Er mallen sjuk?

Me har 4 av denne malletypen, som eg har gløymt ka heite. Dei har bodd i karet vårt i snart 3 veker og har vore kvikk å rask heile tida. Idag har denna plutseleg fått noken bleike flekkar og virkar tynn. Den eter og ser ut til å bevega seg likt som før. Er detta sjukdom eller er da stress? Om da e sjukdom, kan da smitte noken av dei andre fiskane? Jbl dråpetestar visar ingen NO2, pH på 7.5 og NH4 under 0.05.
Kan være stress som har ballet på seg etter en noe tvilsom innkjøring. Mallene trives nok heller ikke så godt på det grove bunnlaget du har. Hva slags mat får de ?
Ka er da med innkjøringa som er tvilsom?
Har du målt amoniakk, NH3/NH4?
Øyenstikker
Ka er da med innkjøringa som er tvilsom?


Ifølge den andre tråden din var du veldig usikker på om du hadde gjort det riktig, og det var litt uklart med målingene/vannverdiene.
Jeg sier ikke dette for å være usaklig med deg, men når du spør hvorfor mallen blir blek er dette en sentral mulighet til årsak. Flere fisk blir syke over tid av slike ting enn av "virkelige" sykdommer. Så dette er et meget relevant svar, selv om du påstår det motsatte i det andre innlegget ditt. Hvis du ikke vil ha ærlige svar, er det veldig vanskelig å hjelpe deg.

Hvis det virker som fisken ikke har det bra, er det iallfall ikke feil med et godt vannbytte
Eg vil absolutt ha ærlege svar for eg vil ikkje at fiskane skal ha da dårlig hos oss. Men når eg legg ved eit bilde av noke eg oppfatte som unormalt hos ein av fiskane våre og lure på ka da kan være og får til svar at da kan være stress pga ei tvilsom innkjøring, så hjelpa da ikkje meg i å veta ka som faktisk er feil med den. Om du ikkje veit ka da er, så treng du ikkje å svara. Eg spør fordi eg vil høra om da er andre som har opplevd da evt veit ka da er. Eg har stolt på vattenverdiane kvar dag. Me har bytta vann og fora dei på eit vettig vis og siste vattenbytte var igår. Me prøva faktisk å gjera ein god jobb, tru da eller ei.
Øyenstikker
Eg vil absolutt ha ærlege svar for eg vil ikkje at fiskane skal ha da dårlig hos oss. Men når eg legg ved eit bilde av noke eg oppfatte som unormalt hos ein av fiskane våre og lure på ka da kan være og får til svar at da kan være stress pga ei tvilsom innkjøring, så hjelpa da ikkje meg i å veta ka som faktisk er feil med den.


Nå var det jo faktisk du som nevnte stress, og jeg prøvde å gi en forklaring på mulig årsak til dette. Det er ingen som beskylder deg/dere for ikke å ta vare på fiskene, og heller ingen som prøver å "skyte deg ned". Ingen grunn til å være så negativ når folk tross alt bruker tiden sin på å prøve å hjelpe deg, syns nå jeg.
Dersom mallen din ikke har et ordentlig sted å gjemme seg (under en rot eller i en hule av et eller annet slag), kan den lett bli stresset ved vannskifte eller annen romstering i akvariet. Mallen din ser ut som en vanlig ancistrus oppdrettsvariant. Jeg har 2 slike og de kan bli litt ujevne i fargen etter vannbytte og annet stell, og da er de ikke å se i det hele tatt en stund etterpå heller. Du skriver at du skiftet vann i går, så jeg vil tro det vil rette seg etter en dag eller to. Fargen på grusen ser forresten litt lys ut, noe som også kan gjøre at den er litt utrygg. Jeg synes ikke det ser ut som flekkene er et belegg som betyr sykdom.

Utfra det du skriver, tviler jeg ikke på at du ønsker det beste for fiskene dine, og det
at folk kommer med spørsmål og innvendinger om hvordan du har gjort ditt og datt, er ikke ment negativt, men betyr at de engasjerer seg i problemene dine. Mange av oss har vært i samme båt i oppstartfasen, så gi for all del ikke opp selv om du synes det butter litt imot. Ingen blir utlært på noen få uker.

En ting til: Hvis du prøver å skrive på normert bokmål eller nynorsk, blir det lettere å lese innleggene dine.
Sorry nå altså, satt og leste om folk som klager på dialekt.....

Har en på lager så oversett dette dem som klarer.

Gje meg ei bidnetvåga (usikker på om det er ordrett),
eg ha budla på bordet.

Det jeg vil frem til er at, alle har sin egen dialekt og det må da folk akseptere!!!!
Om noe er litt uklart så bruk oversettelse program eller spør om order man er usikker på dersom man ikke får sammenhengen i settningen!!

Nok om det,
Ancistrusen er nok bare bek grunnet romstering i karret ja.

Og en ting til: Det beste for fisk er sand for da har du større valgmuligheter med videre tanke på innkjøp av fisk.


Litt off topic, men ville bare si at jeg gjorde et bunndekkeskifte i karet tidligere i uka, fra hvit grus til brun sand. Ancistrusene har endret adferd fullstendig, blitt vesentlig mer aktive (og morsomme) og er ute fra skyggene/røttene mye mer når lyset er på. Tidligere så jeg dem sjelden og aldri samtidig, nå er de markante i akvariet.

Så uten å ha NOEN faglig tyngde, kan jeg si at min lille erfaring er som Skattebo sier, de trives vesentlig bedre med sand.

Jeg syns også karet ser mye mer harmonisk og "riktig" ut etter at jeg byttet til sand, men det er jo en personlig preferanse. Og selve skiftet er en drittjobb...
Det nevnte jeg i mitt første svar også, at de antagelig ikke trivdes så godt på det grove bunnlaget. Trivsel og stressnivå har naturlig nok mye med miljø å gjøre.
SilverShaded
Det nevnte jeg i mitt første svar også, at de antagelig ikke trivdes så godt på det grove bunnlaget. Trivsel og stressnivå har naturlig nok mye med miljø å gjøre.
Sant, Silvershaded - bare meg som svarer på siste innlegg - korttidshukommelsestap
Var ikke myntet på deg, Sissan...sa det bare fordi jeg ble beskyldt for å komme med irrelevante svar.
Leste i en annen tråd du ha at mallen er bedre. Vil bare si: Det er jo kjempe fint
Dialekten kan være utfordrende, men jeg klarer fint å skrive bokmål Mallen har fått fargen tilbake og virker mer fornøyd
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap