Fisk til 45l tank.

Hei, jeg har nettopp satt opp mitt første akvarium, og nå leser jeg meg svimmel på alle valgmuligheter og kriterier for fisk...Jeg trenger hjelp!

Jeg hadde tenkt meg en liten gjeng (6-10)med Neontetra, et trekløver av en litt større fisk som feks. Guorami, og en stor "sugefisk" av typen Pleco e.l.
Det er vel sugefisken som blir problemet her?

Som travel småbarnsmor er det grenser for hvor mye jeg rekker å dulle med akvariet, og jeg skjønner nå etterhvert at 45l er veldig lite også....

Finnes det evt. en annen stor, rar "ailien"fisk som vil trives i tanken min?

45 liter er ikke allverden, nei Ikke noe noe sted for algespisere som pleco (ca 30 cm), eller det du nok vil ha, ancistrus (15 cm). Du kan holde veldig unge maller, men de vil fort vokse ut av tanken din.

Om vannverdiene er kompatible med neontetra (noe jeg mener å huske) kan en kampfisk eller kampfiskhunn (/en bettea-artene) være aktuell, ihvertfall i forhold til de større gurami-artene. Eller vent med å velge denne fiskearten til karet er godt i gang, så får du bruke litt tid på å være spent og lese masse gøy

Ser ut som du har lest nok til at jeg ikke egentlig trenger å spørre om karet er innkjørt og at vannverdiene passer fisken du vil ha
Jeg ville nok i starten brukt litt tid til å "dulle" med akvariet som du skriver. Husker når jeg startet opp i min tid så var det alltid noe jeg ikke forsto eller som skjedde, spesielt i et lite kar hvor det skal mindre til for at vannkvaliteten forandres. Derfor mange anbefaler større kar for nybegynnere enn små kar. Nå skal ikke dette være et innlegg om størrelse på karet for dette har du valgt allerede, men det kan være noe å ha med seg med tanke på tidsbruken til å begynne med.

Som nybegynner ville jeg tatt utgangspunkt i vannverdier du har i krana hjemme. Da kan du slippe å tilsette noe som helst i vannet ditt, men for å sjekke dette trenger du testsett. Med dette utgangspunktet vil det kunne være enklere å finne fisk som passer og som vil trives. Dersom du oppgir vannverdier så vil det også være enklere for andre å gi tips til sammensetning i akvariet.
Hei og takk for svar Som Livsforvalteren var inne på, er jeg klar over at vannverdiene må være kompatible med fiskene. (Og alle andre faktorer som påvirker trivsel)Det er derfor jeg gjør reasearchen nå, mens jeg venter på at karet skal stabilisere seg.

Vannet hos meg har ph 6.5 -7 Og dh 1 eller 2. Så det er vel i bløteste laget for dverg gurami? Jeg har også en stor mangroverot i vannet.

Hadde det vært en ide å bytte ut 3 gurami med 4 ottoer?

Bettea ser mere spennende ut enn jeg først tenkte. Særlig B.dimidata syns jeg ser fin ut

Jeg er åpen for helt andre oppsett også, så bare kom med forslag!
Forrige oppgitte tall var fra kommunen. Nå tok jeg en egen test av vannet i springen , og verdiene er:

ph 6.4
Klor0
Dh1
Karbonhardhet mellom 3 og 6
Ooo, du ser på andre betta enn splendens! Spent på det du faller ned på og hvordan det går. Pønsker på å utvide betta-horisomten selv

Godt og fiskete år til dere!
Hadde killifisker for en liten tid tilbake. Utrolig mange dine fisker som jeg mener kan passe til dine ktav. Hadde selv klovnekilli? Sjekk ut litt av disse små krabatene på youtube om det kan være noe.
Hei igjen, ja killier så fine ut. Særlig de "nebbete" variantene. Jeg liker sånne sure fiskete typer Hva jeg ender opp med å velge bestemmes nok til syvende og sist av hva som er å få tak i også. Dessuten: Vannverdiene i akvariet har endret seg ganske kraftig fra kranverdiene (pga.mangroverota?) så kanskje jeg må begynne på scratch igjen mtp. hvilke fisker som passer. Jeg har i min uvitenhet brukt grov, lys grus i akvariet mitt, og det utelukker jo alle som liker å grave nedi bunnen! Og hvor viktig er bunnfarge for trivsel? Ser at noen fisk, til og med neontetra er sensitiv for det. Kan det være nok å dekke til med litt løv og slikt, eller er det en sterk faktor på linje med ph?
Mangroverot kan senke pH, ja. Mener å huske hasselløv er relativt pH-nøytralt, men det bør du dobbeltsjekke. Jeg startet (eller bumpet) en løvtråd i høst med minst en god link, sjekk historikken på brukeren min så burde du finne den.
Hva har du testet vannet med? Strips eller dråpetest? Jeg syns ikke pH og KH henger helt i hop, med pH på bare 6,4, burde KH være omtrent 0.

Jeg syns det er vanskelig å anbefale fisk til 45 liter, da jeg syns det stort sett er for lite til de fleste arter. Men uansett - hvis du liker sure, fiskete typer, må du jo bare ta en titt på humlefisken, Brachygobius doriae - såå sur, og såå søt! Jeg skal skaffe meg slike når jeg kommer videre med brakkvannsprosjektet mitt Men de har det visstnok aller best med hardt, alkalisk vann, gjerne svakt brakkvann, selv om de i naturen faktisk også er funnet i sure sortvannsbiotoper noen ganegr. Aggressive er de også. Ellers - kanskje se på Dario dario eller Dario hysignon? Små og aggressive de også. Stjernedanio er vel ellers et ok tips, og de minste ottoene kanskje også. Og killi var også et godt forslag. Pygmecorydoras, evt.? Sjekk også ut pygmegurami. Ville uansett hatt minst 60 liter for alle disse, men det er nå meg

Lykke til!
Dario dario er så små at jeg tenker de kan klare seg fint i en 45 liter så lenge den ikke er for høy. Men OBS: det må ikke være flere hanner enn det er territorier, så 1 + 2-3 hunner er lurt, evt. kan man legge en del arbeid ned med å akvaskape en/noen gode siktbrudd-design, men det er gambling.
Rubintetra (Axelrodia riesei) er en bitteliten fisk som du kanskje kan ha 8-12 stk av. Hadde de før og synes de er veldig fine.

Hei, og tusen takk for alle forslag! Jeg har fått lære utrolig mye på den knappe uka jeg har vært her på akvaforum

Det er lett å bli desillusjonert pga. størrelsen på den dumme tanken. Jeg fikk den som gave en gang for sikkert 15 år siden, og hittil har den bare vært "befolket" av en pakke med fiskepinner. Det burde kanskje fortsatt slik, men det føles dumt å sette i gang å kjøpe et digert kar før vi ser om dette er en hobby som virkelig passer for familien vår. Her har jeg to små karer som stadig kikker inn i tanken og venter spent på innbyggere, så lykkes vi, er det god sjanse for at vi får fiskedilla hele gjengen. -Og da blir det større kar i en fei! Mammaen min pleide alltid å si : " Æsj, fisk de legger seg bare på siden og dør." Jeg har nå tenkt å gjøre det jeg kan for å motbevise det. Altså:

Forslag til oppsett 1 :
1stk Betta _eller_ 1stk Epiplatys dageti monroviae e.l + en håndfull reker og snegl

Forslag til oppsett 2:
En liten stim på Ca. 10 Tetra (Eller hva tenker dere om rasbora?) + 2-3 store snegl

Dario dario virker utrolig sjarmerende, men prospektet av å måtte oppdrette levende mat for å holde dem i live, virker litt avskrekkende. Ihvertfall i denne omgang.

Kuledrøm: Når det gjelder vannprøver, så bruker jeg strips, men jeg skal innom dyrebutikken i dag for å kryss-sjekke, så får vi se...

Ingen grunn til å bli desillusjonert, bare gå for noe smått, og både betta, små rasbora eller tetra burde gå fint. Gode vannbytter vil være viktig, for i små kar er det ekstra vanskelig å holde stabile forhold (vannverdier, temperatur). Derfor er store kar faktisk bedre egnet for nybegynnere. Vær ellers obs på at snegler flest bør ha pH over 7 og moderat hardt til hardt vann, så skallet ikke tæres i stykker. Mulig neritina-artene går greit i surt bløtt vann, men litt usikker. Sebrasneglen er ihvertfall svært flott, og kjempeflink til å spise alger. Små reker kan fort bli til mat, men det varierer litt fra fisk til fisk. Tett plantevekst og mye gjemmesteder er påkrevd om man har fisk og reker sammen. Min erfaring med mine dvergkulefisk er at de spiser dvergreker, mens de store amanorekene får gå i fred.

Vil også på det sterkeste anbefale å skaffe dråpetester så du kan sjekke vannet ditt selv. Strips er ganske så upålitelige. Ikke innfinn deg med at dyrebutikken sier vannverdiene er "bra", ihvertfall, be om eksakte tall.

Fisk legger seg ikke bare ned og dør, nei, da har man som regel gjort noe feil eller vært veldig uheldig ;-D
Jepp, kjør på! Jeg begynte med 27 liter, og det har gått måtelig bra Noen feil blir det jo, type: "Ooops, hadde det så mye å si at det var en del møkk i den demonterte moseveggen...?" (Et forhold som ikke hadde hatt så mye å si i et større kar, forøvrig..) Driver det enda, og nå har det gått stabilt i ett år (bedre etter jeg satte i et lys som var ok for planter).

Vet ikke hvor mye du har lest om bettaer, men noen av artene kunne hatt både hann og hunn av. Er vel som oftest anbefalt å ha en trio, men det er sikkert forskjellig fra art til art.

Betta og reker går vel generelt dårlig sammen på små områder..?
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap