Sørgelig nytt om Galaxy rasbora
Postet 25.02.07 kl 10:51
Postet 25.02.07 kl 11:03
Postet 26.02.07 kl 14:04
Postet 26.02.07 kl 15:38
Sitat fra artikkel "Any fishes purchased should be bought only by those who intend to breed them."
Dette synes jeg var en bra oppfordring, Jeg vurderer i skrivende øyeblikk å finne frem den gamle 38 literen og forsøke litt oppdrett på sånne.
En av de lokale butikkene tar gjerne inn opprett fra privatpersoner,så om jeg kunne fått de til å spre fisk som er opprettet istedet for å selge de viltfangede så hadde det vært veldig fint.
Dette synes jeg var en bra oppfordring, Jeg vurderer i skrivende øyeblikk å finne frem den gamle 38 literen og forsøke litt oppdrett på sånne.
En av de lokale butikkene tar gjerne inn opprett fra privatpersoner,så om jeg kunne fått de til å spre fisk som er opprettet istedet for å selge de viltfangede så hadde det vært veldig fint.
Postet 26.02.07 kl 16:48
Postet 26.02.07 kl 17:23
Postet 26.02.07 kl 17:57
Det beste er nok å dempe populariteten til fisken, dvs å ikke kjøpe noe fisk, slik at markedet ikke ser behov for å tømme vannene ytterligere for fisken. Selv om du dretter fisken, og dette ikke fører til noen tap i form av at fisk fjernes fra vannene, så er dette på med å øke populariteten til fisken, noe som fører til at leverandørene etterlyser mer fisk fra vannene. Det beste er nok å forby salg av viltfanget fisk, inntil populasjonen er på fote igjen
Postet 26.02.07 kl 18:06
Artikkelen i Practical Fishkeeping er litt unøyaktig. Det er ikkje berre pga fangst at arten er truga. Det er menneskeskapte endringar i habitatet som er det mest alvorlege. Det er i utgangspunktet berre ein person som fangar fisk der og eksporterer, og det er same mann som har meldt om endringane i habitatet.
Eg har lagt ut artikkelen, og håpar på positivt svar frå Kamphol om bilda... :-P
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1986
Eg har lagt ut artikkelen, og håpar på positivt svar frå Kamphol om bilda... :-P
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1986
Postet 26.02.07 kl 22:30
Å forby salg av viltfanget fisk ville nok vært en god løsning ja,samtidig mener jeg myndighetene der bør passe på at det blir fanget inn mer derifra.
Samtidig mener jeg det er bra at folk forsøker å drive oppdrett på de fiskene.
I så tilfelle at de faktisk skulle bli helt utryddet derifra om menneskeskapte forandringer i området ødelegger habitatet deres. Da kan det faktisk fikses til igjen og da er det jo fint om man faktisk kan kjøpe fisker som er i handelen og sette de ut naturen igjen.
Nå er ikke jeg på en sånn mission to save the world her :P
Men jeg mener at oppdrett og restriksjoner på fangst av de ville er den rette veien å gå. Etterhvert kan jo oppdrett føre til et mettet marked hvis disse blir like vanlig som neon tetra og guppy.
Samtidig mener jeg det er bra at folk forsøker å drive oppdrett på de fiskene.
I så tilfelle at de faktisk skulle bli helt utryddet derifra om menneskeskapte forandringer i området ødelegger habitatet deres. Da kan det faktisk fikses til igjen og da er det jo fint om man faktisk kan kjøpe fisker som er i handelen og sette de ut naturen igjen.
Nå er ikke jeg på en sånn mission to save the world her :P
Men jeg mener at oppdrett og restriksjoner på fangst av de ville er den rette veien å gå. Etterhvert kan jo oppdrett føre til et mettet marked hvis disse blir like vanlig som neon tetra og guppy.
Postet 26.02.07 kl 22:43
Fisken er no beskrevet for fyrste gong og er plassert i ein heilt ny genus.
Celestichthys margaritatus
Visstnok har to andre også jobba med beskrivelse av arten, så det kan muligens bli endringar etter kvart.
Celestichthys margaritatus
Visstnok har to andre også jobba med beskrivelse av arten, så det kan muligens bli endringar etter kvart.
Postet 01.03.07 kl 15:25
Postet 29.07.07 kl 21:02
Litt oppdatert info om Celestichthys margaritatus.
Se link:
[URL=null]http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1267[/URL]
Det var også en 6 siders artikkel om fisken i juli-nummeret av TFH Magazine. Der opplyses det om at fisken finnes på flere lokaliteter og er lang fra utrydningstruet.
[URL=null]http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1267[/URL]
Det var også en 6 siders artikkel om fisken i juli-nummeret av TFH Magazine. Der opplyses det om at fisken finnes på flere lokaliteter og er lang fra utrydningstruet.
Postet 30.07.07 kl 00:11
Endret: 30.07.07 kl 00:37
Postet 31.07.07 kl 16:03
Postet 10.08.07 kl 11:04
Unger!
Har 30 yngel her nå på første forsøk.
Skal ikke spise de
Skal ikke spise de
Postet 17.04.12 kl 22:41