Kampfisk i 60l kar

Døtrene mine fikk akvarium til jul, og etter en (for kort, innser jeg nå) innkjøring med planter og stein flyttet det inn en kampfisk. Ca. en uke senere flyttet også fire otto'er inn, og nå er vi vel egentlig fornøyd med gjengen.

Er imidlertid usikker på et slags hvitt "slør" som til stadighet befinner seg ca. 5 cm fra bunnen. Mistenker jo litt at det er nitrat/ nitritt, kan det se sånn ut? Det er jo i såfall synd for bunnfisken. Kampfisken er moderat aktiv, og bygger i vei på et skumrede, som jeg ødelegger hver gang jeg bytter vann

Jeg lurer på:
1. Hva kan dette hvite være, og hva gjør jeg med det?
2. Hvor skal filterpumpen plasseres i forhold til vannskorpen, og hvor ofte skal jeg skifte "bomull" i filteret?
3. Stemmer det at jeg ikke skal skifte filter og vann samtidig?

Tusen takk for svar - det kommer nok flere spørsmål!
Kjedelig situasjon :/

1. Når det gjelder sløret har ikke jeg hørt om eller sett noe liknenede, kanskje noen andre? Tviler sterkt på at de nevnte giftene ville opptre konsentrert i vannsøylen slik. Ville uansett hjulpet med et bilde.

2. Den bør plasseres så det blir noe krusninger i vannet slik at det kommer oksygen fra luften. Filtersvampen skal du ikke bytte, der bor de bakteriene som spiser giften. Noen pumper har forfilter (ikke fòrfilter som kan byttes så ofte man finner det nødvendig (som regel når sirkulasjonen går ned). Jeg bruker mye nylonstrømper til dette på småfilter uten forfilter, så ikke bakteriene må plages unødig.

3. Tjo, men det er egentlig irrelevant. Du bør aldri skifte filteret, for da må du igjennom samme innkjøringsprosess som du nå er en uke inn i. Se svar #2


Ikke utfyllende dette her, og du bør lese deg opp på relevante artikler (fane 2 øverst på nettsiden).

Fyr løs flere spørsmål
Jeg skal prøve å få tatt et godt bilde når jeg kommer hjem, men det er jo i alle fall betryggende å høre at giftstoffer ikke er synlige på den måten. Akvariet går nå på sjette uken, så ting burde jo gå seg til.

Pumpen har jeg kjøpt brukt, og den har ikke svamp, men vatt (det heter selvsagt ikke bomull, kom bare ikke på ordet). Jeg skjønte ikke helt nylinstrømpeforklaringen, tar du strømpen utenpå vatten, slik at du bare kan skylle slam og partikler forsiktig bort? Det var jo i såfall veldig lurt. Nå ser det imidlertid ut til at pumpen uansett har tatt kvelden, så da skal jeg asap anskaffe en som er litt større, og som har svamp.

Takk for gode lesetips!
Filtervatt er ikke bra å ha alene i filteret. Det er et mekanisk filtermedium i første rekke, som holder igjen skittpartikler. Den fungerer ikke så godt som biologisk filtermedium (bosted for filterbakterier) og blir mettet med "dritt" og trenger å byttes av og til. Det skal helt sikkert være en svamp under med litt filtervatt over. Hva slags merke er filteret ? Det kan være det har stoppet fordi impelleren har hengt seg opp...den må gjøres ren av og til.

Det hvite sløret kan være bakterier, ikke av den "gode" typen. Prøv å suge opp mest mulig av dette sammen med et vannbytte.



Nylonstrømpen trer jeg utenpå filteret/filterinntaket
Livsforvalteren
Nylonstrømpen trer jeg utenpå filteret/filterinntaket


Aha, enda lurere ??

Nå har jeg fått i gang ny pumpe, og selv om det betyr ny innkjøring, så tror jeg det blir mye bedre på sikt. I mellomtiden får jeg bare følge godt med på nitritt, og skifte vann hyppig.

Eneste jeg er stuss på nå, er at overflatestrømmen ser ut til å være MYE kraftigere enn før. Lurer på om det stresser kampfisken?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap