andre fisker runst seg som ikke er redd for å ta igjen om det trengs.

Rød fantomtetra


Denne har jeg selv å det går greit. Det er litt kort men det går grunnet høyden.
Takk for svar skal kjøpe akvariumet idag, så det er fortsatt lenge til jeg går til anskaffing av fiskene. Ser at jeg var ganske på villtur me fiskekombinasjon, så jeg starter bare ned et nytt spørsmål. Hvilke fisker kan anbefales sammen med kampfisk? Gjerne noen med litt farger.
Det kommer først og fremst ann på vannverdiene dine.

Mål vannverdiene i krana med dråpetester. Det er ikke sikkert du kan ha kampfisk en gang (hvis du ikke bruker midler). Etter du har funnet ut av vannverdiene kan du begynne å planlegge fisk.

Er det ditt første akvarium? Har du tenkt noe på innkjøring?
Takk for svar! Da har akvariumet mitt stått en stund og jeg er fortsatt i planleggingen av hvilke fisker jeg skal ha. Har kommet med en ny og liiiitt mer gjennomtenkt kombinasjon Men spør likevel, i og med at det ikke er bare bare og huske alt om de forskjellige fiskenes behov. Hvilke meninger har dere om å sette disse fiskene sammen? Blir det for lite plass(60l)? Hvilke fisk bør jeg eventuelt droppe?

- en Black eyed yellow bristlenose, L144
- et par snegler
- pygmy gourami
- clown killi
- guppy (bare hanner tenker jeg, vil ikke ha masse yngel)
- sverddrager

Bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite sier nå jeg. Vil være helt sikker på at fiskene mine får det slik de fortjener Har ikke fått målt vannverdiene mine med annet enn strips så langt, men det er så og si ubrukelig har jeg fortsått. Har bestilt dråpetester som kommer til uka.
Tempraturen i akvariet er forresten på 26.6 grader når varmekolben står på fult. Så det er maks tempraturen jeg kan ha.
Som det har vært sagt før : mål vannverdier før du lager noen liste.
Uansett passer ikke klovnkilli sammen med levendefødere, de vil ha vann på den sure side mens levendeføderne vil ha godt over 7.

Temperaturen i akvariet, selv når varmekolben står på max, kommer også an på temperaturen i rommet. Har du 19 grader i rommet, blir max-temperaturen i kret lavere enn om det er 24 grader i rommet.
Nei, her kræsjer vannverdiene.

Levendeføderne (guppy og sverddrager) vil ha basisk og hardt vann, klovnekilliene vil ha surt og bløtt vann og guramiene vil ha surt og litt hardere vann. L144 er for stor for akvariet.

Søk på fiskene i fiskebasen, så ser du kravene til vannverdiene. Og igjen, du bør sjekke vannverdier i krana (og i akvariet) før du bestemmer fisk. Det er mye du bør planlegge (innkjøring, oppsett, planter, dekorasjon) før du får fisk. Fisk og andre dyr er det som kommer helt sist i oppstarten av et nytt akvarium.

Edit: her kom SilverShaded før meg. Ikke meningen å gjenta sagte ord!
Okei ser at jeg ikke har undersøkt så godt likevel. Blir nok et nytt dypdykk i fiskebasen ja. Kranvannet i mitt område er nok på den harde siden, med ph på den basiske siden. Akvariehobbyen er virkelig mer å sette seg inn i, enn det man tror! Har lest sider opp og ned på forumet om innkjøring, grus, dekorasjoner og vannverdier. Tror nok de fleste har en anelse om hvilke fisk de vil ha før de tenker på alt det andre i akvariet. Slik er det i hvertfall for min del. Akvariumet mitt holder på å innkjøres med noen planter, steiner jeg har plukket ved elvebredden, og en rot fra dyrebutikken. Bruker grus som bunnlag.

Hva er det som gjør ar L144 ikke funker i 60l? I og med at andre fisker med samme størrelse funker? Er det aktivitetsnivå? I fiskebasen står det bare om artsopprinnelse og mye informasjon som ikke er så relevant i forhold til hold av selve fisken, oppførsel og slikt. Hvorfor den trenger dobbelt så mange liter lurer jeg litt på.

Som dere skjønner er jeg helt nybegynner på akvariefronten. Og ja, dette er mitt første akvarium Forumet her er perfekt når man søker litt veiledning, og jeg takker dere for det.
Jeg vet ikke hvorfor L144 ikke passer i 60 liter, men det er nok noen grunner. Det går jo ikke bare etter størrelsen på fisken, men på hvordan den oppfører seg i et akvarium osv. Jeg bare stoler på at det står rett i fiskebasen. Vil jo være trygg for fiskenes trivsel og helse.

Jeg trodde ikke du hadde satt opp karet enda, jeg, det er jo bra, men hvordan kan du ha startet på innkjøringa uten å måle vannverdier?
Vibeke Johansen
Hva er det som gjør ar L144 ikke funker i 60l?


L144 er en Acistrus. Jeg ville gjette på at det er L144 sin utvokste størrelse som gjør at en 60 liter blir for smått med tiden. Den blir drøye 10 cm, og det er stort for et lite akvarium på bare 60 liter. Den skal jo ha rom for å forflytte seg litt rundt omkring, ikke bare ligge på en plass.
Hannene hos Ancistrus er også noe territoriale, og trenger derfor plass til å lage seg et territorium. En hule eller undersiden av en trerot pleier å være populært.

Vibeke Johansen
I og med at andre fisker med samme størrelse funker?

Hvilke andre fisker som blir hele 10 cm står oppført som "funker" i en 60 liter? (10 cm er målt uten finner)
Fiskebasen er ikke helt uten feil, og den lages av medlemmene her. Kanskje et medlem som ikke har så mye kunnskap om den fisken egentlig, har rettet på minimum akvariestørrelse etter eget syn...?
Uansett, jeg vil gjerne hvite hvilke andre fisk du sikter til her?
Her er noen av fiskene jeg fant hvor 60l står oppført som minimum. Vet ikke om noen av de kan være feil eller ikke, men vil jo selvfølgelig ikke kjøpe en fisk til akvariumet som ikke vil trives der Nå er det ikke slik at jeg vil ha alle fiskene som står oppført her, de er bare eksempler på noen med lignende størrelse som sies at de passer i 60l.

-
- [URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15808][URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3614]http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13686[/URL][/URL]
-
-

Målet mitt var å finne en fisk som spiser litt alger til å ha i akvariumet mitt. Først ville jeg ha ottoer, men har lest at de er ganske skjøre i begynnelsen, og kan være veldig svekket. Derfor ville jeg ha en fisk som er litt mer hardfør, dermed en ancistrus. Og da jeg så ancistruser med litt annerledes farge ble jeg ganske forelsket. Ancistrusen med gullfarge på leverandørens side er bare oppført som "ANCISTRUS GULD 2,5-3CM, Latin: Ancistrus sp.". Det står også at maks størrelse er 13cm. Så jeg er litt usikker på hvilken sort det egentlig er. Er fortsatt åpen for å ha otto, men det blir isåfall ikke en av de første fiskene i hus, siden den er så skjør.

Jeg har vært heldig og fått en liten filterbit fra en venn for å ha under innkjøringen. Leste også mye om salmimetoden, og fant ut hvor mye jeg burde ha i mitt akvarium. Fant ut at jeg skulle ha 3ml første dose. Men i og med at jeg ikke har dråpetester enda hadde jeg bare i 1ml(brukte pipette for riktig dosering) for sikkerhetsskyld. Dette gjorde jeg torsdag i forrige uke, men har ikke hatt i noe mer siden jeg ikke vet vannverdiene. Venter for øyeblikket spent på å få dråpetester i hus, slik at jeg kan få gjort innkjøringen mer effektivt
Jeg tror de ovenfornevnte mallene kanskje kunne gå i en 60 liter om de fikk være alene som f.eks. et par der, eller en liten gruppe på tre-fire stk. Ikke et proppet fullt selskapsakvarium, med en gjeng andre fisk å dele den sparsomme plassen med. Husk at hver eneste fisk både urinerer og bæsjer i akvariet, og alle forsøpler og er med på å belaste filteret og gjør vannet urent. 60 liter er lite, og det bør derfor bare inneholde noen få fisk, etter min mening.

I en seksti liter ville jeg kanskje maks hatt et par Ancistrus (små) også solgt dem senere når de ble for store for akvariet, og byttet dem ut med en eller to nye småtasser av samme slaget. De ER etter mitt synspunkt i største laget når de er voksne for et akvarium som bare er 60 l.

Ancistrus som du linker til øverst, er i prinsippet det samme som L144. Så det er "feil" i basen mht ferdig utvokst størrelse på de. L144 står med bare 10 cm, men vanlig Ancistrus opptil 15 cm. Det er jo samme art. L144 er en fargevariant som er blandet med vanlig oppdretts ancistrus.
L144 har sorte pupiller og gulhvit farge.
Ancistrus sp. opprettsvariant finnes i både brunflekkete og i hvit. Den hvite utgaven er albino, og har derfor rosahvit farge og røde pupiller. Den ligner til forveksnling på L144, men forskjellen er bl.a. at den ene er albino og den andre ikke.

L144 har en pussig forhistorie. ALLE L144 som finnes i akvariehobbyen i alle land, har èn felles stamfar. Det ble av samlere funnet EN gul Ancistrus-lignende hannfisk i naturen for en del år tilbake (husker ikke om det var på 80- eller 90-tallet). Denne ene fisken ble paret med en vanlig brun Ancistrus hunn, og blant avkommet ble noen gule som faren, andre brune som moren. Disse gule ble så krysset igjen, slik at man fikk flere...og flere... og flere. Alle er altså et resultat av denne kryssningen mellom en stamfar fanget i det fri og en akvarieoppdrettet stam-mor av vanlig Ancistrustype.

Ang. akvariestørrelsen som er anbefalt; her har de to personene som har redigert i fiskebasen, hatt ulike personlige synspunkter på hva som bør være minstestørrelsen på akvariet de bør holdes i. Noen tar utgangspunkt i at fisken skal være der alene som art, f.eks. et par eller liten gruppe, andre regner med at det er selskapskar og beregner størrelse utifra at det er andre fisk tilstede også.


Tilfeldig bekjentskap
© Erlend Klakegg
Reklame for plussmedlemskap