Platy, gul antricitrus og kampfisk

Hei!
Er helt ny på akvarier og alt som det innebærer.. så vær tålmodige, ok?
Kjpte nylig et lite akvarium med to Platyer, to Gul Ancitrus og en kampfisk. Har noen spørsmål angående disse: er de herbivorer, omnivorer eller carnivorer? Hvordan ser en forskjell på kjønnene? Og til sist, mer generelt, spiser også planteetende fisk yngel og/eller egg?
Skal bestille et Imazo 129L hjørnekar (60x60x50), regnes dette for et godt kar? Og hvor menge fisk kan en ha i et slikt kar? Skjønner at det kommer an på størrelsen på fisken, men i første omgang tenkte jeg på fem-seks Platyer i tillegg til de fiskene jeg har nå og så ta det derfra...
Hei, Johan og velkommen til hobbyen

Skal svare på det du spør om, men siden du sier du er fersk føler jeg for å først spørre om du har et innkjørt filter og har rette vannverdier for fiskene dine Sånn for å luke ut en del stygge nybegynnerfeil

Visste ikke at Imazo(.se, svensk dyreutstyrgrossist) hadde egne akvarier, ikke sett det omtalt noe sted ihvertfall. Sikkert greit nok, om de har målene du trenger/ønsker deg til rett pris?

Fiskene dine:
- Kampfisk trenger kjøttmat, men spiser gjerne også pellets m.m. av god kvalitet.
- Platy er vel omtrent som guppy(?) og spiser det de kan få tak i.
- Ancistrusen er herbivor selv om den ikke sier nei takk til en kjøttbit

Hadde jeg disse fiskene ville jeg matet med en miks av granuler, frossenfor (artemia/cyclops/raudåte(red plankton) el.l.) og grønnsaker enten ferskfrosset/forvellet eller kokt (brokkoli/blomkål/potet/avskallede erter/gulerøtter m.m., prøv deg frem med middagsrestene . Ikke alt på en gang, men et tørr/frossetfor eller to per dag, samt grønnsaker et par ganger i uken. Pass på at matrester ikke blir liggende, men grønnsaker kan godt ligge en dag eller to og bruker en stund på å synke til bunns.

Ancistrus tar sjelden yngel, mens platy og kanskje spesielt kampfisk syns de er snacks. Med den besetningen måtte du hatt myye tette planter og flyteplanter for å få yngel.

En gruppe på 7-8 platy, to ancistrus og en kampfisk går nok helt fint 129liter. Tommelfingerregelen for fiskebestand jeg bruker er:
1. Har fisken nok skjulesteder, områder tilpasset deres adferd, og albuerom (finnerom ?
2. Har jeg god nok biofiltrering for det gitte antall fisk/maten som blir tilført?
3. Passer artenes vannverdier hverandre?
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap