Lite oksygen eller for lite mat, ny oppførsel hos guppy

Heisann

Det er 25 år siden sist jeg hadde akvarium og husker lite av oppførselen til guppier over tid.

Torsdag som var (4 februar) kjøpte jeg fire guppier og satte i akvariet. Lørdag merket jeg at hannene (3) jaget den ene hoa en del, så jeg kjøpte to hunnfisker til og det roet seg.

I dag ser jeg at de svømmer mye i overflaten, som om de leter etter mat. Jeg husker å ha lest noe om at fisker i overflaten kan være i vann med for liten oksygen, men det ser ikke ut som at otocinclusene har problemer, de er sjelden å se borte fra bunnsjiktet.

Jeg prøver å oversikt på hvor mye mat jeg skal tilsette akvariet, og ble fortalt i dyrebutikken at hvis maten ikke var spist opp etter 2 minutter var det bare å ta den vekk med hoven, så dette gjør jeg. Når de får mat ser det ut som de fleste får spist. Det er alle guppiene som driver på med å svømme i overflaten.

Er det noe jeg burde være bekymret for?

Ottoene får ekstra mat via noen tabletter (har gitt dem en om dagen, men om noen kan se på tråden jeg startet om foring av otto hadde jeg satt pris på det).
Har du målt ammoniakk og nitritt ?
Hvis jeg har forstått trådene dine riktig, har du ikke gjort noe for å dyrke frem filterbakterier, f.eks gitt dem "mat". Så det er mulig karet kanskje ikke er innkjørt, og at det har bygd seg opp NH3/NH4 og NO2 i vannet.
Hei,

Det stemmer at jeg ikke har gjort en innkjøring med salmiakk, men filter og akvarie har ståt i fire uker, byttet litt vann en gang i uka. Sist vannbytte på søndag. 15 liter av 63.

Beklager at jeg ikke tok med testresultater i første innlegg.

Dråpetesten fra Sera gir ikke utslag på ammoniakk. 6-1 Stripsen fra Tetra har antydning til utslag på 1mg/L på NO2, 10mg/L på NO3, men det er svakt utslag, det er bare et lite hint av farge. pH ligger på 7, og det er ikke utslag på klor i vannet. GH 8dh, KH 6dH

Det er ikke slik at fiskene holder seg konstant i overflaten og det ser mest ut som de leter etter mat enn at de gisper etter luft, men jeg hadde ikke observert denne oppførselen før så jeg ble bekymret.
Anbefaler deg og bytte vann, gjerne 40-50% daglig i en uke fremover eller til det ikke oppstår nitritt igjen. Kan også være lurt og roe ned mating i denne perioden.
Side du ikke har kjørt inn filteret med belastning, får du nå utslag etter at du har belastet det, siden filteret ikke var klar for og ta seg av avfallet.
I og med at du har testet med strips, kan det godt hende du har høyere nitritt enn hva stripsene viser.
Takk for svar.

Jeg skiftet etter forrige innlegg 15L og de er nå mer aktive og i hele akvariet i grunn.

Butikkene her i byen har bare Tetra og Sera tester, skjønner jeg må skaffe meg dråpetest for NO2, har det noe å si hvilket merke?
I Bodø er det generelt kjedelig utvalg av både fisk og akvarieutstyr, fauske og for den saks skyld, noen ganger er man heldig og kommer over noe spennende, men ellers veldig "flatt".
Aquamanias.no Har JBL sin Dråpetester, har god erfaring med dem.
Takk for tipset. Prisene er langt hyggeligere der også :o

Jeg har alikevel vært å kjøpt Sera dråpetest for NO2 og resultatet er mellom 0,5 og 1mg/L etter min vurdering. Det etter et delvis vannskifte tidligere i dag.
No2 er skadelig selv i små doser.
Ja NO2 er skadelig for fisk helt ned i 0,03.
Så bytt minst 50% av vannet HVER dag helt til du ser verdiene er helt nedre i 0

Sier dette fordi:
Ikke alle dør momentant men etter en stund, men om dem går i for høye NO2 verdier vil dem leve med svekket kropp og immunforsvar og lider frem til dem død av skaden NO2 har forårsaket.
Takk for alle svar.

Jeg har tappet 25 Liter vann som står og tempereres, skal finne en bøtte til!

Er det ille å bruke temperert vann fra krana? Bor i en 8 år gammel blokk med varmvannstank delt på 18 leiligheter.
En liten oppdatering.

Jeg har byttet vann daglig siden sist.
Sera testene viser 0.5mg/L NO2 og 0.003 mg/L NH3.

Jeg er ikke helt stødig på dråpetester, som var grunnen til at jeg kjøpte strips i utgangspunktet. I går fikk kjøpte jeg en sprøyte på apoteket slik at mendgen vann brukt i testen er så likt som mulig hver gang, hadde også min far på besøk og brukte ham som dobbelsjekk for å se at vi var enige i sammenlikningen av fargene!
Om du ikke får NO2 under 0,5 ved daglige vannbytter ville jeg personlig byttet oftere eller mer vann. Temperert vann fra kran er vanskelig å svare på. Det KAN gå bra, men generelt er det lurt å modne vannet om mulig. Unngår å spille russisk rulett med vannverket som revolverlader da. Mulig du kan sjekke om det er kobberrør ifm varmtvannstanken din, høres ut som det kanskje ikke er det.
Takk for svar. Jeg skal kjøpe en til vanndunk så jeg har større kapasitet.

Denne siste målingen var nå i dag FØR vannskifte, som er i gang nå!
En time etter vannskifte ligger NO2 nærmere 0 enn 0,5 på skalaen!
Med daglig vannbytte har det nå i helget ordnet seg. I dag kunne jeg måle 0 på både amoniakk og nitritt!

Takk for svarene og forslagene i denne tråden!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap