Rødmunnstetra og guppy?

Hei!

Jeg har et 120 L akvarium med 4 rødmunnstetra og 1 ancistrus.
Det jeg lurer på om er om jeg kan ha guppy i samme akvarium?
Etter hva jeg har lest rundt på fiskebasen, så foretrekker rødmunnstetra bløtere vann enn guppyene som vil ha relativt hardere vann..

Men jeg ser jo at det går an å ha en hardhet som faller innenfor hos både tetraene mine og guppyer? Spørsmålet er jo da om de vil trives i dette vannet?

Har utrolig lyst på guppyer, men er også veldig glad i tetraene..
Det jeg eventuelt tenkte var i så fall og øke hardheten svært gradvis, slik at tetraene vendte seg til det, og at det ikke ble noe "sjokk"...
Etter hva jeg har skjønt ville også kanskje ancistrusen satt pris på litt hardere vann?

Hadde blitt utrolig glad om dette kunne fungere, men vil gjerne høre andres meninger angående dette da jeg selv er ganske fersk som akvarieholder.
Det er inge god idè å holde fisker på grensen. Selv om det er innenfor kan de mistrives over tid. Du kan jo sette opp et akvarie til? Litersyken vil sikkert stemme for det etterhvert.

Du burde foresten øke antallet med tetraer. De er stimfisk og trives i større grupper.
Hadde jeg hatt mulighet til enda et akvarie nå, så hadde jeg garantert kjøpt det.
Men vi får se hva det blir til senere (skal nemlig flytte om noen mnd, og vil dermed ikke anskaffe noe mer før jeg vet hva jeg har plass til ).

Ja, tenkte at det muligens ville være dumt.. Men etter verdiene i fiskebasen står verdiene oppsatt som forhold de vil trives best i, jeg tolket det dermed slik at dersom vannverdiene lå innenfor denne grensen, ville det ikke bli så ille.. Men mulig dataene der ikke alltid er helt ideelle?

Når det gjelder tetraene har jeg tenkt til å kjøpe flere, grunnen til at jeg kjøpte litt få først var rett og slett bare for å starte med litt få fisker, mulig det var dumt å kjøpe få fisk til å starte med når det var snakk om stimfisk.. Men ja, skal iallefall kjøpe flere
Hvor mange vil du anbefale som et minimum?

Hei. Rødmunntetra og guppy er ingen god kombinasjon, nei. Både pga. vannvedier og finnenapping. Regner med at du har surt vann siden du har satset på denne tetraen? Du bør ha en stim på minimum 10 individer.
Aha, visste ikke at tetraene også kunne finne på å nappe i finner.. ?

Da jeg målte vannverdiene i dyrebutikken mener jeg hun sa harheten lå på 2-3?
Og jeg ble da anbefalt å starte med fisk som trivdes i bløtt vann, og jeg valgte da å starte med disse.

Jeg sa også i dyrebutikken at jeg ønsket å ha guppyer. Jeg fikk da beskjed om at jeg kunne øke hardheten på vannet gradvis, slik at jeg senere kunne ha guppyer. Fikk også beskjed om at tetraene godt kunne ha litt hardere vann enn det jeg hadde uansett.

Jeg var jo inneforstått at det var en forskjell i vannverdier osv., men trodde jo altså at ved en gradvis økning og tilvenning kunne finne en mellomting de begge ville trives..

Nå syns jeg jo det er litt leit at jeg kanskje ikke kan ha de sammen allikevel, da det i utgangspunktet var guppy jeg hadde sett for meg.. Er det noen forskjell på endlers guppy og guppy forresten, kunne endlers f.eks. trivdes bedre i et kar med rødmunnstetra enn guppy? Eller er hverken guppy eller endlers særlig aktuelt.. ?

Setter forresten pris på svar og tilbakemeldinger.
Hardhet (GH) er jo en ting, surhetsgrad (pH) er noe annet. Du kan godt ha høy pH og lav GH, mens omvendt er nok sjeldent. Du må måle pH og GH selv, med dråpetester, da finner du ut av dette.

Guppy og andre levendefødere skal generelt ha høy pH og GH, mens tetraer skal ha lav pH og GH. Både pH og GH kan endres på forskjellige måter, det er enklere å øke enn å redusere. Så er det guppyer du vil satse på og vannet er for surt og bløtt, er det ikke så vanskelig å gjøre noe med det. Som Vannlilje allerede har sagt, så er det ugunstig å holde fisk på grensen av hva de "tåler" av vannverdier. Jeg vil derfor ikke anbefale å blande tetraer og levendefødere.

Her har du info om de aktuelle fiskene du snakker om:
Endlers
Guppy
Rødmunntetra

Ikke stol på dyrebutikkene, og mål vannverdier selv, som sagt. Det gjelder også NH3, NO2, NO3 og KH (i tillegg til pH og GH).
Rødmunnstetra bør ha en pH som er under 7 for å trives, mens guppy bør ha en pH over 7 for å trives (helst nærmere 8). "Tilvenning" endrer ikke det faktum at fisken kan mistrives i et vann den ikke er skapt for.

Guppy og Endlers guppy er to forskjellige arter, men har samme krav til vannverdier.
Hei igjen

Da har jeg vært å fått kjøpt noen flere rødmunnstetra, så nå har de blitt en litt mer fyldig stim

Har også fått kjøpt PH og GH tester, da jeg hadde nitritt-test fra før av.

PH og GH testene er fra JBL. Da jeg tilsatte 2 dråper i GH testen skiftet vannet såvidt noe farge, mens fargen ble litt mer tydelig da jeg tilsatte 3. Vil det da si at jeg har en hardhet på 2-3?

PH testen syns jeg var litt vanskelig å lese av, i og med at fargen på vannet er såpass gjennomsiktig.. Men jeg syns nå at fargen tilsvarte mest 7.0-7.5, og det var jo ikke så veldig surt.. Tenkte å ta en ny test om et par dager for å se om det den blir det samme da. Er det forresten vanlig at fargen på PH-testen er veldig svak, eller skal den få en sterk farge?
Jeg slettet dobbelt-posten din.
Da har du nok GH 2-3, vil jeg tro.
Hvilken pH-test er det du har...3-10 eller 6-7,6 ?
Hehe, det er i orden, skjønte ikke hvordan jeg slettet den selv..

Ja, bare skjønte ikke helt bruksanvisningen, stå bare man skulle telle dråper.. Forstå bare ikke helt hva de betydde

PH-testen er 3-10

Det er bare moderatorer som kan slette hele poster.

GH-testen er en titreringstest, dvs. at man skal se etter fargeomslaget, i dette tilfellet fra rødt til grønt. For hver dråpe må du riste glasset og holde det opp mot en lys bakgrunn, til du ser forandringen.

pH-testen 3-10 er ganske vanskelig å lese av, da den er altfor uspesifikk. Bruk heller pH-test 6-7.6, hvis du har pH innenfor det området (eller 7.4-9 hvis du har høy pH).
Aha, da var det nok ikke så rart jeg ikke fant ut av hvordan jeg sletta den..

Trodde GH-testen var fra grønt til rødt?
Mener det var det som sto, og var det som skjedde også.

Åja, så dumt hun i dyrebutikken ikke opplyste det..
Er litt på student-budsjett her, så får nok kjøpe en ny test når det kommer litt mer penger i kassa igjen
Hehe nei, kikket nå, skal være fra grønt til rødt ja!

Blanda nok litt med pH-testen, er litt sent på kvelden nå kjenner jeg ..
Mente selvfølgelig rødt til grønt.... huff
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap