Syk malle

Jeg har en Malle som er noen få år gammel, og har en slags vorte på finnen. Den er lyserød, og har nesten vært blodrød av irritasjon. Jeg har trodd at det var en parasitt og derfor prøvd å behandle det med ODIMOR to ganger. Vorten forsvinner begge ganger, men ikke helt. Jeg har ikke renset akvariumet, men jeg har gitt mat, selv om jeg ikke skal, fordi mallen deler akverium med andre fisker som ikke er syke, inkludert en frisk malle. Hva skal jeg gjøre? Må jeg prøve igjen, men ikke mate annenhver dag, som det står jeg skal, eller må jeg ha malla i sin egen bolle for behandling? Må vannet være fra akvariet, eller helt nytt? Jeg må vel ha en renser til, ikke sant? Vær snill og svar meg raskt.

Jeg skal oppdatere når jeg har ordentlig bilde av vorta.
Kommer det bilder? Håper det går bra!

Jeg har dessverre ikke vært borti noe slikt før, men siden det ikke er kommet noe enda kommer jeg med 10-øringen min.

Er nok lurt å medisinere i karantene om det gjør at du kan følge instruksjonene. Om ikke annen fisk er syk er det jo også unødvendig stress for dem. Men ville nok fått tak i noe som er større enn en bolle. Om du skal mate annenhver dag må du bytte en del vann etterhvert, og det er lettere å beregne dosering om du har en del liter i spill. Legg gjerne til litt planter og et gjemmested eller to så mallen ikke blir veldig stresset.

Om du mater lite er min mening at man ikke trenger filterpumpe så lenge man er nøye med vannbyttene (med vann fra hovedtanken, om det er av god kvalitet), men kan ikke skade om den er liten nok. Et alternativ er luftestein.
Camilla Mårteig Birkeland
Jeg har en Malle som er noen få år gammel, og har en slags vorte på finnen. Den er lyserød, og har nesten vært blodrød av irritasjon. Jeg har trodd at det var en parasitt og derfor prøvd å behandle det med ODIMOR to ganger. Vorten forsvinner begge ganger, men ikke helt. Jeg har ikke renset akvariumet, men jeg har gitt mat, selv om jeg ikke skal, fordi mallen deler akverium med andre fisker som ikke er syke, inkludert en frisk malle. Hva skal jeg gjøre? Må jeg prøve igjen, men ikke mate annenhver dag, som det står jeg skal, eller må jeg ha malla i sin egen bolle for behandling? Må vannet være fra akvariet, eller helt nytt? Jeg må vel ha en renser til, ikke sant? Vær snill og svar meg raskt. Jeg skal oppdatere når jeg har ordentlig bilde av vorta.
Jeg gjorde et søk på "my bristlenose pleco has a red cyst on fin", og fant denne som viser to mulige forklaringer. Om du ikke har sett symptomer (flekker, "krympende finner", pluteslig død) på andre fisk er det kanskje det som beskrives lenger ned i tråden?

Jeg ville også gått igjennom flere søketreff og andre søkeord for å finne andre med liknende erfaringer.

Lykke til, og hold oss oppdatert! Håper det går bra!!
Hei, alle sammen! Desverre er mallen død. Jeg hadde allerede prøvd to ganger før, men jeg gjorde det ikke riktig. Den tredje gangen, nå, hadde jeg gjort det riktig, men parasitten hadde allerede eksplodert før jeg begynte, så den ble funnet på fredag, stiv og slimete.

Neste gang får jeg finne ut hva det er og behandle det riktig og raskere.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap