Siden ingen spørsmål er for dumme.......

..Dette er ikke ETT spørsmål akkurat, but here we go...

Jeg har hatt kampfisk i bolle flere ganger og disse har levd lenge, jeg innså nylig at dette ikke er noe liv for en fisk i det hele tatt og kjøpte meg et 30l akvarium. Jeg fant det på finn.no. Det var et sånn rekehabitat (fluval edge).
Stakk til dyrebutikk og kjøpte falske planter, pynt, termometer og kampfisk. Fyren på butikken mente det ikke var nødvendig med pumpe, jeg måtte bare bytte litt vann av og til...Tempererte vannet og slapp fisken uti. Har det varmt i stua og vannet holder 25 grader. Har også lys oppå som står på x antall timer i døgnet.

Etterpå skulle jeg google å se hva som kjennetegner en kampfisk som trives OG herregud, det var da jeg så hvor dum jeg hadde vært! Jeg har ikke gjort noe riktig, det er det ingen tvil om!
MEN karet ser ganske fint ut, det er en del "planter" og den ene er lang og flyter oppå vannet, sånn jeg skjønner kampfisk "liker".
Hver gang jeg har fått ny kampfisk i bollen min har jeg alltid gjort det likt, og fiskene har levd lenge for all del, men jeg ønsker jo at denne fisken også skal ha det BRA, ikke bare overleve.

Så hva gjør jeg nå? Jeg tenker å skaffe en varmekolbe så temperaturen er stabil i karet selv om det svinger litt i stua (er litt i overkant varmt for meg her nå :p)
Skal jeg skaffe meg pumpe?
Regner også med at vannet er temmelig ulevelig på dette tidspunktet, og jeg har allerede satt klar en ti liters bøtte med vann som skal tempereres til i morgen og bytte ut 1/3 av vannet.

Er løpet kjørt for fisken min eller? Håper jeg kan klare å ordne dette altså Angrer på at jeg ikke kjøpte et mye større akvarium etter å ha lest her, men nå får vi se om jeg får orden i sysakene først!
Setter stor pris på svar
Jeg skal holde meg kort og konsis i svaret, men dette er ting du MÅ gjøre for at fisken skal leve et trivelig liv, og ikke bare overleve som du sier!

1. Kjøp deg et filter så fort som mulig, ingen fisk har godt av å leve uten det! Kjøp også en varmekolbe!

Et filter skal helst gjøres klart, eller innkjøres som det blir kalt, før fisken flytter inn i karet. Nå er det for seint for din del, du må da bytte en del vann HVER DAG til filteret ditt er innkjørt.

2. Kjøp dråpetester for å sjekke vannkvaliteten. I første omgang burde du kjøpe dråpetester for NH3/NH4 og NO2. Dette er for å følge med på konsentrasjonen av avfallsstoffene fisken din produserer mens filter blir INNKJØRT.
3. Test vannet ditt hver dag i minst 5-6 uker fremover. NH4 og NO2 konsentrasjon skal være på 0, er den ikke det må du bytte 50% av vannet.

Gjør de disse tiltakene skal kampfisken din få et fint liv. Etter ca. 5-6 uker skal filteret ditt være i stand til å bryte ned avfallsstoffene tilstrekkelig, da trenger du bare å bytte ca. 30% av vannet i uka.
Takk for svar! Jeg skal få tak i dette i morgen.
Skjønner ikke hvordan de andre kampfiskene mine har overlevd i den lille bollen, jeg plukket steiner og skjell på stranden og hele bolle var full på et tidspunkt, trodde dette var toppers for fisken!!!
Ikke før i dag har jeg visst hvor mye arbeid et akvarium faktisk er..litt flaut.
Det er ikke noe å være flau over. Er nok dessverre mange som lever i uvitenhet. Man får dessverre lite informasjon fra dyrebutikken rundt hva salgs krav en fisk har når den kjøpes. Når du har fått i gang filteret er det ikke så mye arbeid heller, så det er sagt. Og så er det jo godt å vite at man gir den så gode forutsetninger for et bra liv som mulig.
Strøm
Husk også å passe på retning/styrke på pumpen din, kampfisk er visst ikke så glad i sterk strøm.

Har ikke (hatt) kampfisk selv, men ble litt forelsket i en koi-kampfisk de hadde tatt inn i min lokale butikk "for å se hva det var" og solgte til halv pris. Men har lest masse og funnet ut at det ville vært et eksperiment med både kampfisken og mine endlers, så har måttet slå det fra meg :/ Kanskje en dag, ble litt fascinert av bettas...

Lykke til! Når du nå får filterpumpe åpner det jo en del muligheter for enkelte fisketyper/skalldyr o.l. Om det ikke er noen som har motforestillinger mot det med bettas da..? Man skal ihvertfall være forsiktig med andre arter i betta-kar har jeg skjønt.
Jeg skal prøve å finne best mulig pumpe for fisken og størrelsen på akvariet
Hadde egentlig tenkt å få etpar eplesnegler når karet har stabilisert seg.
Kast ut plastikk-tullet og kjøp skikkelige planter og dekorasjoner. Plantene er med på å fjerne avfallsstoffer fra vannet og produsere oksygen til fiskene. Plastikk-planter har ikke noe å gjøre i et akvarium, de kan dessuten skade fisk som tygger på dem.
Okey, skal få tak i levende planter.. jeg googlet dette og trodde falske var gode greier,men da vet jeg det!
Men nå har jeg altså fått i både varmekolbe og pumpe. Før jeg satt de i målte jeg med tetra strips, men her skurrer det voldsomt... No2 er helt hvit, no3 er hvit med et hint av rosa hvis du legger "godviljen" til. Begge disse skal hvis jeg har forstått det rett bety safe.
Klor er på null, ph er grei, kh på mellom 3 og 6 og gh mellom 0 og 4.
skulle kanskje presisert det tydeligere men for å få en nøyaktig avlesning av verdiene må man bruke dråpetester. Stripsa er ikke til å stole på. Jeg anbefaler JBL sine dråpetester, de fins i enkelte dyrebutikker eller så kan du bestille de på internett. Her har du en link til NH3/NH4. Og her er det en link til NO2
Det tar litt tid før slike giftstoffer bygger seg opp, så at det er lite av det når akvariet er relativt nyetablert (slik jeg tolker tråden) er ikke så overraskende. En liten fisk bæsjer bare en begrenset mengde Og så er stips ikke veldig nøyaktig heller. Tror nok du er i havn. Så får du bare fortsette å være nysgjerrig og lese og lese på det som er aktuelt for deg. Slik jeg har gjort det ihvertfall.

Jeg er overlykkelig over at jeg leste før jeg etablerte noe i karet jeg fikk til jul. Det var en 8-liter, og jeg fant fort ut at det ikke var brukandes til noe, så jeg fikk kranglet meg til en oppgradering til 30-liter. Nå må jeg ha et til snart, aller helst større. Får se hvordan det går

Les litt om planter og slikt før du kjøper det også. Jeg tror en kompakt anubius eller to og en god dash javamose i tillegg til rot/stein skal passe en kampfisk bra og gi mye grønt og fint å se på i tillegg til litt kriker og kroker for fisken å utforske. Det er mitt setup også, og har bare gode erfaringer med det (bortsett fra når jeg "installerte" javamosen for kompakt/tett, da ble den brun men skal etter lesende komme seg igjen og det ser ut til å stemme så langt). Det beste med de to plantene er at belysning og gjødsel er nærmest en ikke-sak, så lenge det ikke er for kraftig lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap