Hva er galt? - Regnbuefisk

Har et relativt nyoppstartet 80-liters akvarium. Jeg hadde i noen planter og pleco-maller etter et par dager, og etter ytterligere noen dager kjøpte jeg tre australsk regnbuefisk (1 hann, 2 hunner), for å prøve noe litt mer "avansert" enn sverddragere og guppy, som er det eneste jeg hadde erfaring med fra før. :P For ordens skyld kan jeg også nevne at jeg hadde oppi fem rødkrystallreker. Det som skjedde var at allerede første kvelden så hannen litt shabby ut. Den spiste, men lå bare i overflaten og gispet. Den natten døde den. Så gikk alt bra i to dager til, før det samme skjedde med den ene hunnen. Ytterligere en uke gikk, og nr tre døde på nøyaktig samme måte! Hva er galt?

Følgende verdier ble målt i vannet hver dag:

pH: 7.0-7.5
kH: 3-4
NO2: ?0
Ammoniakk/nitrittforgiftning, mest sannsynlig.

Har du lest artiklene under Akvarieskolen som ligger under "Artikler" - menyvalget her på akvaforum.no? Spesielt bør du kikke på artikkelen om oppstart av akvarium. Her vil du få en bedre beskrivelse på hva som er viktig å passe på ved oppstart av akvarium enn hva jeg kan gi deg.
Om du etter å ha lest disse artiklene er enig med meg i at det er ammoniakk/nitritt som er årsaken, så er eneste løsning å ta hyppige vannbytter inntil filteret har opparbeidet nok bakterier til å ta seg av dette selv.

De viktige verdiene for deg å holde under kontroll nå er ammoniakk og nitritt. Har du stripstest eller dråpetest? Hva mener du med at du skriver ?0 ved testresultatet på nitritt? Fikk du ikke et resultat du stoler på?

Fiskene som har dødd - de ser "normale" ut? Ingen sykdomstegn?
Spørsmålstegnet var bare en glipp.. Har null nitritt. Har sørget for å bytte vann ofte, og er rimelig sikker på at vannet skal være friskt og bakterieflorert, etter det jeg kan forstå. Har vært med og starte flere andre akvarier, men fortsatt bare med skikkelig enkel fisk.. Trodde vel jeg hadde nok peil! :P

Det eneste jeg ikke har fått målt, er totalhardheten i vannet. Har hørt at denne skal være ganske høy i Drammensområdet. Kan dette ha en sammenheng, og er det alternativt noe jeg bør gjøre noe med?

Spørsmålet mitt blir nå; hvordan kan jeg finne ut om det er trygt å ha i nye fisker, så jeg slipper flere negative overraskelser? Rekene ser ut til å stortrives, forresten! Og plecostomusene spiser som ungplecoer gjør!
Jeg kjenner ikke til de fisketypene du har og vet ikke om disse har spesielle krav, men i de aller fleste tilfeller av død og sykdom så skyldes jo dette forhold i karet. Jeg har forstått det som at det kun er de australske regnbuefiskene dine som har dødd?

Jeg har liten erfaring så du har nok mye mer peil enn meg men det er allikevel veldig vanlig å ha problemer med vannverdiene i et nystartet kar. Hvor lenge er det siden du startet opp karet? Du vil jo få en oppblomstring av ammonium/ammoniakk før du får målbar nitritt, har du målt ammoniakk?
Du skriver du bytter vann ofte - hvor mye og hvor ofte?

Jeg ville drøya litt med å satt i nye fisk inntil jeg er helt sikker på at vannet er ok. Er det lenge siden siste fisken døde?
Hvor relativt nystartet er karet? Det kan rett å slett være at det ikke er kommet så langt i prosessen at No2 er påvisbar...

Å sette inn fisk så tidlig som det her er gjort, er desverre i de aller, aller fleste tilfeller (der en ikke har innkjørte filtre fra før) ensbetydende med at fiskene sliter stygt.

Symptomene du besrkiver passer forøvrig bra med forgiftninger...
Ta ett skikkelig vannbytte, fortell når karet faktisk ble startet, hvordan det har vært driftet siden startdato, og håp på det beste
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap