Luftpumpe??

Jeg har kjøpt dette. Med fulgte det to glassrør jeg antar er varmekolber og filteret med svamper sitter fast i hjørnet. Dvs, svampene er jo løse og kan tas ut. Sende dette til svigerfar idag for at han skulle sette det i gang. Dette er nemlig julegave til min sønn så jeg må
Gjemme det, men vil starte det for at ventetiden skal bli minst mulig.
Nå etterspør min svigerfar luftpumpe. Det står ikke at det følger med i nettbutikken jeg har linket til heller. Skal dette da kjøpes separat? Og hva skal jeg kjøpe? Er det nødvendig med dette nå umiddelbart før fisken kommer opp i vannet eller kan vi vente med å montere den til rett før fisken er på plass?

Takknemlig for svar.

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1409
Hei!

Det er heldigvis ikke nødvendig med luftpumpe i et akvarium med mindre bestanden er uansvarlig høy eller man har andre spesielle grunner Det er jeg glad for, da det er nærmest umulig å skaffe luftpumpe som er like stille som filter

Om man setter utblåset fra filteret slik at det blir lette krusninger i overflaten, er det tilstrekkelig til å sikre nok oksygen.

Ellers regner jeg med du sikrer deg at rørene faktisk er varmekolber og at de og termostaten funker

Lykke til med julegaven!
Tusen tusen takk for svar! Utstyret er hos svigerfar som er tidligere entusiast (med litt egne meninger) for kvalitetssjekk ?? Ba han se om filteret kunne justeres eller var fast. Vi skal ha få fisker. Mest små stimfisk. En algespiser av de små og en bunnspisere av de små. Mulig en eplesnegle. Plantene vil ikke stjele oksygen?
Filteret i et Juwel-kar sitter fastlimt.
Som tidligere sagt, trenger du absolutt ikke noen luftpumpe. Det du derimot trenger, før det blir snakk om å sette inn fisk, er å kjøre inn filteret ved hjelp av Fiskeløs innkjøring. Jeg vil derfor anbefale deg å lese deg opp om dette...du finner masse informasjon om Salmi-metoden her på AF hvis du søker. Du kan f.eks. begynne her og her. Og trenger du hjelp under prosessen, er det bare å spørre her
Bare hyggelig

Jeg er ingen ekspert, men planter produserer vel (i lys) minst like mye oksygen som de bruker (i mørke). De holder ihvertfall kloden i gang med luft

Må bare spørre: Kommer dere til å gi karet med fisk i?
Livsforvalteren
Bare hyggelig :) Jeg er ingen ekspert, men planter produserer vel (i lys) minst like mye oksygen som de bruker (i mørke). De holder ihvertfall kloden i gang med luft ;) Må bare spørre: Kommer dere til å gi karet med fisk i?


Tusen takk for at du svarer.
Vi skal gi et tomt akvarie under juletre og kjøpe fisk når det er klart ?? Tar en sjanse på å ta vare på vannet i tanken i en tett beholder de timene mens akvariet er pakket inn og så bruker det samme vannet. For å spare litt tid så ventetiden blir kortere.
Høres bra ut Måtte bare forsikre meg om at dersom dere ikke bruker salmi-metoden kjenner kickstart-metoden ihvertfall. Men da går dere for fiskeløs innkjøring?

Når dere flytter vannet, pass da på at filteret også går i vannet. Det er der bakteriene dere vil dyrke frem lever.
Livsforvalteren
Høres bra ut :) Måtte bare forsikre meg om at dere ikke bruker salmi-metoden kjenner kickstart-metoden ihvertfall. Men da går dere for fiskeløs innkjøring?


@Livsforvalteren : Hva er det egentlig du sier her ??
Fiskeløs innkjøring ja. Har ikke bestemt meg for om vi skal prøve salmiakkmetoden i romjula eller ikke. Har lest om den. Vi får antagelig med en gammal filterbit av ei vi skal hente fisk hos også. Men da kommer jo også fisken....
Men ja, filteret blir liggende i vannbeholderen sammen med vannet. Du tror det går greit å oppbevare vannet på den måten noen timer før vi har det i akvariet igjen?

Det er visst mange meninger om innkjøring etc. Blir litt forvirret.
Jeg er på fisketur, Silver Småbarnsfamilie med akvarie i julegave... Sjansen for at det blåses en lang marsj i salmimetoden er høy, selv om det er det beste rådet fra akvaforum. Bare se på Robins skrekkhistorie med faren og femåringen (dog trådstarter virker mer jordnær og fornuftig). Kanskje og spesielt når det er en "veteran" i familien. Da er det viktig at man kan litt om det nest beste alternativet så det kan gjøres så smertefritt som mulig.

Ann Christin: bare pass på at temperaturen er stabil. Og om det blir med filterbit, vit at det er risikofylt selv om det gjøres rett, spesielt om det kommer flere fisk samtidig...
Å oppbevare vannet har svært lite for seg. Filterbakterier er ikke frittsvømmende...som navnet sier : de slår seg ned i filteret, for de må ha underlag å binde seg til for å danne kolonier. Filteret vil jo ikke være innkjørt, så det vl uansett gå en ca. 5 uker før fisk kan settes inn. Setter du inn fiskene før filteret er innkjørt, vil avfallsstoffene i vannet hope seg opp og gjøre fiskene syke, eller til og med drepe dem. Det lønner seg derfor å bruke tid på dette, slik at ikke julegaven ender med forferdelse. Til dette er Fiskeløs innkjøring, også kalt Sami-metoden, det raskeste alternativet.

@Livs : Greit nok det, men jeg fikk ikke noe logisk ut av setningsbyggingen din ("Måtte bare forsikre meg om at dere ikke bruker salmi-metoden kjenner kickstart-metoden ihvertfall"), så derfor lurte jeg på hva du egentlig mente ?
Ah! Sånn går det tydeligvis når man prøver å velge sine ord med omhu samtidig som man bysser på en baby som ikke klarer å bestemme seg om hun vil sove eller gråte Fisketuren ga ihvertfall resultat, og vi får krysse fingrene for at det blir en god jul for både folk og fisk!
Livsforvalteren
Jeg er på fisketur, Silver :) Småbarnsfamilie med akvarie i julegave... Sjansen for at det blåses en lang marsj i salmimetoden er høy, selv om det er det beste rådet fra akvaforum. Bare se på Robins skrekkhistorie med faren og femåringen (dog trådstarter virker mer jordnær og fornuftig). Kanskje og spesielt når det er en "veteran" i familien. Da er det viktig at man kan litt om det nest beste alternativet så det kan gjøres så smertefritt som mulig. Ann Christin: bare pass på at temperaturen er stabil. Og om det blir med filterbit, vit at det er risikofylt selv om det gjøres rett, spesielt om det kommer flere fisk samtidig...



Småbarnsfamilie? Jeg skal prøve å tenke at tonen din er mindre krass enn den virker. Men jeg innrømmer glatt at jeg er nybegynner, derfor jeg spør og graver ned til detaljnivå. Og leser alt jeg kommer over. Tanken på dette har vært i hodet mitt siden i sommer, og jeg har planlagt siden oktober. Jeg har oppsøkt flere såkalte fagfolk og spurt de som har drevet lenge. Jeg er ikke interessert i flytende fisk etter et par dager.
Min svigerfar hadde tre akvarier gående i svært mange år, det største på størrelse med tre badekar oppå hverandre. Jeg tror han kan litt. Men samtidig som jeg skrev, det er flere meninger ute og går og en ting er at han aldri kjørte inn akvarier slik som det står om her.
Min sønn har ønsket seg dette i mange år. Han er straks tenåring med andre ord, dette er ingen småbarnsfamilie.
Kan du utdype siste uttalelse? Hva er risikofylt? Hva er risikoen? Vi skal overta 5 neontetra, så det kommer flere fisk samtidig. Planen var å kjøpe snegle og noen stimfisk til, samt bunnspiser og algespiser. Hvor lang tid bør det gå mellom fisk som skal oppi da? Etter at filtrert har fått riktig bakterienivå?
Hva er det nest beste alternativet etter salmiakkmetoden som du referer til? Mener du at man skal bruke salmiakkmetoden ved innkjøring av akvarier, siden du skriver at det man ofte blåser i det? Beklageligvis har jeg ikke lest om Robin og hva han har opplevd
SilverShaded
Å oppbevare vannet har svært lite for seg. Filterbakterier er ikke frittsvømmende...som navnet sier : de slår seg ned i filteret, for de må ha underlag å binde seg til for å danne kolonier. Filteret vil jo ikke være innkjørt, så det vl uansett gå en ca. 5 uker før fisk kan settes inn. Setter du inn fiskene før filteret er innkjørt, vil avfallsstoffene i vannet hope seg opp og gjøre fiskene syke, eller til og med drepe dem. Det lønner seg derfor å bruke tid på dette, slik at ikke julegaven ender med forferdelse. Til dette er Fiskeløs innkjøring, også kalt Sami-metoden, det raskeste alternativet. @Livs : Greit nok det, men jeg fikk ikke noe logisk ut av setningsbyggingen din ("Måtte bare forsikre meg om at dere ikke bruker salmi-metoden kjenner kickstart-metoden ihvertfall"), så derfor lurte jeg på hva du egentlig mente ?


Takk for info! Tror svigerfar blir lettet som slipper frakte med seg vannet på julaften, bare ha filteret i en vannbeholder da altså? Og det er ikke noe problem å starte salmiakkmetoden på 1. Dag selv om filteret har vært i gang en ukes tid før det?
Unnskyld! Stemmer, mente ikke å være krass Snakket generelt, og siden jeg ikke kjenner dere er de sikreste data jeg har å forholde meg til at du skal gi et barn akvarie i julepresang, og at du har en relativt erfaren svigerfar som nok har ganske fornuftige meninger. Sett fra min side (som føler et visst ansvar for alle fisk jeg skulle mene noe om) må jeg tenke over om jeg skal ta opp kickstart, noe jeg følte var riktig i ditt tilfelle men ikke var sikker på. Høres nå ut som du skulle klare å håndtere det bra

Risikoen med kickstart kan nok flere mer om enn meg, jeg har bare gjort det en gang uten dødsfall (ingen med . Slik jeg ser det er det to farer med slik innkjøring: Du kan ha for lite bakterier, eller du kan ha for mye.

Har man for lite bakterier klarer de ikke ta unna avfallstoffene, og de bygger seg opp.

Har man for mye, vil bakterier dø av sult og selv bli en kilde til avfallsstoffer som kan føre til ganske plutselige og langvarige gift-topper.

Man har neppe god sjans til å treffe blink i balansen, og etterdønningene av for mye/for lite kan vare en god stund, samtidig som kanskje andre kilder som for mye mating og planterester begynner å bidra til urolighetene. Og har du fisk som må leve midt oppi dette, er det farlig for dem..

Derfor er det viktig å sette i kun få fisk til å begynne med, og å følge vannverdier tett samt bytte ofte vann. Fiskemengden må også økes gradvis til ønsket nivå, gjerne over et par måneder.

Det er sikkert noe jeg har oversett, eller kanskje også misforstått? Andre innspill?
Nei, eldre veteraner som har vært borte fra akvaristikken en stund, har nok ikke hørt om Fiskeløs innkjøring. Dette er en metode som ikke har vært alment brukt i veldig mange år. Utviklingen av akvaristikken har vært ganske stor i de senere år...ting går da heldigvis fremover ! Prinsippet er veldig enkelt : istedet for å kjøre inn ved at fisk belaster karet ved å produsere ammoniakk (og må leve i forurenset vann), simulerer man at det er fisk i karet ved å tilsette ammoniakk direkte. Dermed behøver ingen fisker lide seg gjennom en innkjøring, med senskader og mulige dødsfall.

Dette med at for mye og for lite filterbakterier er en risiko...dette er tøys, fra en som er nybegynner selv og heller ikke har brukt metoden. Fordelen med salmi-metoden er at man dyrker frem akkurat passe med filterbakterier til at man direkte kan sette inn en normal belastning med fisk i akvariet. Så at man "har neppe god sjanse for å treffe blink i balansen" er feilakitig. Ja, bestanden av filterbakterier avpasser seg etter belastningen i karet, men dette er helt udramatisk. Setter man inn mye mindre fisk enn "normal belastning", vil etterhvert en del av bakteriestammene dø av mangel på 'mat', men det skal svært mye til at dette gir noen slags "langvarige gift-topper". De færreste kjører inn et akvarium for å ha bare 1 eller 2 fisker...de fleste har en god plan for hvor mye og hva slags fisk som skal inn. Og antallet nybegynnere her på AF som har foretatt vellykkede innkjøringer vha. salmi-metoden vokser hele tiden
Tusen takk til dere herlige mennesker som orker ta dere tid til spørsmål fra uerfarne!! Jeg akter iallefall ikke å belaste akvariet med fisk som skal kjøre det inn. Grusomt og jeg visste faktisk ikke at man gjorde sånt.
Støtter SilverShaded her, om det er noen du skal høre på så er det han/henne (ikke fått med meg om det er han eller hun) Jeg har kjørt inn filteret mitt fiskeløst, og for min del gikk det over all forventning. Mye hjelp og støtte å få her inne så det er bare å fyre løs med spørsmål underveis. Husk alltid å oppgi vannverdier når du lurer på noe i prosessen med fiskeløs innkjøring om du velger å gå for dette, alltid lettere å gi deg en dytt i riktig retning om du "står fast" i prosessen da.

Skrekk historien som det refereres til er bare noe jeg kom over i en dyrebutikk, ikke noe å dra inn i denne debatten. Lykke til med julegaven, og vi er her for å hjelpe nesten 24/7
Skrekkhistorien er et godt eksempel på 1 : hva som kan skje om man baserer seg på at ansatte i dyrebutikker vet hva de snakker om (det gjør de desverre oftest ikke, de er selgere, ikke akvarister), og 2 : hvordan uansvarlige mennesker har null omtanke for levende dyr.

For min del er det mest de uerfarne jeg er her for...vil gjerne at de skal lykkes og bli gode akvarister, slik at både fiaker og akvarister skal ha det bra Jeg er gammel veteran-akvarist selv, og har fulgt med utviklingen i akvaristikken siden før internett
Hei, vil bare slenge meg med her og anbefale fiskeløs innkjøring med Salmi på det sterkeste - svært lærerikt!

Vil ellers nevne at eplesnegler og neontetra ikke er noen god kombinasjon. Neontetra skal ha surt, bløtt vann, mens eplesnegler trenger basisk, hardt vann. I surt, bløtt vann vil eplesneglens skall bli deformert og gå i oppløsning.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap