Kaldt vannbytte skadelig?

Jeg har kun en mulig kran jeg kan koble en slange på når jeg skal skifte vann i tanken min, og den er det ikke koblet varmt vann til. Jeg har lest igjennom ganske mange tråder her der alle konkluderer at det beste er et temperert vannbytte der det nye vannet er noenlunde samme temperatur som vannet i tanken. Jeg er helt enig i at dette er det ideelle.

Men med tanke på at et 30% vannbytte i tanken min er 288 liter vann så er det ikke aktuelt å fylle i bøtter og vente til det er lunkent. Det er også uaktuelt og skulle varme opp (hvem vet hvor mye?) vann i kjeler og blande dette i. Det ville jo uansett ikke gjøre så stor forskjell da tanken er så stor og vannet vil være kaldt en stund før jeg rekker og ha i nok varmt vann, og temperaturen på det varme vannet vil jo måtte være så høy at den kan ta livet av den stakkars fisken som svømmer rett under der jeg heller det i.

Så mitt spørsmål er. Om jeg holder meg til fisk som ideelt skal ha minimum 24 grader og det ukentlige vannbyttet reduserer temperaturen til 16-18 grader helt til varmekolbene (To stykk 300W og en 200W) klarer å varme det opp igjen. Vil dette være skadelig eller urimelig stressende for fiskene?

Eneste annen løsning vil innebære å bytte ut blandebatteriet i en av springene i huset slik at jeg kan koble på slange, men jeg vil jo helst unngå det da slikt vil være langt i fra billig.

På forhånd takk for innspill og svar.
Ikke bra med alt for store, veldig kolde vannbytter, til noen fisk.
Men hvorfor må Du skjifte 30% ?
Litt flere mindre vannbytter blir vel bra dett.
30% i uka er jo det de fleste anbefaler så det er derfor jeg har det som utgangspunkt. Flere mindre vannbytter vil jo være mer jobb men det er høyst aktuelt for å slippe rørlegger. Hadde faktisk ikke slått meg at det var en mulighet :P
Men hvor stor temperaturendring er forsvarlig? Om jeg bytter 15% av vannet to ganger i uka og temperaturen i karet går ned til 21 grader, vil det være forsvarlig

Og hva med nødvannbytter? Om vannverdiene er uholdbare eller det blir algeblomstring. Da er det jo anbefalt å ta store vannbytter inntil 50%
Her snakker vi store svingninger over kort tid, både ned, og opp igjen. Særlig nå om vinteren er vannet ekstra kaldt i krana også. Slike svingninger er ikke noe fiskene bør gjennomgå ukentlig, nei...det fører til stress og/eller sjokk.
Spørsmålet er hva slags plass du har hjemme. Hvis du kan plassere en slik vanntønne ett eller annet sted innendørs, er problemet løst. Putt eventuelt oppi en varmekolbe, og helst sirkulasjonspumpe. Da trenger du bare slange, og pumpa flytter vannet greit fra tønna til akvariet.
En slik tønne vil jeg lett få plass til så da går jeg nok til innkjøp av en slik i morgen. Takk for tipset.
Tror det blir bra Lagret vann er tryggere enn vann rett fra krana, det er det liten tvil om. Man får luftet ut overskuddsgasser og klor, og pH får stabilisert seg.
Bruker selv 75-liters tønna...med en Eheim Compact1000 til vann-lufting og -transport er vannbytter uendelig mye enklere.
Da har jeg kjøpt 200 liters vanntønne og pumpe så nå skal det nok gå bedre

Men bare et spørsmål til. Hvor lenge bør vannet stå før det er klart til å has i akvariet? Har det noe å si om det står med lokk eller uten lokk? Og kan vannet bli stående for lenge? Tenkte på om det var greit å fylle den til neste ukes vannbytte samme dag slik at den står en uke.
Har egentlig ikke noe sikkert svar på hvor lenge vannet kan stå...jeg bare har for meg at "ferskt" vann er best. Så jeg fyller tønna kvelden før vannbytte, setter i pumpa og lar det stå med lokket halvt på/halvt av. Da unnslipper eventuelle gasser.

Du vil også oppdage at det lukter en del plastikk i tønna når lokket har stått på og tønna er tørr, så jeg har alltid lokket litt på snei selv når tønna ikke er i bruk.
Har kun brukt kaldvann selv ved vannbytter, og som deg rundt 30%. Har ca 35 akvarier og om jeg skulle gå over til mindre vannbytte prosent, og spre det på flere ganger i uken, vil jeg omtrent ha daglige vannbytter. Kaldt vann vil også trigge veldig mange arter fisk til lek. Er vel veldig få arter som ikke tåler vannbytter med kaldt vann på 30%. Iallefall har ikke jeg hatt noe problem med dette
Hva er temp før og etter, Loffa? Sånn ca..
Livsforvalteren
Hva er temp før og etter, Loffa? Sånn ca..



Har aldri sett hva templigger etter, men apisto kar ligger på mellom 24 og 26c. Apistoene leker lett etter vannbyttene
Kaldtvannsbytte er bra for å sette fisk i lek, men!
Ikke alt for kaldt. Har set Discus få " stå på hovedet" syke av for kaldt vann. Dett kan ikke helbredes.
Og Leif har jo bare "små" akvarier, så da blir vannet kansklje ikke Så kaldt.
Ja, gasser i kaldt kranvann (ofte under trykk), vil utvide seg med økende temperatur og trykk. Ikke så bra hvis fiskene allerede har dette i blodet.
Roland Dreinø
Kaldtvannsbytte er bra for å sette fisk i lek, men! Ikke alt for kaldt. Har set Discus få " stå på hovedet" syke av for kaldt vann. Dett kan ikke helbredes. Og Leif har jo bare "små" akvarier, så da blir vannet kansklje ikke Så kaldt. ;-)



Har alt fra 54L til 325L så ikke store, men mange akvarier lol. Jeg antar at temp fall vil være det samme om en bytter 30% i en 100L eller en 1000L. Del vannbytte er jo det samme. Diskus skiller seg ut fra all normal fisk. Dvs diskus tåler ingen ting før de ligger på ryggen (les siden)
Jeg har et 660 liters kar med Malawiciklider og bytter som regel 50% ukentlig, og bare med kaldt vann. Jeg har dog to stk kraftige varmekolber, og lar det nye vannet bare sildre forsiktig i fra hageslangen med full spredning på dysen. Det renner så sakte at det tar to-tre timer å fylle karet, og det kalde vannet legger seg oppå det varme, og fiskene søker ned mot bunnen. Til vanlig ligger tempen på ca 27 grader, og synker ned mot 22-23 grader mens jeg fyller, målt ca ti cm fra overflaten. En halvtime etter at jeg er ferdig å fylle karet er temperaturen normal iigjen og fiskene svømmer rundt som før.
Bjarne : Ja, hvis man først MÅ bytte med kaldt vann, så er det en god metode !
SilverShaded
Bjarne : Ja, hvis man først MÅ bytte med kaldt vann, så er det en god metode !
Jau, å fylle, temperere, bære og helle i 30 bøtter vann er ikke min oppfatning av en god dag, hehe. Jeg har akvariet mitt i stuen, har begrenset med plass, og så lenge dette fungerer bra, så ser jeg ikke behov for å installere en 300-liters tank med varmeelement på loftet for å temperere så mye vann. Jeg får meg heller ikke til å mikse inn varmtvann fra berederen, da denne er fra 80-tallet. Når den ryker blir det vel å investere i en sånn nymotens sak uten tank som varmer opp vannet etterhvert.
LOFFA
... Er vel veldig få arter som ikke tåler vannbytter med kaldt vann på 30%. Iallefall har ikke jeg hatt noe problem med dette

Kanskje ikke du, men det kan vel ikke utelukkes at de voksne fiskene, og den store andelen av yngelen, du stadig mister, har problemer med dette.

Hvorfor i all verden gi fiskene forhold som de bør "tåle"? Det er helt unaturlig for disse fiskene å få iskaldt vann i hodet med jevne mellomrom, og de leker til de grader etter vannbytter med temperert vann også (men de leker jo også helt uavhengig av vannbytter).

Det finnes ingen indikasjoner på at Apistogramma eller andre dvergcicklider har godt av vannbytter med iskaldt vann.
Tom C
[QUOTE=LOFFA]... Er vel veldig få arter som ikke tåler vannbytter med kaldt vann på 30%. Iallefall har ikke jeg hatt noe problem med dette

Kanskje ikke du, men det kan vel ikke utelukkes at de voksne fiskene, og den store andelen av yngelen, du stadig mister, har problemer med dette.

Hvorfor i all verden gi fiskene forhold som de bør "tåle"? Det er helt unaturlig for disse fiskene å få iskaldt vann i hodet med jevne mellomrom, og de leker til de grader etter vannbytter med temperert vann også (men de leker jo også helt uavhengig av vannbytter).

Det finnes ingen indikasjoner på at Apistogramma eller andre dvergcicklider har godt av vannbytter med iskaldt vann.

Du har nok rett i at det ikke er naturlig for fisk å få kaldt vann i hue en gang i uken. Jeg har kun kaldt vann i kjelleren og ingen mulighet heller for å lagre 1000L vann for vannbytter. Så da er alternativet å gi seg med hobbyen.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap