Rask innkjøring? fra gammel til ny tank

hei,

nå har jeg vært så heldig å endelig skaffe meg flere liter til fiskene. har hatt 60l med to fancy gullfisk en stund (vet nå dette er fælt), og målet var 3stk gullfisk i en 250l. men så kan jeg ikke si nei til en god deal så endte opp med 425 l istedenfor ops.

spørsmål; hvor mye raskere ca går det før jeg kan putte fisk oppi om jeg bruker vann fra gammelt akvarie.
er det noe jeg må være obs på ved innkjøring av et så stort et?

planen er å ta vanntester hver dag og se når det begynner å bli stabilt, men tips og triks er super velkommen
Gammelt vann bidrar forsvinnende lite, bakteriene sitter hovedsakelig i filtermediene. Du kan overføre filtermedier (svamper, biomedier) fra gammelt til nytt filter (kick-start), og så bruke Salmi-metoden. Da kan innkjøringen ta relativt kort tid. Hva slags filter har du til det gamle og til det nye akvariet?
Vann fra det "gamle" karet vil ikke hjelpe innkjøringen av det nye. Filterbakteriene sitter - som navnet ymter om - hovedsaklig i filteret De svever ikke rundt i vannet...

Det jeg normalt ville anbefalt, er å flytte fiskene OG det gamle filteret med hud og hår over i det nye karet, sammen med det nye filteret. Om man da lar være å øke fiskebestanden i starten, og øker den meget langsomt, vil dette fungere. Men i dette tilfellet er størrelsesforskjellen så stor at denne løsningen er litt tvilsom.

Istedet vil jeg anbefale deg en slags kickstart...klem filtermediene i det gamle forsiktig i en 15 liters bøtte akvarievann, som ved en vanlig rens. La det nye filteret stå og gå i denne bøtta en times tid. Sett filteret i det nye karet og start Fiskeløs Innkjøring ved å følge Guiden. Dette burde forkorte innkjøringen en god del.
hmm ok

filterene er så veldig forskjellig nemlig. for på det gamle har jeg et innvendig filter og på det nye er det et massivt utvendig eheim filter. Jeg kan jo forsovet la slangene til det store gå litt i en bøtte med filter rester fra det gamle slik som det er foreslått - problemet er at det er ganske irriterende og tar lang tid å få det til å funke igjen etter det er først slått av.

og jeg kan prøve det du foreslår silver. ta en veldig langsom overgang for fiskene og flytte filter inn i den nye og la sanden bli med. (Jeg har ingen planer om å ha den gamle sanden i den nye da jeg fant noe mye penere) - men tenke jeg kan putte den i en strømpebukse eller lignende så bakteriene kommer ut men ikke grusen. Men ja, er enig i at størrelses forskjellen kan bli litt stor for dette, så har lyst å prøve å kjøre det inn litt mer før jeg gjør dette.

Men takk for tips Sanden får jeg i dag, så tar å skaffer planter + annet utstyr jeg trenger for salmi metoden. (og ja, jeg koker sanden - har hatt nok snegle skremsler før hehe ) Jeg skal heller holde folk oppdatert, for jeg har blitt veldig glad i Dalek og Metalman, så de får ikke lov å dø på meg nå
Hehe, reist med doktoren eller? Eller er du kanskje en erkefiende... :o
Jeg hadde en søt liten en som het "tardis". men stakkaren hadde litt avlsfeil, dårlig ryggrad, en finne større enn den andre og generelt ikke helt med. Og en natt så tok Dalek, som da het Turbo og mobbet han til døde. Så etter det så var Dalek alene og ensom - så skaffet han en kompis og kalte han metalman i håp om at han ikke skulle få samme skjebne xD men ja - blir nok et par stk til etter overgangen er ferdig og de ikke lenger har for lite plass.
Hehe, moro med historier til tanken(e! Får håpe doktoren kan komme og rydde opp på et tidspunkt, nå ligger det jo an til at Daleken(e tar over hele verden! Men klarer ikke helt å se for meg hvilket dyr som skulle kunne fylle de skoene... Kanskje sidekicket får komme først, ofte vel så bra de
Å flytte sand uten å skylle den tror jeg ikke er noen god ide, det blir mer forurensning enn nytte. For å få filterbakterier til å slå seg ned i det nye filteret raskt er bøttemetoden best. Å starte Eheimen skal da ikke være noe problem, krever bare litt trening. Du skal jo ikke ha av lokket. Bare å fylle slangene, sette i kontakten og åpne kranene.
Hvorfor funker det bedre med "bøttemetode" enn å flytte over noen filtermedier i dette tilfellet? Hadde ikke en kombinasjon vært best?
Kuledrøm...tenk på den bittelille svampbiten du tok ut av ditt filter. Hvor mye nytte tror du den vil gjøre i et digert utvendig bøttefilter (2080 ?) ? Det er svært lite han kan ta ut av det lille innvendige filteret uten å sette fiskene sine i fare vettu. Da er tross alt bøttemetoden bedre her.
Å både stjele filtermedier og rense filteret er enda farligere.
Nei, det var jo derfor jeg spurte hva slags filtre vedkommende har da, prøver jo å bruke hue sånn noenlunde (men glem det jeg sa om å kombinere, det var en kortslutning ;-P)... Jeg tok dessuten ikke ut bare en svamp, men en god porsjon substrat pro også. I enkelte utvendige filtre til mindre akvarier er det faktisk plass til ganske mye filtermedier (tenker fx på mitt nye filter til 63-liter'n), dvs. at å ta ut litt av det sikkert ikke ville være noe farlig for det gamle filteret, pluss at jeg tenkte det ville være mer effektivt enn å bare kryste svamp... Men-men, jeg er sikkert alene om å foretrekke relativt store, utvendige filtre på små akvarier. Har tenkt å kjøpe meg utvendig filter til 30-litern også, jeg )
Enkelte utvendige filter til små akvarier ?? Tror det må være veeeldig få akvarister som bruker utvendig filter i en 60-liter...
Men, ferdig med det...TS får bruke den metoden han mener er best, og som ikke setter fiskene i fare.
Jeg er i alla fulla fall kjempelei av å gi råd/svare på spørsmål og så måtte forsvare det i ørten poster etterpå.
Eh, Silvershaaaaded daa... Det var ikke kritikk mot deg! Prøvde bare å forklare utgangspunktet for at jeg mente filtermedier går an, men mitt alternativ var vel basert på en "forutsetning" som åpenbart var sånn passe virkelighetsfjern - trodde faktisk ikke det var SÅ uvanlig å kjøre utvendig og litt stort på 60 liter. Beklager hvis det førte til forvirring, jeg er jo 100 % enig i at det ikke går å kick-starte slik med et vanlig lite innvendig filter.
Hmfff...det der med drittlei var ikke myntet på deg heller. Det var igrunnen mer den klassiske spør-om-råd-og-svarer "jamen jamen jamen...jeg hadde tenkt/jeg mener..." osv. Har vært litt av det slaget i det siste, så da er jeg litt i klassisk take-it-or-leave-it modus.. Det er jo flott når nybegynnere vet alt så mye bedre, så da klarer de seg sikkert selv
SilverShaded
Hmfff...det der med drittlei var ikke myntet på deg heller. Det var igrunnen mer den klassiske spør-om-råd-og-svarer "jamen jamen jamen...jeg hadde tenkt/jeg mener..." osv. Har vært litt av det slaget i det siste, så da er jeg litt i klassisk take-it-or-leave-it modus.. ;-) Det er jo flott når nybegynnere vet alt så mye bedre, så da klarer de seg sikkert selv :-)

Jeg har hørt 100% på deg Silvershaded
Som om ikke jeg har hørt på Silvershaded hele tiden! Snufs-snufs-snufs! *Gråter og føler meg som en veeeldig fornærmet*

Lord-Robin : No problem
Kuledrøm : SA jo at det ikke var myntet på deg ! Du har jo fulgt mine råd så langt at det er helt utrolig...til og med kjøpt nytt lys

(Sitter her og skal kjøre et program for å lage Win10Pro installasjons-media til en ny laptop...og det hersens verktøyet vil ikke starte...har holdt på i timesvis...blir litt aggressiv av sånt. Dere får ha meg unnskyldt..)
ennda ikke fått gjort noe pga vanlig arbeid (sjefen må jo fortså at hun ikke kan få tak i meg på et par dager mens jeg koser meg med å planlegge det nye karet :p. )

jeg slår heller ifra meg "så raskt som mulig" konseptet og fokuserer på trygghet da jeg ikke innså hvor mye som kan gå gale før jeg leste meg litt bedre inn i dette. begynner med bøttemetoden, holder et øye med ting og tar ting som de kommer må jo og stabilisere temperatur og slikt også. og nå vil samboeren tømme tanken igjen for han vil ha en duk på trebordet det står på - skulle tro han var damen i forholdet :p men men, ting skjer og jeg takker for alle tips - har ivhertfall en retning å starte med nå.
Si til ham at da må duken byttes hver gang det skjer søl, og da får han ta tømmingen selv
--
Om irritasjonsmomenter:
Hihi, føler meg litt truffet i.f.t. gamle filtermedier Vet at jeg nok kan ta feil både med filter (og substrat), men har den innstillingen at om forholdet risiko/belønning er bra vil jeg teste egen teori. Slik man kan få utviklet akvaristikken

Generelt sett er jeg takknemlig for alles innspill, som uansett får vekt i balansen mellom valgene. Og det tror jeg alle er når de får tenkt seg litt om!! Og du, Silvershaded, fortjener nok mer enn du får for at du er en av bærebjelkene på forumet, etterrettelig og saklig! Litt for saklig, faktisk.. Du svarte meg aldri om hva er bakgrunnen for kallenavnet ditt
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap