Eheim experience 350

Hei,
Var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette innlegget, men siden jeg er ganske nybegynner så valgte jeg dette forumet. Jeg har en Eheim Experience 350 som har fungerte flott inntill et par måneder siden. De siste gangene hvor jeg har rengjort filteret så har vannet i bunnet av fiilteret vært nesten helt rent og svampene + det hvite "tøystykket" på toppen vært nesten helt rent også. Når jeg rensket akvariet før så har disse vært veldig møkkete, f.eks. når jeg vasket de i vann så rant det møkkkete vann ut av svampene.
Jeg merker det også på fisker og planter, mange fisker dør og planter som jeg tidligere måtte kutte ned på grunn av at de vokste for mye nå blir mindre og mindre.
Vannspruten ut av slangen som fører vannet tilbake i tanken virker helt normal og det kommer ikke noe ulyder fra filteret.
Til å begynne med trodde jeg dette var et engangstilfelle, men nå har jeg sett det hver gang de siste gangene og fiskene trives ikke.

Mvh
Arild
Punkt til sjekklisten:

- Kan strømningsmønsteret i karet ha endret seg så skitt hoper seg opp noe sted? Type ny rot/stor plante, endret utblås/innsug.
Hei,
Oppsettet i tanken har vært ganske så statisk hele tiden, ingen nye elementer, har bare flyttet noe som var en større plante vekk fra siden hvor innsuget er til andre siden så den ikke skulle tette igjen eller blokker. Nå har jo den planten blitt mye mindre på grunn av den dårlige kvaliteten i vannet. Det som er rart er at vannet ikke ser møkkete ut, men jeg merker på fiskene og plantene at det ikke er god kvalitet. Som sagt så var pumpene veldig møkkete når jeg rensket den før, men når jeg rensker den nå så er vannet inne i pumpen nesten helt rent. Et eksempel på dette er at når jeg tar ut alle filtrene så det er bare tomme skallet igjen så kan jeg se bunnen av plastikken gjennom vannet. Før så var dette vannet helt mørkt brunt, men vannet i tanken var veldig bra.

Mvh
Arild
Tilfeldig bekjentskap
© Kjetil Særheim
Reklame for plussmedlemskap