Hva er det i vannet som påvirker at både planter og plastplanter blir brune i nyoppstartet akvarium?

Hei!
Vi har gått til innkjøp av nytt 180 liters (Jewel Rio) akvarium på jobben.
Jeg har fylt opp med vann og satt på filterpumpa.
LED-lyset styres av timer og står på 12 timer i døgnet, justerte det i dag ned til 10½ timer. 
Ca 40 liter vann fra det gamle innkjørte akvariet er fylt over i det nye sammen med nytt vann iblandet anbefalt dose aquasafe. 

Jeg har satt i flere plastplanter i akvariet fra dag 1. Jeg fikk også noen levende planter som ble satt i fra dag 3, både planter i bunn og flyteplanter.  Men da jeg skulle sjekke akvariet etter 1 uke for å gjøre et vannskifte, var de levende plantene i bunn blitt tydelig brune og stygge. Selv plastplantene, unntatt en, har pådratt seg brune flekker i toppen.
Hva kan årsaken til dette være?

Jeg har foretatt vannprøvetest med Tetra 6 i 1 Test strip. 
Det ser ut som om alle verdier er ok, bortsett fra at GH virker å være i laveste laget?
GH tydes til å være ca. 0°dH (vi har veldig bløtt drikkevann fra krana/springen, har ikke kontrollmålt med dråpetest siden jeg ikke har det)
pH ser ut for å være mellom 6.8-7.0!?
KH kunne tydes å være ca 3°dH (ok) og Cl2 = 0 (ok verdi).
NO3- (nitrat) er mellom 0 og 10 som er ok. 
NO₂⁻ (nitritt) er ca. 1 som også er ok.
Se bilde fra teststripsen.

 
Glemte å nevne at temperatur er på rundt 25-26°C,
men det har vel ikke noen innvirkning på brunfargen jeg har fått i løpet av oppstartsuke 1?
Bildene av plantene er av plastikk.
De levende bunnplantene kastet jeg siden de var så stygge og brune. 
Flyteplantene er beholdt siden de formerer seg i rasende fart. Jeg luker bare ut alt som er brunt.
Kan se ut som brunalger, er flere temear i foraet her inne om disse. https://akvaforum.no/forum/?thread_id=43828
Plussmedlem
Hei, Gard. 

Det er rett og slett overskuddsnæring som er årsak. 

I starten er kjemien i vannet veldig ustabil (før mikrobielt liv får etablert seg godt nok), og dette er prima groforhold for alger. Særlig når de er så godt som uten konkurranse fra planter. 
De første man får er gjerne kiselalger (også kalt brunalger/diatomalger). Disse er som oftest brune og skjemmende, noe du allerede har erfart. De gror veldig fort og kan på kort tid dekke de fleste overflater. Den gode nyheten er at de er lette å fjerne da de ikke sitter godt fast og de forsvinner gjerne av seg selv når filteret og akvariet er ferdig innkjørt. 
Det beste nå er å skrape av algene og skifte vann.

Vannverdiene dine ser helt ok ut, sett i fra hvor lenge akvariet har vært i drift og med norsk kranvann. Når nitritten er borte tror jeg de gjenværende kiselalgene vil forsvinne. 
Redusér lystiden drastisk, gjerne ned til en standard arbeidsdag minus lunsjpause. Flyteplantene får mer enn nok lys , og alt overskuddsenergi går rett til algene. 
Lystiden kan økes igjen når akvariet er mer stabilt og/eller dere setter inn flere levende planter. 
Tusen takk for gode svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap