Hvordan plante og rengjøre bunn i akvarium?

Hei!
Jeg skal til innkjøp av et akvarium og trenger rett og slett en "planting for dummies"-beskrivelse. Hvordan får jeg plantene til å slå rot i akvariet, hvordan får jeg dem til å vokse og hvordan kan jeg etter hvert øke veksten ved hjelp av de plantene jeg allerede har?

Jeg har for tiden en Betta i en stor bolle, med planter som står i krukker, slik en kjøper dem i dyrebutikken. Har hatt litt problemer med å holde plantene i live og har brukt mer penger på grønt enn ønskelig (Dersom noen har erfaring med hva slags fisk som går/ikke går sammen med kampfisken i et stort akvarium, kom gjerne med det).

Har også forstått at det finnes et slags utstyr for å rengjøre sandbunnen, men lurer på om det finnes en mer "primitiv" løsning for å få vekk eventuelle ulumskheter?

Tar imot alle tips og triks med takk!

Krodsmoen
Vanskelige spørsmål med vanskelige svar

Planting er ganske greit om man har riktig lys og substrat, samt enkle planter. Anbefaler å lese tråder og artikler om planter her, en del nylige som gir deg svar på noe av det du lurer på.

Ang. slamsuging finnes det "støvsugere" drevet av luftpumpe, men det beste er nok å ha en gjennomtenkt "vaskerute" når du rengjør tanken ved vannskift. Vet det er utfordrende å klare det i en liten tank men enkle løsninger blir fort rutine tenker jeg Selv har jeg sandsnegler som reduserer behovet for slamsuging noe, tar halve tanken hver gang samt innsnevrer hevertslangen.

Har nettopp startet en større tank med en betta selv (beskrevet fra post 76 i min tråd), men har vært forsiktig og fulgt med for det kan fort bli problemer med betta og andre dyr. Selv har jeg søkt på f.eks. "betta attacks my", "kampfisk selskapsakvarium", "betta tankmates" m.m. Veldig viktig med masse planter om man skal ha håp om yngel eller andre mindre dyr, ellers kan han nok ta det meste som er mindre enn seg i sitt mest aggresive hjørne. Og slørfisk er spesielt utsatt.

Håper du får ham i større tank snart, og gleder meg til å høre mer!
Planter
Hei, du skriver planter står i kruker som du kjøpte de!

Planter skal du ta ut av krukkene å så fjerne så mye av det som er rundt røttene som du klarer uten å ødelegge for mye røtter. før du så putter de i sanden/grusen.
det er sånn jeg har lært det! om det er riktig er en annen sak ?
lykke til videre
h Buddhafisk
Ett plante substrat i bunn, og sand oppå. Ellers som beskrevet her må de ut av krukkene. Kampfisk går godt sammen med en rekke fisker, men husk å velg fisker ut fra de vannverdier kampfisken krever. En tommelfinger regel med kampfisk er at den går ikke godt overens med egen art i ett lite kar, og heller ikke fisker med store slør som den har selv.
Takk for mange og gode svar! Nå er plantene satt i sand - uten krukker - og det ser ut som de vokser og trives. Akvariet har fått stå i fred en god stund, og i går slapp vi kampfisken oppi. Gladere og mer lekne fisk tror jeg en skal lete lenge etter!

Tar til meg rådene om hvilke venner som skal oppi etterhvert.
Riktig god helg til alle!

Krodsmoen
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap