Vatring

Min første artikkel, og mitt første akvarium.

Vi har nettopp skaffet oss et Juwel Rio 180L, og gulvet er ikke helt i vater. Jeg har sjekket forumet her og lest en del om vatring og forstår det slik at vridning er i hovedsak det man ikke vil ha.

Men bare for sikkerhetsskyld så vil jeg bare spøre om dette vil være sikkert nok med min vatring:

På langsidene foran og bak, heller det totalt ca. 5mm på 101cm, men det er lik skjevhet både foran og bak. På kortsidene er det naturlig nok mindre feil (~1mm på 40cm) og det står nesten i vater, begge sider like her og.

Skimse opp 6/8 føtter er noe jeg helst vil unngå, men jeg har lest at folk bruker CD-plater. Bør det da teoretisk sett være en ok greie å bruke 3 CD-er på de ytterste føttene og bruke en stk. CD-plate mindre per fot mot "venstre"/skjevheten? Gulvet er av parkett, og det kan kanskje sige litt med tiden?
De som tier samtykker?

Uten å ha faktisk peiling syns jeg det hørtes fornuftig ut ihvertfall
1mm på kortsidene er helt innafor.

5mm på langsidene er også teknisk sett innafor, men den skjeve vannlinjen er ofte synlig nok til at man kan bli litt sprø av det i lengden.

Syns CD-ideen din høres ok ut, den.

180 liter er ikke så veldig tungt, er jo bare et par hundre kilo. Parketten vil trolig ikke sige så alvorlig mye, med mindre det er et usedvanlig gammelt og/eller pinglete bygget gulv.
Det ble til at jeg klippet til CD-plater å la mellom plastfoten og treverket med en skrue igjennom platene. Sjekket en gang til og endte opp med 7 stk. CD-plater lagt oppå hverandre på den verste siden. Fordelingen ble 7-4-2-0 CD-plater under hver fot. Var vel nærmere 10mm enn 5mm som først målt. Enda kunne jeg brukt enda en CD-plate for å få det -helt- nøyaktig, men da ble det verre å balansere de andre føttene. Ca. 1-2mm forskjell nå på langsiden, og det er innafor.
Da begynner den gøye fasen Dog, kan jo faktisk være litt gøy å rette et akvariebord også

Kanskje du kan lage en personlig tråd, så får vi ta en titt på hva dere finner på? Om det er unger involvert i designprosessen hadde jeg vært interessert i erfaringer, har to (5 og 1 år) som trolig kan engasjeres på andre måter enn at de syns det er spennende å følge med på innimellom.
Kan vel se på det etterhvert, har tatt et par bilder så langt i hvert fall :P

For tiden driver vi og lager egen bakgrunn, blir dekket av isopor og styrofoam :p Ingen barn involvert, ikke mindreårige i hvert fall :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap