"yngel-boks" god eller dårlig løsning?

De siste månedene har akvariet og fiskene vært uten problemer og alt har egentlig gått veldig bra. For noen dager siden fikk den ene platyen min yngel hvor kun to overlevde. Fikk aldri sett søstrene og brødrene til mine to yngel som overlevde. De første dagene lot jeg de bare leve som vanlig og de var nokså flinke å gjemme seg for sine fiender, men nå syntes jeg det var på tide å beskytte disse små. Jeg tok derfor en vase og fylte den med litt sand og vann fra akvariet. Deretter fanget jeg yngelen og tok de oppi sammen med litt planter. Jeg tok så vasen oppi akvariet og fylte det med vann helt over vasen. Over vasen tok jeg en plastpose med små hull i slik at ingen kommer ut og ingen kommer inn. Det blir litt strevsomt å mate dem når de svømmer inni vasen, men jeg har mye mer kontroll over dem nå. Er dette noe som fungerer fint tror dere? Eller kan dette ta til skade på en eller annen måte? Vurderer å bytte plastposen med en nylonstrømpe.
Hvis du kjøper et yngelkar i dyrebutikken, slipper du dette stresset med mating, i tillegg så blir det dårlig sirkulasjon og fortere møkkete. Det er ganske vanskelig å vaske denne vasen, antar jeg? Hvis flere fisker blir drektige, burde du putte henne i et yngelkar når det er "sprekkferdig". Det finnes delte yngelkar hvor du har moren øverst og når hun føder plopper ynglene ned, og nesten ingen blir spist. Rundt tre uker siden fikk en av mine platyer yngler i et slikt kar og 31 overlevde (først). Men nå har jeg kun 13 stykker...
Tror bare jeg ville kjøpt en [URL=http://www.ebay.com/itm/Aquarium-Fish-Tank-Guppy-Double-Breeding-Breeder-Rearing-Trap-Box-Hatchery-/201409416482?hash=item2ee4efcd22:g:TUoAAOSwjVVV0YS~]fødekasse[/URL] eller no

Disse har dem på alle dyrebutikker og på nett til en rimelig penge. Du har også ett alternativ med netting.
Ciklide
Tror bare jeg ville kjøpt en [URL=http://www.ebay.com/itm/Aquarium-Fish-Tank-Guppy-Double-Breeding-Breeder-Rearing-Trap-Box-Hatchery-/201409416482?hash=item2ee4efcd22:g:TUoAAOSwjVVV0YS~]fødekasse[/URL] eller no :) Disse har dem på alle dyrebutikker og på nett til en rimelig penge. Du har også ett alternativ med netting.

Det funker faktisk helt fint med denne vasen, så penger er spart. Byttet ut plastposen med en nylonstrømpe, det var bedre.
Kan godt være at den vasen fungerer fint, men jeg ville vært bekymret for konsentrert nitrit og oksygen mengde som ganske sikkert vil bli et problem. En yngel boks koster ikke mer enn noen få kroner på ebay, man skal ikke spare penger på fiskenes vellferd. Da bør man ikke ha en hobby som omhandler levende vesener, disse er tenkende individer.

Lykke til, men følg med på sirkulasjonen i vasen
Frode Nordbø
Kan godt være at den vasen fungerer fint, men jeg ville vært bekymret for konsentrert nitrit og oksygen mengde som ganske sikkert vil bli et problem. En yngel boks koster ikke mer enn noen få kroner på ebay, man skal ikke spare penger på fiskenes vellferd. Da bør man ikke ha en hobby som omhandler levende vesener, disse er tenkende individer. Lykke til, men følg med på sirkulasjonen i vasen :)

Takk for svar Har hatt fiskene oppi vasen i 3 uker nå og de har vokst seg store og fine, men siden du sier det, så skal jeg kjøpe en yngelkasse i dag. Men kan vasen i seg selv ha en dårlig innvirkning på vannverdiene i resten av akvariet?

Må bare si at jeg aldri prøver å spare penger der jeg kan, om jeg vet at det kan skade fiskene mine.
Plussmedlem
En glassvase har ingen effekt på vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap