Nytt akvarium!

Etter å ha ventet 7 år, har jeg endelig kjøpt et Eheim Aquastar 54l, med termometer, varmekolbe og filter.
Har fått gode råd fra dyrebutikk, og det er nå satt i sand, planter og vann. Utstyret er slått på og alt ser ut til å virke fint. Sliter litt med å finne ut hvor mye "trykk" det skal være på denne pumpen da. Heldigvis fått lagt den til slik at det er lett å justere fra lokket. Men vrir jeg litt på den så er den enten helt av eller fult trykk.
3 åringen fikk velge pynt, og uten å tenke meg om, så jeg ikke på den før vi kom hjem. Det er da et slikt muslingskjell som kan blåse bobler. Men må jeg da ha en egen pumpe til det??
Ooog... Jeg husker tanten min hadde en slik magnet dings for å rense glasset på akvariet, hva heter det?
Sist, hvilke algespiser kan jeg ha sammen med neontetra og en kampfisk?
Håper de gode rådene fra dyrebutikken inkluderte å kjøre inn karet (la bakteriekulturene i biofilteret, pumpen, få etablere seg)? Det tar 4-6 uker eller levende filtergugge fra et annet filter. Er de ikke etablert blir fisken forgiftet.

Når det gjelder pumpetrykket bør du sikte på det som gir deg ca 170 liter/time (det bør stå på pumpen hva kapasiteten er). Men pass på at det er en god del rolige områder til kampfisken, ellers må du nok dempe sirkulasjonen mer.

Mulsingskjellet må ha luftpumpe ja, om du ikke bare vil bruke det uten luft. Jeg hadde valgt det siste, luftpumper lager litt støy. Du klarer sikkert distrahere 3åringen med noe annet

Magnetskrape, kanskje?

Om ikke karet ditt er av de høyeste (har litt bunnareal) kan du med riktig innredning (røtter o.l.) ha en ancistrus. Noen snegler hjelper også med "algeskraping"

Lykke til, og husk å lære treåringen din at det er farlig for fisken å putte noesomhelst oppi, selv maten utenom det dere gir ved matring. I den alderen kan de få en del "gode" ideer som fort fører til forgiftning

Og å gi grønnsaker til ancistrus gir motivasjon ved matbordet Har hatt gode resultater med brokkoli!
Tusen takk for gode råd. I butikk sa de vent 1 uke med å sette i fisker, men jeg har lest endel og ser at lengere er anbefalt.
3 åringen er forhåpentligvis veldig innaforstått med matingen, fått egen bok og suger til seg info!
Ser at sirkulasjonen fordeler seg fint i karet, men må nok vurdere litt steiner o.l til kampfisken.
Og hvis en luftpumpe bråker, står vi nok pent over og heller finner en måte det kan stå åpent på. Nok med 2 barn som bråker! Hehe

Regner med vi lærer litt og litt etterhvert.
Bare hyggelig

Når det gjelder treåringen er det andre ting også, har for eksempel hørt om en som overhørte at det var skittent i karet = såpe. Fiskene er sulten = ostesmørbrød eller masse for. Fiskene kjeder seg = leker o.s.v.

Når det gjelder sirkulasjonsdemping er planter også nyttig. Anbefaler masse av dem, de hjelper og på vannverdiene. Koster gjerne litt og må ha ok belysning, men kostnaden kan holdes nede om man leter etter plantepakker som ofte dukker opp i rubrikkene her eller andre steder, i akvarieklubber er det gjerne noen som luker mye og kan gi vekk o.s.v.

Jepp, to unger har nok desibel å gi ut

Om å lære litt etterhvert: Er du nysgjerrig og leser, spør og søker litt her og der går det meste seg til. Halve moroa for meg ihvertfall Kos dere!
Min 3 åring gjør så lite sånt, altfor "snill" hehe.. Men selvfølgelig skal det passes på!

Så la oss si at jeg sliter med for lav PH, alle andre verdier virker ok etter måling. Nå har det ikke stått så lenge, men må jeg gjøre noe for å få høyere PH? Flere planter?

Leser så mye nå i disse dager, trodde faktisk ikke det var mulig å bli såå interessert i alt dette, men jammen moro!
Hva ligger pH på da? Både kampfisk og neontetra vil bli glade for surt vann. Og har du målt med dråpetest? Strips er for unøyaktig.
Nå var jeg så innstilt på at Ph skulle være 7.5, men det er jo på 5.2 så det er jo innafor.
Ph 7.5 har liksom klistra seg i hjernen... Men litt sånn føre var, hva gjør jeg om No2 blir mer enn 0?
Mange spørsmål hehe.. Men vil ha alt klar til fisker!
Hmm... pH 5,2? Det var lavt... Det er jo til og med betydelig lavere enn det som anbefales for kampfisk. Men du svarte ikke på om dette er målt med strips eller dråpetester?

Hvis karet (eller rettere sagt filteret) ikke er innkjørt, så blir jo NO2 mer enn 0 på ett eller annet tidspunkt, det skjer når det begynner å komme bakterier som bryter ned ammoniakk (NH3). Så lenge det kjøres inn uten fisk, så skal jo dette bare få gå sin gang. Kjøres det inn med fisk (noe jeg på det sterkeste vil fraråde - dyreplageri), så må man skifte vann og skifte vann, mye og ofte, til det ikke er et problem lenger. Satt deg inn i fiskeløs innkjøring? Se gjerne lenkene jeg har lagt inn i innlegg nr 3 i denne tråden.
Dråpetest. Men Ph er idag på 6.4, så karet jobber nok ennå. No2 er heldigvis på null, ingen fisk. Kjører fiskeløs innkjøring i 3 uker til! Takk for lenker
Karet "jobber"? Hvordan da? Det er jo rart at pH skulle øke fra 5,2 til 6,4 på så kort tid? Og i denne fasen *vil* vi se NO2, det betyr at prosessen er i gang! 0 NO2 tyder på at det ikke skjer noe særlig. Hva mater du bakteriene med?
Jeg har brukt testen feil, fant vi ut idag. Det var derfor vannverdiene var så rare. Har målt flere ganger i dag, og Ph ligger på 6.4, det har den nok alltid gjort.
Men jeg får 0 på både No2 og No3, så da må det jo kanskje være noe galt?
Fikk bare sånn Aquasafe(?) også noe sånn Growth til plantene. Hva mer?
Hvis du satte opp karet for bare noen få dager siden, og ikke mater bakteriene med salmi e.l., så er det ikke rart at NO2 og NO3 er 0. Dette kommer ikke før du har ammoniakk tilstede. Vil igjen anbefale deg lese det jeg linket til, og les mer om nitrogensykulsen i akvariet. Nitrogensyklusen:

1) Avfall (fiskenes avføring, planterester, matrester, etc.) omdannes/brytes ned/mineraliseres til ammoniakk. Fiskene utånder ammoniakk gjennom gjellene også.
2) Ammoniakk oksideres til nitritt av nitrifikasjonsbakterier, som hovedsakelig bor i filteret (og litt på andre overflater, i sanda osv).
3) Nitritt oksideres til nitrat av nitrifikasjonsbakterier, som hovedsakelig bor i filteret (++).
4) Overskuddsnitrat fjernes/reduseres ved vannbytte (og opptak i planter).

I et nyoppstartet akvarium er det veldig lite avfall. Hvis du ikke tilfører noe ekstra avfall, fiskemat, salmiakk eller liknende, så skjer ting veldig sakte, ja knapt i det hele tatt. Hvis du da bare venter i noen uker, så starter prosessen nesten fra null når du setter inn fisk - karet er da ikke innkjørt, selv om det har gått en stund.

De gode bakteriene er få i starten (men de er der), og de trenger mat for å bli mange. Vi vil ha mange, så de kan omdanne alt av giftstoffer som fiskene kommer til å produsere. Når avfall og liknende blir brutt ned til ammoniakk (eller du tilfører ammoniakk direkte via salmiakk), begynner de bakteriene som spiser ammoniakk å produsere nitritt. Lite avfall - lite ammoniakk - lite/ingen nitritt. Etterhvert som disse bakteriene forøker seg, og produserer mer og mer nitritt, kommer det andre bakterier på banen som spiser nitritt og produserer nitrat. Så ingen nitritt, da blir det heller ingen nitrat. Fra den dagen du begynner å belaste karet med ammoniakk, tar det i gjennomsnitt 4-6 uker til det er nok av de ulike bakteriene til å bryte ned så store mengder av både ammoniakk og nitritt at systemet tåler tilførsel av fisk uten at man registrerer skadelige nivåer av ammoniakk og nitritt i vannet. Karet er klart når du daglig tilfører en viss mengde ammoniakk og måler både ammoniakk og nitritt til 0 dagen etter. Nitrat skal være til stede, men må ikke bli for høy. Det ordner vi lett med vannbytter, og ved å ha planter i akvariet.

Hvor mange fisk du kan sette inn i innkjørt kar avhenger jo da av hvor stor avfallsbelastning du har tilført. Bruker du metoden med innkjøring med Salmi slik det er besrevet her på forumet, kan du sette inn fisk tilnærmet full belastning når karet er ferdig innkjørt. Innkjøring med andre kilder til ammoniakk er mer uforutsigbar, så man må starte mer forsiktig.

Håper dette oppklarer litt? Det ble kanskje litt omstendelig, men ikke alltid så lett å vurdere kunnskapsnivået hos den enkelte. Du får ha meg unnskyldt hvis dette er noe du allerede har koll på

Fint at du fant ut av pH-testen, ser ut som det skal passe godt til fiskene du vil ha
Takk for gode svar! Da er det oppklart og nå er jeg med Tror jeg har lest for mye og alt har bare surra seg sammen.
Mine kunnskapsnivåer når det kommer til akvarie er jo null, derfor det er fint å spørre her og få så gode svar fra en som deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap