Kickstart (trenger svar fort)

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt meg akvarium nummer to, et Juwel Rio 400 (450L). Jeg har allerede ett 960 liters kar fullt gående med fisk som jeg etter råd herfra og fra andre steder har tatt over filterguffe fra. Hadde også over en del vann fra det gamle karet, ca 60%.

Jeg har lest flere steder at nå bør jeg ha oppi fisk så fort som mulig. Helst ikke mer enn en dag senere. Men etter å ha tatt vannmålinger nå nettopp så er ammoniakknivået på 0,25 mg/l, nitrittnivået på 0,3 mg/l og nitratnivået på 50 mg/l, PH er 7,6. Fiskene som skal oppi er 5 stk Red devil ciklider som er ca 7-8 cm store. (Er klar over at karet blir for lite når de blir større, skal kun ha de der en stund nå mens de er små)

Så spørsmålet mitt er: Er det riktig at jeg skal ha over fisk med en gang? Eller skal jeg vente til nivåene har sunket?
Gratulerer med nytt akvarie

Om du har muligheten, er det sikkert best å vente til karet er stabilt. Du kan jo salmi, så mat litt og sjekk hvordan verdiene utvikler seg?
Hvor har du lest noe sånt ? Som du selv ser, kickstart er ikke alltid 100%...se på det som en salmi-innkjøring med tjuvstart Løs filterguffe er ikke egentlig noe naturlig hjemsted for bakterier...de sitter i kolonier på faste flater. Når du har brukt filterguffe, avhenger alt av hvilke og hvor mange bakterier du har fått med deg på lasset. Noen ganger lykkes det veldig bra, andre ganger mindre bra. Uansett trenger bakteriene litt tid på å slå seg ned og formere seg opp, alt fra et par dager til et par uker. Har man da fisk i karet, utsettes de for ammoniakk og nitritt, og man må til med hyppige vannbytter og alt det der. Mye bedre er å gi bakteriene salmi så de får etablert og forøket seg, og teste som ved en normal salmi-innkjøring. Når karet består "4 ppm-testen", er det bare å sette inn fisk.
SilverShaded
Hvor har du lest noe sånt ? Som du selv ser, kickstart er ikke alltid 100%...se på det som en salmi-innkjøring med tjuvstart :-) Løs filterguffe er ikke egentlig noe naturlig hjemsted for bakterier...de sitter i kolonier på faste flater. Når du har brukt filterguffe, avhenger alt av hvilke og hvor mange bakterier du har fått med deg på lasset. Noen ganger lykkes det veldig bra, andre ganger mindre bra. Uansett trenger bakteriene litt tid på å slå seg ned og formere seg opp, alt fra et par dager til et par uker. Har man da fisk i karet, utsettes de for ammoniakk og nitritt, og man må til med hyppige vannbytter og alt det der. Mye bedre er å gi bakteriene salmi så de får etablert og forøket seg, og teste som ved en normal salmi-innkjøring. Når karet består "4 ppm-testen", er det bare å sette inn fisk.


Var det jeg tenkte egentlig. Måtte bare spørre i tilfelle det stemte og jeg gikk glipp av en snarvei. Dette er visst en mye utbredt metode på fishlore.com (amerikansk ferskvanns forum). Er der jeg fikk det fra.

PS: Jeg er utrolig glad for at du er på dette forumet Silver. Du er jo rene guruen i denne hobbyen
Takk for det, Magnus...men dette tror jeg egentlig du hadde tenkt ut selv, hvis du hadde brukt den kunnskapen du har erhvervet deg
Har fulgt med på en del forum rundt omkring, både engelske og amerikanske, og det er ofte veldig lite kunnskap å finne og mange dårlige råd. Noen får beskjed om å gjøre slik eller slik, og så videreføres dette ad nauseum uten at noen har kunnskap til å stoppe slike vandrehistorier.
Hadde jeg ikke fått svar så hadde jeg nok gått den trygge ruten med salmi ja, men det er alltid godt å få det backet opp av de med mer erfaring.

Angående vandrehistorier og missvisende info så er jeg så utrolig enig og lei. Det med å overføre vann fra det gamle karet fikk jeg fra Anders på Akvafisken i Moss. En kar som både her og andre steder blir skrytt av for god service og kunnskap så jeg stoler på at det var et godt råd. Men når jeg nevnte at jeg hadde gjort det i et innlegg på fishlore så får jeg svar at det var bortkastet og virket mot sin hensikt. Det er så mange vidt forskjellige meninger at det er nesten umulig å ikke gå seg vill i starten.
Bare for å løse litt på den historien der : På et vis har Anders rett, men kanskje ikke akkurat på den måten han tror ?
Filterbakteriene er ikke frittsvømmende, så for selve innkjøringen har det ikke noen hensikt i seg selv å overføre vann. Men når det er fisker og planter som produserer avfall i vannet, blir saken en litt annen. Det trengs en hær av andre organismer for å bryte ned avfallsstoffene til bl.a. ammoniakk som filterbakteriene kan bruke. Og en del av disse driver faktisk også med en form for nitrifikasjon. Så noen liter vann fra et akvarium i drift vil gi et starttilskudd av disse organismene, noe som kan være en fordel å ha når fiskene skal settes inn. Men man bør selvsagt være noenlunde sikker på helsetilstanden i karet man tar vann (og filterguffe) fra, for man vil overføre alt som eventuelt fins av algesporer, uønskede bakterier etc.
jeg har nettop startet et 250l kar med filter guffe fra et gående akvarium.

det gående karet har en 12L filter bøtte, som jeg renset godt i en bøtte med vann fra samme akvarium. Så tok jeg disse ca 25L /m masse slam fra filter renset og slo oppi det nye karet og slo på pumpene.. lot dette stå i et par dager før jeg sugde ut overskudds slam med en hevert.... (akvariet så ikke ut^^) ca 1 uke senerer uten å gjøre annet enn og rense opp overskudds slam, satt jeg i 10stk Cardinal tetra.. og en uke etter det ca 15blå neon tetra, 15 cardinal tetra, 4 scalarer, 4 L144 og 9 melon barber. + en haug med planter. Alt lever, alt trives, alle vannverdier har heletiden vært gull.

Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap