- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Forsvarlig stort akvarium?
Forsvarlig stort akvarium?
Hvor stort akvarium kan en ha forsvarlig i en leilighet (ikke 1. Etg) før en må bekymre seg over vekten? Jeg har 180l, og drømmer om å ha stort akvarium en dag. Jeg vet at familiemedlemmer som har hatt 1000l har byggd opp støttebjelker i etasjen under, men de har da bodd i hus.
Er det trygt å ha 500l + i en leilighet med uviss gulvstyrke? Eller går det ann hvis akvariet har mer lengde enn høyde? Eller er det da større fare for at glasset sprekker? Finnes det noen måte å beregne dette på?
Her går T-banen ganske nær huset, og gulvet "gynger" hver gang.
Er det trygt å ha 500l + i en leilighet med uviss gulvstyrke? Eller går det ann hvis akvariet har mer lengde enn høyde? Eller er det da større fare for at glasset sprekker? Finnes det noen måte å beregne dette på?
Her går T-banen ganske nær huset, og gulvet "gynger" hver gang.
Postet 10.11.15 kl 12:24
Det kommer vel litt an på hvor gammelt bygget er og hvordan det er konstruert. Tror jeg ville fått dette undersøkt av en bygnings-dpesialist...eller kanskje du fikk en rapport da du kjøpte leiligheten ?
Hvis gulvet gynger mye, høres ikke det så tillitvekkende ut. Har du sjekket hvor plant det er ? Det er mulig å fordele vekt ved å legge en solid hel plate under akvariebordet...det vil dempe en del av svingningene i gulvet. Men hvis gulvet er skjevt i utgangspunktet, er det stor fare for spenninger i glasset uansett om du vatrer opp karet.
Hvis gulvet gynger mye, høres ikke det så tillitvekkende ut. Har du sjekket hvor plant det er ? Det er mulig å fordele vekt ved å legge en solid hel plate under akvariebordet...det vil dempe en del av svingningene i gulvet. Men hvis gulvet er skjevt i utgangspunktet, er det stor fare for spenninger i glasset uansett om du vatrer opp karet.
Postet 10.11.15 kl 13:15
Postet 10.11.15 kl 15:30
Postet 10.11.15 kl 16:24
Postet 10.11.15 kl 16:35
Postet 11.11.15 kl 00:10
Jeg ville ringt et sted eller googlet litt for å finne ut hvilke bygningsstandarder som gjaldt i 1995. I dag er det vel Tek 10..? Mulig et slikt dokument er tilgjengelig på nett til og med..? Burde stå noe om standard gulvvekt. Vi har jo standarder for alt mulig i disse moderne tider
Hadde jeg sjekket før jeg ringte husverten ihvertfall.
Hadde jeg sjekket før jeg ringte husverten ihvertfall.
Postet 11.11.15 kl 00:11
Endret: 11.11.15 kl 00:12