Cleanup-crew

Ny på ferskvann.... (Hadde saltvann før)
I saltvannsakvariene våre hadde vi alltid et lite cleanup-crew som tok seg av noe av algene, avføring etc.

Hvordan er dette i ferskvann?

Har tre akvarier oppe. Kom gjerne med forslag til gode dyr som kan hjelpe til litt

50 liter med platy.
50 liter med neontetra.
166 liter som i hovedsak skal være et plantekar.

Har et på 18 liter også. Der tenkte vi at yngel kunne vokse seg store og sterke slik at de kan tilbakeføres eller selges eller gis bort regner med at barna på 7 og 8 vil prøve seg på oppdrett


Vi har ingen planer om å oppgradere akvariene.
Litersyken skal vi holde oss helt unna...
Denne karen er fin og ha spesielt til småpartikler som flyter rundt i vannet.
[URL=http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1107 ][/URL]
Ville ikke begynt med viftereke om målet er rengjøring, for mye potensielle trivselsproblemer slik jeg ser det og det er vel ikke vannsøylen som må holdes ren.

Reker av typen cardinia, f.eks. kirsebærreke, er lettere å få til. Men må være litt obs på å ha større fisk, de blir ikke så store. Tror det ville gått med fiskene du nevner, men les deg opp på kombinasjoner du får her før dere lager planer TerjeogLene

Holdt meg til rekene nå, knapp tid, men er jo en del fisk og snegl også.
Hei, og velkommen til Akvaforum, og til ferskvannsverden

Det er mange algeetere å velge mellom, mer eller mindre effektive. Hvilke du velger, kommer blant annet an på vannverdiene. Ulike algespisere er også gode på ulike typer alger. Regner med at du har basisk, hardt vann til platyene og surt, bløtt vann til neontetraene? Hva med det største akvariet?

Til basisk, hardt vann: Platy spiser selv noe alger. Snegler, særlig Neritina-snegler (sebrasnegle, f.eks.), men også eplesnegler, posthornsnegler, og i noe mindre grad sulawesisnegler og "pestsnegler" (skivesnegl, damsnegl). Reker i slektene Neocaridina (kirsebærreke, rilireke, etc) og Caridina (fortrinnsvis amanoreke). Jeg har en 30-liter med sulawesisnegler, sebrasnegler, Thiara winteri og vanlige sandsnegler, og rilireker - her er det ikke synlige alger i det hele tatt.

Til surt, bløtt vann: otocinclus, og nevnte reker (men de skal ikke ha altfor bløtt vann - GH 4 og oppover).

Du må sjekke litt nærmere om neontetra og platy spiser småreker, det kan hende.

I større akvarium kan du velge alle de nevnte (avhengig av vannverdier og fiskevalg ellers), men kanskje også siamesisk algespiser (SAE), ihvertfall mens de er små. Pitbullpleco er også en mulighet, og ancistrus. Og sikkert en hel del andre som jeg ikke har oversikt over! Jeg ville nok styrt unna kinesisk algespiser og siamesisk flying fox - aggressive (?), og krever mye plass. Rineloricaria lanceolata er også en god algespiser, visstnok, med artig utseende. En til - for kanskje mer spesielt interesserte - Floridatannkarpe, en svært aggressiv fisk.
Tusen takk for svar dere

Da vet jeg litt mer om hva jeg skal se etter og lese om.
Kuledrøm
Det er mange algeetere å velge mellom, mer eller mindre effektive. Hvilke du velger, kommer blant annet an på vannverdiene. Ulike algespisere er også gode på ulike typer alger. Regner med at du har basisk, hardt vann til platyene og surt, bløtt vann til neontetraene? Hva med det største akvariet?


I forhold til vannverdier har vi overtatt akvariet med platyer. Så etter at vi satt det opp har vi gjort minst mulig for å stresse fiskene. Men nå har det stått i ro en knapp uke, så tenkte å teste og finne ut litt mer nå.

I forhold til det største akvariet. Vet ikke hvordan vannverdier og fisker jeg ser for meg. Hovedfokuset vil somsagt være planter. Og jeg vet ikke hvordan vannkvalitet de vil ha? Starter med noe enkelt og så avanserer vi derfra!

Den aggressive fisken du pratet om tror jeg vi holder oss langt unna, iallfall inntil videre ;o)
Så lenge plantene har alle de næringsstoffene de trenger (N-K-P), lys, karbon, micro-næringsstoffer) klarer de seg i de fleste pH-forhold, bortsett fra veldig alkalisk. En pH et sted mellom 6 og 7 vil de fleste arter da trives i. Kalsium og magnesium fra mico-næring er nødvendig, altså må det være en viss hardhet i vannet...GH fra 2-3 og oppover, avhengig av fiske-art(er) som lever i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap