akvarium eller bolle?

Trives kampfisk best i bolle eller akvarium?
Hei!

Vel, kampfisk klarer seg fint i bolle, men, jeg liker personlig ikke tanken på fisk i bolle (uansett hvordan fisk), så akvarium ville jeg nok heller anbefalet. For eksempel lever kampfiskene mine i en 75 liter, men du TRENGER ikke et så stort.
et 19 l akvarie burde holde
Er helt enig med Egil.

Boller funker til potetchips, ikke noe annet
Inaktiv bruker
Altså... jeg har kampfisken min i en bolle på 12 liter midlertidig. før var den i et akvarium på 18 liter, men den svømte ikke så mye pga at strømmen ble for sterk pga. pumpa tror jeg? Det er bunnfilter der altså. Men er det en mulighet for at fisken trives bedre i bolla? skal den få bli der? Eller skal jeg sette den ove i 18 liters akvariet? :o
Synes det ser ut som om den trives bedre i bolla...


Kampfisken trivets best i roligt vann, med liten strøm. Hvis der er filter og sirkulasjon i bollen, kan den godt vere der. Den trenger også noen flyteblanter for å føle seg trygg. Alternarivet er å gjøre en eller annen modifikasjon på utblåserrøret til pumpen, som reduserer vannstrømmen..


Boller i seg selv er ikke galt, det er bare at de vanligvis er små og uten filter og varmekolbe. Hvis bollen er stor nok til fisken og er utstyrt med filter og varmekolbe vil fisken ha det helt fint oppi der. Man kan også erstatte filteret med daglige 25-50% vannbytter, med mellomlagret vann slik at tempen er den samme.

Tror ikke kampfisken bryr seg om formen på akvariet, så lenge den har rent vann, god plass og en del planter og huler som den kan gjemme seg i.
Hva om du fjerner bunnfilteret fra akvariet og flytter kampfisken over dit? Da vil den få bedre plass uten at den får for mye strøm.
kampfisk er labyrintfisk og kan hente luft fra over vannflata, da burde det være dekkglass, noe det ikke er på en bolle. Kampfisken liker stor plass, men lav vannstand og at vannet er rolig. Syns personlig 13 liter er lite over lengre tid. En liten stund ok, men vanligvis vil jeg anbefalle min 40 liter. Har sett en del av disse mallekarene, lave med stor flate, vil nok være ypperlig for en kampfisk
Jeg har min i en bolle på 19 liter, med elektrisk filter og dekkglass Samt varmeelement siden kampfisken liker å ha det nermere 30 grader... Min ser ut til å stortrives der. Men har også en kampfisk hann i min 50 liter med rolig vann. Det ser ikke ut til at han trives noe mindre hann en den i 19 liter )

Samtidig har jeg kampfisk i 110 literen min, der er det litt mer strøm i overflaten. Men lite strøm noen plasser De ser virkelig ut til å STORtrives Så tror ikke det er at kampfisk trivest best i bolle nei, for mine ser ut til å trives veldig godt i 110 literen )

Hvis man skal ha i bolle så er det jo å holde temperaturen oppe, det SKAL være filtrering det dyrebutikkene sier om at en ikke trenger filter er bare bullshit og tull. Og det SKAL være dekkglass når man har kampfisk siden den kan bli syk hvis luften over vannflaten er mye kaldere enn i vannet!

Så jeg kjøpte meg en liten varmekolbe slik at jeg konstant har 28 grader i bollen, samtidig fant jeg et lite filter som jeg stillte slik at det ikke ble strøm over alt ) Jeg hadde luftdrevent filter først, det duger jo det også. Men syntes det bli for lite og for dårlig, så det er elektrisk som duger. Så laget jeg selv dekkglass av en pleksiglassplate som jeg skjærte i runding og med et lite hakk til ledningene. Værre er det ikke )
Man MÅ ikke ha filter, mange kampfiskoppdrettere bytter vann hver dag eller annenhver dag fremfor å ha filter til alle. Jeg har selv et kar med hunner og et lite kar med en hann i uten filter, og jeg har også tre hanner som har filter. De som ikke har filter få vannbytte annenhver dag. Jeg har testet vannet før vannbytte og ammoniakk og nitritt er på 0, så 1-2 dager er ikke lenge nok til at vannet blir giftig (dette har muligens noe med de hurtigvoksende plantene også).

Klart at filter er det mest praktiske, siden man da slipper nesten daglige vannbytter, men det er ikke absolutt nødvendig.
Inaktiv bruker
Hmm... Tenke tenke.. Synes det ser ut som om den trives i det lille karet også. Ser ut som om den har prøvd å bygge skumrede, men at det er blitt ødelagt pga. strømmen i vannet. Har ikke lyst å ha den i en bolle fordi fisken ser så rar ut i bolle! Den blir jo liksom mye større og slikt. Nei, når plantene vokser seg til, blir det vel fint for den å lage skumrede. Og plantene skaper vel litt roligere vann nåt de blir større.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap