Hjelp til nitrittsjokk

Hei! Jeg startet opp mitt akvarium for en 7 dager siden, og fikk da beskjed om å ha oppi safestart og aquasafe. Da mente de i dyrebutikken at det bare var å putte oppi fisk. Så dagen etter var jeg og kjøpte fisk, men angrer nå på at jeg ikke leste meg opp i forkant. Jeg hadde lest at man skulle vente noen uker med å putte oppi fisk, men så lenge jeg hadde safestart fikk jeg jo beskjed om at jeg kunne kjøpe fisk med engang.

Jeg har sjekket pH, og den er som den skal, men har nå også sjekket NO2, og den er på 0,6 - altså alt for høy! Er det noe jeg kan gjøre for å få NO2 ned fort? Har fisker i karet. Noen har dødd, og de som er igjen ser ut til å ha det bra, men jeg ønsker selvfølgelig ikke å ha så høy verdi selvom.

Jeg byttet 50% av vannet for to dager siden, 30% i går, og 30% i dag. Har også satt pumpa sånn at den bryter vannskorpa, da jeg har lest at det hjelper, men er det noe mer jeg kan gjøre? Jeg tilsetter også 1skje akvariesalt for hver tiende liter jeg bytter, og har pause fra å mate de. Har også fått filterguffe fra en fiskebutikk i nærheten.

Håper noen kan hjelpe meg da jeg ønsker å få ned verdiene så fort som mulig!
Hei.

Det eneste du kan gjøre er å fortsette med vannbyttene.
Øk gjerne til 50% vannbytter.
Fortsett vannbytter ja, og brett opp ermene og gå til butikken, skjell dem ut og forlang en gratis flaske Nitrivec el.l. du kan bruke for å fjerne nitritt i vannet du ikke får byttet. Koster flasken mindre enn fiskene som døde bør du få pengene tilbake.

Av og til altså... *fres*

Lykke til! Håper og tror hobbyen tar seg opp etter dette
Jeg hadde det samme som deg da jeg startet. Det jeg gjorde var å bytte 10-20% vann hver dag for å tynne ut nitritten mer og mer. Fikk høre at dette var lurest grunnet til at bytter man feks 50% så tar det lengre tid før de snille bakteriene som skal bekjempe nitritt setter jeg i filteret ditt. Jeg skrudde også ned tempraturen i vannet til laveste grenseverdi av det fiskene tålte, for dette minsker behovet for oksygen for fisken.
Også kjørte jeg selvfølgelig mye oksygen i vannet i tillegg ved hjelp av filter som spruter over vannoverflaten og boblemaskiner.
Stoppet også all form for foring og slike ting som kan skape nitritt. Nok vel 5-6 dager før karet var nitrittfritt og det har holdt seg fritt siden. Ingen av mine fisk døde og jeg hadde mer nitritt enn deg! Så det virket hvertfall for meg
Leste du bruker akvariesalt. Husk ikke alle ferskvannsfisk tåler dette saltet. Spesielt L-maller.

Her i huset hadde jeg i en mikrodose salt til bruk bare ved medisinering.
Men lærte fort at dette var det ikke alle som tålte så har droppet å ha sånt salt i hus nå.

Generelt trengs det ikke brukes salt i et fervannsakvarium.

Butikken sier at salt er noe du MÅ ha fordi dette gir dem mer penger i kassa fordi det er ofte sånn at fiskene holder seg levende da bare frem til rett etter garantien har gått ut.

Å da får man ikke noe igjen men må handle flere fisker.

Lykke til videre.
Så akvariesalt har ingen nytte? Jeg har guppy, sverddrage, platy, pansermalle og praktbotia i mitt akvarium. Har alltid brukt akvariesalt til disse fiskene i mitt tidligere akvarium også, men om det ikke trengs, så gidder jeg ikke bruke penger på det..

Nitritten min er forresten nesten borte nå etter bare 3-4 dager!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap