Cycling aquaponics

Hei

Tenkte som den nybegynneren jeg er at jeg nå slår to fluer i en smell. Har alltid fått høre at jeg finner på mye rart


Jeg vil forsøke å lage en minihydroponic ved hjelp av et lite akvarie og en fisk eller tre. Tanken er at fiskene skal klare å gjødsle den vesle planta med vannet fra akvariet( sånn at jeg har fersk basillikum når jeg trenger det )

Noen som har noen ideer?

Tanken er å kjøpe et lite akvarie, helt enkelt lite sett. 10l ca. Så lager jeg ny topp på det slik at planterøttene henger litt ned i akvariet. Må vel finne meg en fisk som ikke eter røtter da ) Ingen jord vil bli brukt så akvariet burde ikke bli forurenset.

Det var hele planen egentlig,.. ja så må jeg selvfølgelig ha et ordentlig lys på toppen.

Hjeeeelp, ideer?

Mvh Paul
Eksempel
her fant jeg selvfølgelig en link Men dersom noe har erfaring, kommentarer,vitser eller bare vil ønske meg lykke til så la meg få høre !

Har hatt ferskvannskakvarie tidligere så det er sagt, er ikke helt grønn

Har vært inne på tanken selv, og tenker å installere en altankasse med sirkulasjonspumpe i bakre luke i toppen min (300 liter). Mange forskjellige løsninger da, jeg har vel fått mest inspirasjon på youtube.

Ellers ville jeg gått for minst 60 liters tank. Ser for meg at et slikt system lett får litt forurensning fra plantesiden over tid. Og fisken ville fått bedre trivsel...

Lykke til, og legg gjerne ut fremgangen her
Hvis du skal ha levende fisk i et slikt system, bør det tilfredsstille et visst volum-minstemål som for et hvilket som helst "vanlig" akvarium. Det vil i prinsipp si et minimum på rundt 30 liter, for veldig små arter som mikrorasbora.
De fleste planter, bortsett fra sump-planter, misliker å ha røttene konstant i vann. Med den metoden du skisserer bør du velge plante(r) med omhu...basilikum er kanskje ikke det beste.

Her er en oversikt over de ulike metodene som kan brukes, med fordeler og ulemper.
Nydelig link, SilverShaded! Takk
Minst 20l da!
Ja takk for linken SilverShaded, nå er jeg gira her .. tror etter en natts søvn også at 10l nok blir i minste laget. minst 20,helst 30l. Dette er jo et lite forskeprosjekt så tenker starter minst mulig i alle fall. Men stort nok til at fisken trives, det får være prioritet, så får heller basillikumen komme etter... men morro skal jeg ha det. .. nå drar jeg å kjøøøøper!

Jeg skal poste oppdateringer her, til fordervelse, latter og fortvilelse antar jeg hehe
Klart det går an å prøve...så lenge hovedvekten legges på helsa til eventuell fisk i akvariet ! Fisken må ikke bli en sidekick til plantene, det må være omvendt
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap