Trenger litt råd og tips

Heisann folkens! Har da kjøpt meg ett 160l akvarium jeg vil få skikkelig til nå etter mye rot og feil i begynnelsen! Jeg gjorde som sikkert mange andre har gjort før meg å fylte vann og hev i fisk uten å tenke mer på det .. etterhvert ble det jo komplikasjoner og ikke minst sykdom oppi der! Nå har jeg kjørt en kur med costapur oppi der og ta tatt tester av vannet. Vannverdiene er fine og sykdommen er forhåpentligvis vekke(kjøper ingenting før jeg er sikker) .. det jeg har igjen oppi der nå er 1 dalmantiner molly,1 sverdrage,en black molly,en gul molly,en platy mix,en alge eter og noe guppy yngel .. disse har da overlevd noe desverre alle vennene deres ikke gjorde :/ Det jeg egentlig lurer på er om alle disse artene går sammen eller om det er noe der og jeg må tenke på! Jeg har jo lyst at alle skal ha det godt og gjerne ha flere av samme art sånn at de har noen venner oppi der
Ser greit ut ved første øyekast ihvertfall, levendefødere som skal ha ph 7+ og gh 10+. Om algeeteren er ancistus takler den de verdiene fint også.

Håper de siste klarer seg nå, regner med du måler vannet og har fått kontroll. Lykke til og kos deg videre
Ja resten overlevde heldigvis .. Jeg måler verdiene i vannet og det har vært helt ok! Men så skiftet jeg ca. 30% av vannet igår og når jeg da målte verdiene på kvelden var noe galt no2 hadde hoppet opp på 1 og den har alltid vært på null og no3 ligger på 10! Ellers er ph på 6,8 blitt som har pleid å være 7,2 og kh ligger på 6 hva som skjer her da? Gh ligger på rundt 10
Det som skjer er klassisk ved oppstart uten innkjøring av akvariet. Det betyr at vannet du har i karet inneholder et nesten ubetydelig lite antall bakterier. Dette er bl.a. bakterier som skal bryte ned avfallsstoffer fra fiskene og fra råtnende plantedeler.

I denne nedbrytingsprosessen dannes det først ammoniakk, samtidig so fiskenes urin også inneholder ammoniakk. Etter et par uker, vil nye bakterier komme til og bryte ned ammoniakk til nitritt. Siste ledd i denne kjeden er at nitritt brytes ned (oksyderes) til nitrat. Nitrat er ikke giftig i moderate konsentrasjoner 15 - 20 ml/l eller ppm er bra. Dette er også et stoff som plantene tar opp.

Har du testet vannet for ammoniakk (NH3/4)? Hvis ikke har det som har skjedd hos deg trolig at du ser fiskene blir syke, tester for nitritt, finner ikke noe, men så plutselig skjer det, NO2 er høy! Når nitritt kan måles, har du nødvendigvis også hatt ammoniakk i karet.

Årsaken er som nevnt over, først kommer ammoniakk, deretter nitritt. Begge deler er giftige. Når dette har skjedd, er det bare en ting som nytter, daglige vannbytter i noen uker til de bakteriene du er avhengig av er mange nok til å bryte ned avfallsstoffer og rester av fiskefor.

Det finnes artikler og tråder om dette, søk på fiskeløs innkjøring.

Det er så lenge siden jeg hadde innlegg om dette at jeg glemte det vesentlige! Det ubetydelige antall bakterier som finnes i vannet fra kranen, må økes kraftig før de er mange nok til å bryte ned fiskenes avfallsstoffer. Den prosessen som vi benytter oss av for dette, kaller vi innkjøring. I denne perioden mater vi bakteriene, helst med ammoniakk (Salmi fra Borregård) eller med litt fiskefor. Salmi er best fordi den er direkte mat til bakteriene, mens fiskefor først må brytes ned til ammoniakk.

Du finner mer stoff her :

http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372
og her :

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1016&thread_id=72402

Dette kan du selvsagt ikke gjøre når du allerede har fisk i karet. Vannbytter er tingen nå. Sjekk for både ammoniakk og nitritt, samt pH. pH vil synke når denne prosessen er i gang, som du allerede har sett.


Tusen takk for nyttig og verdifull innformasjon! Daglige vannbytter iverksettes nå .. Kommer tilbake med resultatet om noen dager!
Dette har hjulpet stort og ting ser ut til å ha stabilisert seg litt mer! Håper akvariet ser ok ut i andres øyne og men fra mitt perspektiv så svømmer alle rundt her og ser nå rimelig fornøyd ut! ... ikke sikker på hvor mange fisk jeg skal tørre å ta oppi der så foreløpig får det holde med de jeg har! Noen som har noen formening om jeg kan ta noen flere oppi? Litt lyst på noen kuhlilåler .. kan det gå bra?
Du bør vente noen uker før du setter inn flere fisk, karet kan ennå være ustabilt og verdiene bør ha vært fine i flere dager før du gjør noe.

Før du kjøper flere fisk bør du sjekke i fiskebasen hvilke vannverdier etc. de trenger. Ikke legg deg i utkanten på hver side slik at ingen får optimale forhold. Karet ser bra ut, men jeg ville spandert noen flere planter. Ålene må også ha noen gjemmesteder, en liten steinrøys for eksempel.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjørn Johansen
Reklame for plussmedlemskap