Nitritkatastrofe i akvariumet, hva nå?

Jeg har hatt en katastrofe her, har to barn på 3 og 4 år som bestemte seg for å mate fisken. Problemet er at de matet så at de skulle være sikre på at de skulle bli mette.
En boks med "algetabletter", en boks med flingefor, lekebiler, dorull ++.
Jeg skjønte selvsagt at dette ikke var bra og gikk i gang med å få ut så mye mat som mulig.
Så "støvsugde" jeg grusen og byttet ut ca halvparten av vannet.
Jeg skulle selvsagt flyttet ut beboerne til en bøtte eller lignende med sirkulasjon i frem til jeg så hva som hendte med vannet, men en nybegynner må selvsagt lære den harde veien.
Når jeg voknet neste morgen var hele greia en katastrofe, men så at endlers og "Tannlaus" (Han ligner på Tannlaus i Dragerytterne, sugemal) levde, fikk de ut fort som fy. Vanntest ga selvsagt utslag på Nitrit langt over skalaen på dråpetesten.

Nå har jeg tømt hele tanken på 220l, fyllt, rørt rundt i grusen og tømt til jeg endte med at vannet ble klart, byttet filtervatt, dusjet av røtter og planter.
Tannlaus og tre Endlers er tilbake i tanken, ser ikke at jeg har et bedre sted å oppbevare de Det har nå gått 4 dager og jeg tester for Nitrit en til to ganger pr dag uten noe utslag. Mater ytterst forsiktig.

Mitt store spørsmål er om jeg må betrakte dette som et helt nytt akvarium og vente helst en mnd før jeg kjøper noe nytt? Eller er det sannsynlig at det kan være noe bakteriekultur igjen i grusen og på planter slik at ting går seg til litt fortere?
Hovedmengden av bakteriene holder til i filteret, nærmere bestemt i filtermediene. Siden karet er 220 liter, regner jeg med at du har noen "skikkelige" filtermedier, og ikke bare filtervatt ? I så fall har du vel ikke byttet ut disse filtermediene, og da er bakteriekulturen temmelig intakt. Selv om noe bakterier går tapt fra bunnlag og planter, burde ikke det spille all verdens rolle hvis hoveddelen av filtermediene er urørt. Hvis det skulle være slik at du bare har filtervatt i filteret (noe som altså er ganske uholdbart), blir dette å regne som en helt ny innkjøring, og du må følge godt med på ammoniakk- og nitritt- verdiene med dråpetester. Vannbytter vil være løsninger dersom du oppdager ammoniakk/nitritt i selv relativt små mengder.
Jeg har bare "vært med" og hjulpet til med dette i flere år, nå som dette hendte ble det endelig bestemt at dette var min greie fremover, noe som har vært på tale en stund.
Jeg har lest veldig mye de siste fire dagene fordi jeg helst vil gjøre rett nå som det er mitt og jeg skal starte på nytt.
At Endlers overlevde var en bra ting, jeg vil gjerne ha det, det hadde jeg bestemt for lenge siden, dessuten har jeg hardt kranvann noe jeg har skjønt at de gjerne vil ha.
Jeg har lidd av ekstrem feillære. Har lært at rens av akvarium betyr at det skal være ordentlig rent og fullt utbytte av filter... jaja... bra jeg setter meg inn i det, men det var jo for sent, kastet hele filteret i søpla og satte inn nytt. Så da er nok jeg på rute 0 på spillet.
Etter det jeg har lært de siste fire dagene var antagelig det det verste jeg kunne gjøre når de hadde fylt akvariet med "dritt", jeg fjernet jo filteret med bakteriene som i beste fall kunne reddet meg..........
Jeg har et filter kun med filtervatt, ut fra det du skriver skjønner jeg at det er noe jeg må forsøke å lese meg opp på, venter tre bøker inn på biblioteket som jeg har sett tips om her på forumet, står sikkert en del nyttig der.
Ja, du kastet nok det som kunne reddet situasjonen. Men hvis karet er 220 liter (?) og du bare har noen få endlers og en malle, vil det nok ikke bli så galt. Sett for all del ikke inn noen flere fisker, det er viktig. Og hvis du ikke har dråptetester, bør du skaffe det så fort som mulig. Du trenger tester for NH/NH4, NO2, NO3, pH og GH. Gjerne KH også.

Vet ikke hva du har lest deg til her på forumet, men det vil iallfall lønne seg å studere dette med innkjøring og nitrogensyklusen.
Hvis du kan ta en titt på filteret og fortelle deg hva slags merke og modell det er, kan vi fortelle deg hvordan det bør settes opp. Disse opplysningene skal stå på en plate på filteret.

Dette tilfellet er et godt eksempel på noe jeg har advart mot ved flere anledninger...nemlig "snille" barn som putter ting i akvariet. Forrige tilfelle var Zalo. Akvariet bør sikres mot barn som vil "hjelpe til"
En god plass å begynne lesingen er ARTIKLER-fanen øverst på siden.

Kjedelig affære, men nå har du alle forutsetninger for at det går bra

Har du noen akvaristvenner kan du jo spørre om de har en innkjørt filterbit eller bakteriegugge fra eget filter å avse? En annen kilde for slikt er dyrebutikken, selv om jeg vet SilverShaded fraråder det på grunn av smittefare.
Det har vært en lapp på pumpen, men den er bortslitt.
Det er en powerhead 802 der filter sitter under.
Legger ved et bilde av den, overse plantene, de er ikke så fine, jeg mistenker at jeg trenger co2, nye lysrør og kanskje noe plantenæring til de.
Jeg er veldig takknemlig for at dere tar dere tid til å dytte meg i rett retning.
Har sett på å kjøpe JBL Combiset Plus
Inneholder PH, KH, Co2, No2, No3, NH4 og NH3.
Har bare No2 dråpetest nå.
Har testet for No2 gjevnlig uten resultat, men det er antagelig heller NH3 jeg burde fulgt nøye med på nå 4-5 dager etter start.
Jeg har lest en del under Artikler, det står mye nyttig her i dette forumet for en som ikke kan.
Barnesikring er viktig, de ville nok egentlig ikke være slemme, de var veldig stolte av å ha hjulpet meg med å vaske / mate og ropte overraskelse. De trodde nok jeg skulle bli kjempeglad.
For meg ser det ut som filteret er bra nok for besetningen din, men her har gjerne SilverShaded mer meningsfulle innspill. Men kan anbefale å tre en nylonstrømpe utenpå filterpatronen, så slipper du å rense svampen så ofte.
Det står da et navn i blått på pumpa, såvidt jeg kan se ?
Jeg kan ikke tenke meg at dette filteret er ment å inneholde bare filtervatt, det fins sikkert noen innsatser som er laget til det.

Når det gjelder JBL Combiset Plus, er det 5 tester i dette : NH3/NH4, NO2, NO3, KH, pH 3-10. Det er ingen CO2-test, men en CO2-tabell som er relativt verdiløs. Det er ikke gunstig å kjøpe dette, av to grunner i ditt tilfelle : Du har allerede NO2-test, og pH 3-10 er en alt for "grovkalibret" test. Siden du hae endlers, vil du være mye bedre tjent med å kjøpe pH 7.4-9...dette er det området du behøver å være i for at endlers skal trives. I tillegg trenger du GH-test. Så alt i alt er det lurere for deg å kjøpe testene enkeltvis.

Dette med strømpe utenpå filteret er et to-egget sverd. Greit at svampen ikke trenger å renses så ofte, men da må jo strømpen renses ! Så da må man uansett ta filter-enheten ut av karet for å få av strømpen uten at alle partiklene havner i akvariet.

Synes nå den ene eggen på sverdet er ganske sløv, jeg da Spørs litt på hvilke saker som havner i strømpen og hvilke fisk man har. Hos meg spiser fisk og snegl det meste som havner i "nettet" og rensen består oftest i å røske litt i strømpen innimellom. Større partikler og gugge fjerner jeg med pinsett og/eller pipette.
Jaja, å "røske i strømpen" sender bare partiklene tilbake ut i vannstrømmen.
Partikkelmengden er først redusert:
1. De fineste går igjennnom, inn i svampen der de hadde havnet uansett
2. De større er allerede kraftig redusert av matglade dyr (er det ikke uansett like gale at mat- og planterester ligger og råtner inni svampen??)

Ser ikke hvordan det er et større problem at noe kommer ut igjen i vannet i forhold til filterbakteriene som går dukken når filtersvampen renses? Havner det på bunnen tas de jo ved rutinemessige vannbytter.
Det du ser skrevet i blått er powerhead 802. Har rotet langt inn i et skap her og funnet litt mer dråpetester.
PH er 7,5 (Dette var en slik grov test)
GH er 11
Bør sikkert kjøpe en ny GH test, denne er nok mange år gammel.
Resultatet stemmer for såvidt med forventningen min, området har hardt vann og hvitt belegg legger seg på det meste som er i kontakt med vann her.

Det betyr at kranvannet her burde passe Endlers som hånd i hanske.
Jeg har faktisk fått flere fisker også, Endlers hadde fått to yngel i natt.
Luringer som sparer sperm, jeg hadde bare igjen tre hunnfisk.

Når tiden kommer og en kan sette inn litt mer fisk kunne jeg tenkt meg Venusfisk / Kardinalfisk.
Noen steder står det at det går fint, men ser at den står listet her med GH 1-10.
Jeg er på 11, jeg har ikke helt et forhold til om 11 er ok utenfor eller om utenfor rett og slett er utenfor.

Jeg hadde tenkt på Kardinaltetra også, men de ser jeg at er lengre utenfor, det var det i karet før, de levde der og så ok ut, men det er jo helt klart en "bløtvannsfisk".


Powerhead 802 er samme pumpe som brukes i eldre Juwel 260 liter invendige filtre.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap