Lys i akvariet og varme

Nå må jeg innrømme at jeg er på dypt vann her. I 30 literen min fulgte det med et lokk som det var lys i. Altså et svart fastlimt deksel og bare sokkelen til lyset som stikker utfor, men dette er ei vanlig lyspære. Den avgir varme, og pga høy romtemperatur så skyter temperaturen i været så fort jeg skrur på lyset. (uten lys = 24-25, med lys = 27)

1: Går det greit med en såppas temperatursvingning med tanke på det som skal leve oppi der? (Som forsåvidt tåler temperaturene, men jeg er usikker på svingningen, om det blir for mye)
2: Vil en vanlig lyspære kunne avgi greit med lys i forhold til planter? Det er forresten ikke noe plass i hybelen min som ikke nåes av vinduslys, så det får nok litt ekstra lys der, selv om karet ikke står rett i vinduet.
3: Er det noe alternativ type lyspære som kan være bedre for meg å bruke?

Hvis det er noe til hjelp ang lys og varme så har jeg anubias, javamose, en eller annen plante som ligner på gulrotgress, og noe hun i butikken kaller Monte Carlo som er en bunndekkende plante som jeg ikke finner på noen norske nettsider.

Jeg vet mange prater på lysrør og armaturer og slikt, men jeg vet ikke om det finnes noe som er så smått, eller hvordan i alle dager jeg skal få festet det i et lokk som det allerede er en installasjon i, samt at jeg knapt er i stand til å skifte en lyspære. :p
Hva slags merke er karet ditt ?
En "vanlig" lyspære er helt uegnet som akvarielys, pluss at den avgir mye varme. Men har du virkelig 24-25 grader i rommet ? Eller er det en varmekolbe med i bildet ? Hvis du har varmekolbe, kan du jo bare fjerne den og få temperaturene ned på et bedre nivå. Med tett lokk vil naturligvis temperaturen bli høyere også. Du kan legge noe mellom karet og lokket slik at det blir en sprekk som gir luftsirkulasjon, da vil noe av varmen tranporteres bort.

Når det gjelder lys, avhenger jo dette litt av hvordan lokket ser ut og dimensjonene på karet. En mulig løsning er å fjerne hele lokket og kjøpe et clip-on lys.
Har ikke temperaturmåler i selve rommet, men etter ei natt uten lys så viser gradestokken i karet mellom 24 og 25. Ingen varmekolbe innblandet. Jeg kjøpte en da butikkdamen mente at det var uunnværlig i ett hvert kar, men på laveste innstilling ble det da 30 grader i karet og jeg kastet ut djevelskapet så plantene ikke skulle bli kokt.

(Noen som vil ha en varmekolbe? hehe)

Ellers så er lokket tett, så jeg kan jo prøve å lage en sprekk der.

Må nesten komme tilbake til resten når jeg kommer hjem litt senere og får sett ordentlig på karet. Det er kjøpt brukt og tidligere eier opplyste ikke om merke.

Takk for svar.
Er vel 8gså mulig å kjøpe LED-pærer som passer i vanlig sokkel. De vlir nok ikke så varme, og gir minst like godt lys som en glødepære (litt avhengig av type)
Hva slags varmekolbe er det ? Hvis det er en sånn "always on" liten sak, er det håpløs. Hvis ikke, kan hende den bare må kalibreres.
Jeg har dette lyset og denne varmekolben i min 30-liter. Fungerer flott for meg, men jeg vil holde 26 grader i karet, så jeg kan ikke si noe om hvordan det skulle fungere hvis målet er lavere temperaturer. Jeg ser ihvertfall overhodet ingen temperaturøkning utover dagen etter at lyset er slått på.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap