Spørsmål om scalare :)

Jeg kunne tenkt meg å ha noen flotte scalarer! Jeg har lest meg fram etter beste evne for å få best mulig info om denne fisken. Det jeg lurer på, er om det er nok å kjøpe 5-6 scalarer og la de parre ut selv? Jeg har 240liter og stort sett småfisk og ønsker større fisk som blikkfang blant de små Jeg er klar over at så mange fullvoksne får litt liten plass men det er vel vanskelig å kjøpe 2 å satse på at det er to forskjellige kjønn!? Kan evnt selge noen etter at ett par er dannet?
Det er å kjøpe flere som er letteste måten å få par på, utenom å kjøpe et voksent par som man vet kjønnet på da.

Du har rett i at det ikke er plass til 6 skalarer i en 240 liter, så det er lurt å ha en plan allerede når du kjøper de. Spør på butikken der du handler de, om du får levere tilbake de fire du ikke vil ha når de blir større.

Men det er en nydelig fisk, og det er litt lurt å se seg litt rundt før du kjøper. Det er avlet frem stor forskjell i kvalitet og utseende på disse fiskene. Spesielt på oppdrettsvariantene, er det mye rart etter hvert. Jeg har sett skalarer som nesten bare er kropp og med bittesmå finner, og andre ganger har de avlet frem slør, så fisken ser ut som en gullfisk.

Mitt råd er å ta deg god tid før du kjøper.
Det er er helt vanlig at man starter med en gruppe unge scalarer, ja, og lar dem selv danne par etterhvert som de vokser til og blir kjønnsmodne. Statistisk sett er det størst sjanse for å få minst ett par dersom du kjøper 6 stk ungfisk. Flere enn det øker selvsagt sjansen, men det burde holde med 6 stk. Når du har fått et par, kan du selge resten (om du ikke kjøper deg flere akvarier istedet da

Hvilken scalare-variant kunne du tenkt deg?
Personlig er jeg mest svak for de kullsvarte scalarene... ojoj, de er litt av et syn når de er voksne!
*mimre* Kjenner jeg savner det å holde scalarer hver gang jeg prater om dem

Skulle du få et fint par til slutt og få lyst å starte med litt oppdrett, så har jeg skrevet en artikkel om scalareoppdrett her på AF. Det er lett å få dem i lek, og det er kjempegøy
Hei Mona! Jeg har vært innom forskjellige butikker og "tittet" litt. Er sannelig ikke lett å vite hvilken scalare man vil ha når det står Scalare Mix eller bare Scalare på karene... :/

Har sett i fiskebasen her og de som heter Pterophyllum scalare black var veldig fine da!! Det lønner seg sikkert å kjøpe fisker med samme tegninger, så man ikke blander en sort og en hvit f.eks? Som sagt,er ikke så erfaren med scalarer så jeg må spørre !! Er det noe spesiellt man skal se etter når det kommer til helse og kvalitet på fiskene? Har sett at det står skrevet endel om dårlige eksemplarer som finnes rundt omkring..
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap