Platy/guppy akvarie - kalkstein for riktig vannverdier?

Har satt opp ett platy/guppy akvarie men fiskene ser ut til å mistrives. Platyene står stille bak planter og filteret, og 2 av guppyene har dødd.. Akvariet/filteret er innkjørt og vannverdiene er stabile men der jeg bor er det surt og bløtt vann, PH 6,4 og GH på rundt 1.

Dette er kanskje for lavt for levendefødere?

Litt usikker, men er stenen på bildet/vedlegget en kalkstein? Og, vil den alene kunne endre til riktig vannverdi for fiskene? Akvariet er på 60liter og steinen er nokså stor.


Mvh
Lars
JA, det stemmer, du har helt feil vannverdi for levendefødere.
Det på bilde er en død LS/korall stein, den fungerer dårlig til og få opp ph og gh. Fungerer litt, men ikke veldig mye, som du ser.
har du målt kh?
PH: 6.4
GH: 1
KH: 3

La inn den (korall)steinen istad så har ikke sett noe effekt av den ennå, men da kan jeg jo like greit ta den ut igjen om den fungerer dårlig til formålet.

Vil helst slippe å trikse å mikse med GH/KH+ pulver, vil en kalkstein med litt størrelse på kunne gjøre susen?
Personlig synes jeg dette virker såpass akutt at du bare burde skaffe deg GH+ og natron (KH+) så fort som mulig. Stein bruker vel en del tid på å påvirke verdiene? Så har du god tid til å finne ut en rimelig måte å heve GH på. Skulle likt å vite det selv

Du kan lese om fiskene dine i fiskebasen under KUNNSKAP oppe til venstre, så vet du hva du bør sikte på av verdier.
--
Kikket litt, og her var det mest interessante jeg fant om GH/KH-GDS:
http://www.cichlid-forum.com/articles/buffer_recipe.php

Noen mer erfarne enn meg som kan gå god for artikkelen?
Takk for gode svar.

Ja ikke kjekt å se fiskene mistrives så om prosessen tar tid med steinen får jeg trå til med straksttilltak imens
Re linken : Den fyren bør man ikke høre på. For det første er det uholdbart å øke GH med kun magnesiumsulfat (Epsom salt), ihvertfall hvis det fins planter i karet. Magnesium-ioner må være i balanse med de andre kat-ionene K+ og Ca++. Enhver GH-økning bør være med et Ca:Mg forhold på 3:1.

Det han har kokt ihop er heller ikke en buffer, men en saltblanding. Og tilsetning av 'vanlig' salt (natriumklorid eller kaliumklorid) øker ikke GH, noe han påstår.
Akk, er det for godt til å være sant, ... Takk, Silver. Kjenner du noe rimeligere alternativ til GH-salt?
Øke gh
Selv bruker jeg alabastgips fra panduro CaSO4+2H2O.
0,3 gram til 10 liter øker gh med 1
Akkurat når det gjelder GH-økning i kar med planter, vil jeg si Noraq sitt GH/TH+ ville være å foretrekke. Dette nettopp fordi det ikke inneholder kun kalsiumsulfat eller kun magnesiumsulfat, men en korrekt blanding av de to. Prisen er da ikke så avskrekkende...og dette er vel ikke stedet å spare. Riktignok går det med mye hvis man har veldig bløtt vann og skal mekke tanganyika-vann...men sånn blir det uansett hva man kjøper. Om du ser over her...60g i en 200-liter for å øke GH med 10...
Takk, SilverShaded, god ide å sjekke prisen på nett ja! På Webzoo kostet 500g Noraq GH/TH-salt syv kroner MINDRE enn 200g på butikk o.O Samme butikken som ville ha 1400,- for kun en strømforsyning til LED, så burde sett den komme...

Takk, Dassmort .. Hehe, hva er en dassmort, egentlig Men tror jeg kommer til å gå for GH-blanding da, har en del planter å tenke på.
Dassmort
Når jeg var guttunge kalte vi karussen som levde i gårdsdammer for dassmort.
Vannet som var i en del av disse dammene var vel ikke så veldig rent, herav navnet
Da jeg grodde opp, var det mye mort som levde i stillestående og illeluktende elver og bekker, ofte i ganske forurenset vann. De ble kalt dassmort, fordi vannet luktet møkk..
Artig, fra min barndom i indre Østfold kjenner jeg igjen begrepet dassmort. Her var det karpefisken mort som fikk dassbegrepet. Trolig fordi de likte seg i utløpet til nærinngrike og oksygenfattige (og illeluktende) partier i den lokale elva. Morten var også en utmerket fisk som åte under krepsefisket. Luktet hydrogensulfid før den var avlivet. Nå bor jeg ved Sognefjorden hvor vi har det samme begrepet på småsei og bakgrunnen er noe av det samme, ifølge den eldre garde.
Hadde forøvrig mort i mitt barndomsakvarium,og ja de lukter dass.
Tk
Hehe, mange forskjellige betegnelser på dassmort. Jeg lærte av min bestefar da vi var ute å fisket at Dass-Mort er en liten pale som liker seg inne i viker der kloakken kom ut, der fisket vi ikke for der fikk vi bare Dass-Mort og Do-Paler..... Egnet seg ikke som kattemat engang sa bestefar :p

Fra wikipedia forresten:
På Vestlandet refereres sei til etter størrelse, hvor småsei kalles mort eller pale-mort. Mellomstore kalles pale, mens det er bare «pale» av betydelig størrelse som kalles sei (dvs. 3-4 kg og oppover). Tilsvarende sier man småsei, stabbsei og storsei andre steder i landet, blant annet i Nord-Norge.
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Thrana
Reklame for plussmedlemskap