Forsvarlig stort akvarium?

Hvor stort akvarium kan en ha forsvarlig i en leilighet (ikke 1. Etg) før en må bekymre seg over vekten? Jeg har 180l, og drømmer om å ha stort akvarium en dag. Jeg vet at familiemedlemmer som har hatt 1000l har byggd opp støttebjelker i etasjen under, men de har da bodd i hus.
Er det trygt å ha 500l + i en leilighet med uviss gulvstyrke? Eller går det ann hvis akvariet har mer lengde enn høyde? Eller er det da større fare for at glasset sprekker? Finnes det noen måte å beregne dette på?
Her går T-banen ganske nær huset, og gulvet "gynger" hver gang.

Det kommer vel litt an på hvor gammelt bygget er og hvordan det er konstruert. Tror jeg ville fått dette undersøkt av en bygnings-dpesialist...eller kanskje du fikk en rapport da du kjøpte leiligheten ?

Hvis gulvet gynger mye, høres ikke det så tillitvekkende ut. Har du sjekket hvor plant det er ? Det er mulig å fordele vekt ved å legge en solid hel plate under akvariebordet...det vil dempe en del av svingningene i gulvet. Men hvis gulvet er skjevt i utgangspunktet, er det stor fare for spenninger i glasset uansett om du vatrer opp karet.
Vi leier, så nei. Jeg har ikke oversikt. Tror ikke gulvet kan være helt rett heller. Ellers er bygget fra ca. 1995 om jeg ikke husker feil.
Men det finnes kanskje ikke noe enkelt svar her da?
Nei, dette er det ikke noe enkelt svar på, siden alt kommer an på bygningens konstruksjon og dermed gulvets bære-evne. Ihvertfall kan ikke jeg gi deg noe bedre svar, desverre...
Takk uansett. Nå vet jeg i hvertfall hvordan jeg finner ut av det
Plassering i forhold til bærevegger har også mye å si. Plassering langs yttervegg med bæring av gulvet, så burde 500l ikke være noe problem. Jeg har det slik på hus fra 78 , med gulv som har langt spenn og svikt. Det tåler mye ved bærevegg.
Jeg ville ringt et sted eller googlet litt for å finne ut hvilke bygningsstandarder som gjaldt i 1995. I dag er det vel Tek 10..? Mulig et slikt dokument er tilgjengelig på nett til og med..? Burde stå noe om standard gulvvekt. Vi har jo standarder for alt mulig i disse moderne tider

Hadde jeg sjekket før jeg ringte husverten ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap