Akvarium med automatisk mating

Jeg jobber i Nordsjøen og er borte 14 dager sammenhengende. Finnes det automatiske løsninger som gjør det praktisk mulig for meg å skaffe et akvarium?
Det finnes jo foringsautomater, men usikker på om de er store nok til å romme mat for 14 dager. Men med tanke på at man bør bytte 30% vann en til to ganger i uken, vil du kanskje heller oppleve at fisker dør av dårlig vannkvalitet enn for lite mat...
Plussmedlem
Spørsmålet blir eller hvor lange perioder av gangen som du er hjemme. Veldig mange som ikke forer i hele tatt når de f.eks drar på ferie i 14dager, dette er faktisk tryggere enn å risikere overforing...
Men 14 dager i faste intervaller...? Skeptisk. Men en kombinasjon av foringsautomat, mindre mating (veldig relevant ift vannbytter) og noe foringsstopp kunne kanskje gått. Men en fare er også at slike automater kan få funksjonsfeil pga fuktighet o.l., så ville kjøpt meg forsikring ved å koble på en luftpumpe (minsker fuktproblemer) og en som tittet innom de første periodene til du kan være sikker på at opplegget fungerer.
Einar Kjetland
Jeg jobber i Nordsjøen og er borte 14 dager sammenhengende. Finnes det automatiske løsninger som gjør det praktisk mulig for meg å skaffe et akvarium?


Det finnes noen fôringsautomater på markedet, ja. Som denne for eksempel. Men som de andre er inne på her i tråden, er det litt skummelt å forlite seg på en maskin når det kommer til fôring over såpass lang tid som to uker i slengen. Maskiner kan streike og kanskje tømme ut alt fôret på en gang i karet, med overfôring og forgiftning som resultat. Fiskedød ville sannsynligvis blitt resultatet. Det er dessuten ikke så bra å fortsette fôring fullt ut når man samtidig ikke får tatt vannbytter jevnlig. Nå er ikke to uker kritisk lenge å vente, men likevel. En gang i uken er en passelig tommelfingerregel for vannbyttefrekvens i et vanlig selskapskar som ikke er overbefolket.

Jeg har aldri brukt fôringsautomater selv, så jeg skal ikke si noe om påliteligheten deres, men den jeg linket til er iallfall av et velkjent kvalitetsmerke.
Hei,

Jeg jobber selv offshore og er borte fra akvariene i 2 uker av og til 3 uker.
Har lagt opp til tekniske systemer som er mest mulig automatiske, blant annet automatisk mating der jeg har brukt blant annet denne materen.
Veldig fornøyd med den, har du store akvarier og eventuelt mye fisk kan du bruke 2 matere.

Men som noen poengterer her må man tenke på vannkvalitet, jeg har automatisk vannbytte system på det store akvariet som bytter ca 10% vann i døgnet.

Men jeg klarte meg fint før med kraftig over filtrering og algeskrubber som bidro til at jeg lå på 10-15mg No3 etter 3 uker uten vannskifte, selvfølgelig med 0mg på No2 og NH3/4 selv Po4 var lavt 0,2
Dette var i et 180l akvarie med middels belasting.

Det er flere som har saltvannsakvarier som jobber offshore og får dette til å fungere men man må nokk investere litt mer i tekniske systemer slik at man kan automatisere mye.

Det finnes systemer som du kan overvåke fra data mens du er borte fra akvariet.
Det er selvfølgelig ikke billig å bygge opp systemer som dette men man kan reise bort uten at man må bekymre seg.

Mvh Terje
Fibaro smart hus
Takk for alle svar! Spesielt greit å høre fra en som allerede har det oppplegget jeg planlegger. Jeg har fibaro smart hus system så et online kamera som overvåker akvariet vil jeg nok kjøpe. Og da kan jeg tilkalle familie eller naboer hvis det skulle skje noe uventet.
Anbefaler fôrautomat fra Eheim, de lager pålitelige og driftssikre kvalitetsprodukter, og hvis du jobber i Nordsjøen så har du sikkert råd til det.

Denne modellen er litt klumpete og stygg, men det gjør ingenting. I tillegg til å gi granulat til de pelagiske fiskene, kan den nemlig også gi tabletter til bunnfiskene. Dette er den eneste automaten jeg vet om som kan dra dette trikset.

Trenger du bare granulat, er denne modellen litt mer elegant, men fortsatt stødige saker.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap