kuhlii-ål

hei,jeg er veldig nybegynner på akvariumshobbyen enda. Jeg var og kikket på fisk i går og syntes kuhlii-ålene var ganske kule. det jeg lurer på er om jeg egentlig har plass til noen av de i akvariet mitt,eller om dere syns det er fullt nok der allerede?
antall fisk jeg har står i profilen min
Du kan gjerne ha noen kuhliål i akvariet også.
Jeg er ingen ekspert på området da jeg selv er rimelig fersk akvarist,men.........mener at det burde gå fint med en "gjeng" med kuhlii. De forholder seg mest på bunnen og gjør ingen ting av seg....tar ikke plass i det hele tatt. Har selv et 160 l med div.fisk og deriblandt 6 kuhlii. Og de er kjempe kule. Kunne godt tengt meg flere. Desto fler de er desto mer tøffe blir de og da tør de å vise seg mere fram på dagtid.
okai,takk for svar! da tror jeg at jeg må ut å skaffe meg noen av de ganske snart
Enig, du kan fint ha en stim kulii åler i karret ditt. Men jeg hadde ikke kjøpt færre en 10 stk, jo færre du har, jo lettere "skremt"blir de-og da blir de ofte nattaktive fisker og du ser dem nesten aldri på dagen(egen erfaring, fra konas karr).
jeg har bare 3 khulii i 155 Literen min. to små med oransje striper, å en ganske stor "svart" khulii, som strengt tatt er mer mørkebrun enn svart.
uansett, de er fremme hele tiden om dagen. enten det er fòringstid eller ei.
kravler rundt i karet å koser seg.
så man trenger vel strengt tatt ikke ha en "enorm" gruppe før de manner seg opp?
Nei man trenger ingen enorm gruppe, men det er en stim fisk, og strengt tatt 3 kaller jeg ingen stim-så minimum 10 stk bør man minst ha av en såkalt stimfisk.
Man kan ha så få eller mange man vil. Selv ville jeg valgt en stor stim.
ja,jeg tenkte egentlig mellom 3 og 10 et sted...litt alt etter hvor mange de har igjen nå. skulle hatt flere coryer også, spesielt c.trilineatus, de er så sjenerte...men de hadde bare 2 (og jeg har det med å forbarme meg over ensomme fisker i butikkene :p)
hmm. jeg får vel skaffe en 4-5 stk til da! ^^
for en komenter av en moderator: Man kan ha så få eller mange man vil... Synes det er hårreisende av en leder av forumet å skrive noe slikt(nybegynnere tror på det). Dette er en stimfisk og derfor skal man ha en stim.
Mulig jeg er litt "rar", men fiskene skal f.eks ha det like bra som andre kjæledyr man har. Er så lei uttalelsen en fisk er jo bare en fisk. Man skaffer seg ikke dyr vis/når man ikke er inntressert i å prøve å gi dem opptimale forhold.
joda, men, en hest er også ett flokkdyr.
likevel er det mange som har bare èn hest. det er ikke dermed sagt at den ikke har det bra.

har som sagt tidligere bare 3 khuliiål, å dersom de hadde vantrivdes hadde de vel ikke vært så aktive framme om dagen, hadde de?
hadde tidligere bare èn khulii. aktiv fremme hele tiden den og. den spiste, og vokste. ikke ett tegn til at den ikke hadde det bra.
så,da har jeg fått meg kuhlii-ålene...de var litt fremme til å begynne med,men så fant noen av barbene ut at de skulle prøvesmake litt på dem,så nå har de sikkert blitt skremt for livet...stakkars små
Kuliier er "kuule" dem-kona er på jakt etter å utvide stimen sin med svarte kuliier(har bare de stripete nå), men foreløpig har ingen av butikkene vi bruker å handle i dem inne nå.
Jauda, jeg har 3 stk selv jeg
I 120 litern min...

Disse her har funnet seg til rette inni en kokosnøtt.. Så ser dem sjeldent alle sammen, men ser alltid en kravler rundt inni der..

De var mer aktive før, men etter jeg fikk palettparet, så har de gjemt seg litt,,
jeg vet om EN fisk som ikke skal få mat i dag hvertfall
Huffda, dakkar kuhlii.....
uffda! :-S
har dem ikke Khulii som er litt større i butikken da?
såpass store at de ikke passer i barbenes munn?
nei,de hadde bare små...men får enten kjøpe flere å la dem vokse opp med den snille kampfisken først eller så må jeg bare la det være med hele kuhliene....
hm. kanskje du kan spørre dem pent på butikken om å ta inn større eksemplarer?
hehe.
eller du kan fòre dem opp i ett annet kar, som du selv nevnte.
mine Kuhliiål vokser iallefall veldig fort!!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap