Hva gjør jeg nå? innkjøring av brukt akvarie med fisk

Hei,

Kjøpte ett brukt akvarium her om dagen, 180 liter (mitt første). Fikk med forrige eiers fisk og inventar. Til min forskrekkelse viste deg seg at forrige eier hadde gjort en grundig vask av alt inventar og kastet filtersvampene, slik at jeg måtte kjøpe nye!

Nå sitter jeg her med ett akvarium med 9 stk diverse fisker, med veldig rent inventar og nye filtersvamper

Har lest en del på forumet før jeg kjøpte akvariet og har forstått at fiskeløs innkjøring er best for fiskehelsa, men nå er jo fisken der. Hva kan jeg gjøre for å best ivareta fiskene?

Jeg gjør 40 % vannbytte hver dag, er dette korrekt (har hatt akvariet i en uke). Har test for nitritt og pH (venter på å få tilsendt niitrat og ammonium-tester). Ingen utslag på nitritt enda, pH ligger på rundt 7.

Bør jeg slamsuge hver dag i forbindelse med vannbytte, eller blir det for lite "mat" for bakteriene da?

Nybegynnern
Hei.

Egentlig er rent inventar et fordel her da du vil slippe en del av alger og drit fra gammelt oppsett. Kjipt at filtersvampene var kastet da.

Slamsluging er ikke nødvendig hver dag, men bør gjøres ukentlig for å hindre at det blir for mye grums.

40% daglige vannbytter er et must inntil filteret er innkjørt, og se på fiskene om de oppfører seg "rart". Om de gjør det ta et 40% vanbytte til.

Når du får ammoniakk tester så må du måle dette daglig intill både ammoniakk og nitritt ligger jevnt på 0, men intill det skjer må du bytte minst 40% vann daglig, og i perioder kan det være nødvendig med 2 vannbytter per dag.
Dette vil du se mye lettere når du får ammoniakk testene.
Uff, det var kjipt!

Det kommer forhåpentlig bedre og mer utfyllende svar, men personlig ville jeg prøvd å få tak i godt med filterguffe fra et levende kar så fort som mulig. Jeg brukte ca 5 liter med guffevann fra en voldelig slamsugd filtersvamp i min 300, det gikk veldig bra. Men ingen garantier for 100% suksess dessverre.

Nærmeste dyrebutikk er en god mulighet. Du må fremdeles bytte vann og passe på som en smed, men da har du ihvertfall mulighet til å unngå de værste toppene.

Krysser fingrene!
--
Hehe, se der ja! Ingenting som en akutt situasjon for å få folk til å kaste seg over tastaturet
Ja, det beste er helt klart å få tak i noe filterguffe eller svamp fra et sunnt kar. Men gå ikke til dyrebutikken for å få, da drar du lett med deg alt som fins av sykdoms-spirer i deres filteranlegg.

Ellers er det bare å gjøre som Sharanu sier...skaff dråpetester (hvis du ikke har), og hold et godt øye med ammoniakk og nitritt. Daglige vannbytter er helt nødvendig hvis fiskene skal overleve. På det verste kan det være nødvendig med 2 bytter per dag. Hvis nitritt stiger over 0.5ppm, er fiskenes liv i fare.

Vet ikke hva slags vann du har i krana, men her er pH-verdien viktig. Den bør holdes under 7, slik at ammoniakk foreligger i hovedsaklig NH4+ form. Hvis pH er over 7, er ammoniakk i karet NH3, og det er mye giftigere for fiskene enn NH4+.

Tenkte sånn i ettertid : det aller beste hadde vært om en venn med akvarium kunne tatt vare på fiskene mens filteret kjøres inn.
Da fortsetter jeg med daglige vannbytter, og satser på at de andre testene kommer snart. Har fått testet pH med pH-meter i dag, og da var den 6,5, så den er under 7 i hvert fall.

Fikk med noe som het seachem prime til å ha i vannet, er det noe bra?

Skal høre med noen venner om det er noe filterguffe å få. Tror ikke akvariet deres kan ta mer fisk, men guffe er det sikkert nok av. Får spørre om begge deler

Takk for gode råd. Krysser fingrene for at fiskene får det så bra som de kan de neste ukene. Blir raskt glad i dem og vil ikke at de skal lide noe nød.
Ja, Seachem Prime er (etter min mening) det beste vanntilberednngsmiddelet som fins. I ditt tilfelle kan du bruke det i både dobbel og trippel dose som nødhjelp hvis nitritt-nivået skulle bli alt for høyt i karet ditt. Jeg har brukt Prime i en del år til vanntilberedning før vannbytter, og blander det i forhåndslagret vann.

Får håpe dette går så bra som mulig for både deg og fisken. Du får mye jobb fremover Og fiskene kan få langtidsskader ved å gå i vann med amonaikk og/eller nitritt, men er du flink med vannbyttene, går det nok bra !.
Da har jeg fått tak i en guffen og fin bit av en svamp. Klippet min nye svamp slik at denne godt brukte fikk plass i filteret. Krysser fingrene for at det hjelper.

Når burde jeg evt få utslag på nitritt (ikke at det er ønsket, men lurer litt på hva jeg kommer til å møte på de neste ukene). Har bare fått tilnærmet 0 på jbl testen for dette så langt (1 uke). Har byttet vann hver dag da, så det gjør kanskje utslaget så langt. Tilsatte også seachem prime i byttevannet i dag.

Hva skulle vi nybegynnerene gjort uten dere
Oppdatering, vannverdier.
Da har jeg fått testet følgende:

Ett døgn etter forrige 40% vannbytte.

JBL NH4: under 0,05 ppm
JBL N2O: 0,025 ppm (kranvannet får samme utslag)
JBL NO3: 1 ppm
JBL GH: 8,5 DH
JBL KH: 1 DH
JBL pH: 7
Tetra NH3/NH4: 0 ppm

Så da blir det ikke vannbytte i dag tenker jeg.
Hva med KH, for lav? Hva er bra verdier?

Har funnet ut at vi fikk med noe jeg tror er platy, samt noen små skalerer og tre sugefisker (ancistrus tror jeg)

Alle fiskene virker så lang aktive og fornøyde.
Det virker bra så langt
Men vær obs...den vanskeligste perioden har du foran deg. Etter en uke eller to vil nivået av avfallsstoffer ta av for alvor, særlig nitritt (NO2). Så vær nøye med målingene...stigninger kan komme fort på. Men nå vet du jo hvordan du skal takle det. Hold oss oppdatert, da ?
Oppdatering
So far so good
To dager siden forrige vannbytte er verdiene;
NH4: under 0,05 ppm
NO2: 0,025 ppm
NO3: mellom 1 og 5 ppm
pH: 7.

Fiskene er fortsatt fine i farta.

Fortsetter med å teste hver dag.
Ny oppdatering
Nå har det gått tre uker siden akvariet ble startet opp (med "brukt fisken" oppi).
Har ikke byttet vann på fem dager nå, alle verdier fine så langt og fiskene svømmer rundt som normalt.

Når kommer nitritt toppen mon tro, eller er den forbi?

Målingene i dag var (omtrent som de har vært alle dagene den siste uka):

NH4: mellom 0,05 og 1 ppm
NO2: 0,025 ppm (som springvannet)
NO3: mellom 1 og 5 ppm
pH 7
Mente du ammoniakk på 0.05-0.1 ?
Rart at du har såpass med NO2 i krana...det er fy-fy.

Mulig at du slipper lett unna, med bare 9 fisker i 180 liter. Men det kan enda skje ting, så vær obs
Hei,

Ja, mente ammoniakk, fargen ligger et sted mellom de to verdiene.
Tester hver dag, litt nervepirrende hver gang. Får bare vente å se hva som skjer. 9 små fisker er ikke så mye nei, men så lenge de ni har det bra mens filteret innkjøres (om det enn tar aldri så lang tid) så er jeg fornøyd. Morsomme og nysgjerrige små fisker er de i hvert fall

Ja, skjønner ikke helt det med kranvannet, er kommunalt vann. Har sjekket testen med KNO2 i ulike konsentrasjoner, så den stemmer den. Har for øvrig fått testet kranvannet in en svært sensitiv analysemaskin for sånt (kjenner noen som jobber med vannanalyser, etc). og den ga resultater tilnærmet null, så er ikke bekymret for kranvannet). Er nok bare jeg som er litt streng med gul vs gulorange for den JBL-testen.

Ja, vannverkene er nøye med ammoniakk og nitritt i forbruksvannet !

Det jeg mente var ammoniakk, ja...men tallene er vel en "trykkfeil" ? Regner med at du ikke mener 0.05-1, men 0.05-0.1 ? De to fargene er det jo milevid forskjell på...
Ja, sevfølgelig. En liten tastefeil der. Ikke så fargeblind
Heheh...var det jeg regnet med. Ser ut til at alt går greit, du gjør en god jobb ! Så holder tomlene for at det fortsetter sånn
Nyfiken
Da har jeg fått tak i en guffen og fin bit av en svamp. Klippet min nye svamp slik at denne godt brukte fikk plass i filteret. Krysser fingrene for at det hjelper....



Hei Nyfiken

Nå er det vel jeg som er litt "nyfiken" Kan jeg spørre deg hvor stor den svampbiten var?
Lurer bare på om ikke den lille biten kanskje redda alt og sparte deg for en haug med arbeid..
Tja, en halv juwel medium svamp var det. Ca 5 x 10 cm kanskje. Kan være det har virket helt fantastisk. Var nøye med å få den oppi filteret raskt. Tok ca en halvtime fra den ble donert, til den var oppi karet mitt.

Nå gomler fiskene fornøyde på en agurk. Den er ment til ancistrusene, men alle er svært intressert i den og kan pirke på den lenge Timesvis med underholning det der.
Nytt liv i akvariet
Alt står fremdeles strålende til i akvariet, og nå har det til og med kommet noen små fiskebarn. Gode til å gjemme seg er de, så håper noen unngår å bli fiskemat. Vurderer ett nytt akvarium til fremtidige bebiser også, men da blir det salmi-innkjøring
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap