Levende fór til Bladfisk
Jeg lurte på om noen har noen tips til hva jeg kan fore bladfisken min med nå som det er vinter?
Den nekter å ta noe som ikke beveger seg, og det blir litt vanskelig nå for tiden.
Jeg har lurt litt på slike vannlopper (tror jeg det heter), slike som du finner under stener på stranden, og skylle dem før jeg tar dem i vannet, men så er det dette med saltinnhold...
Evt. om noen har noen andre alternativer...?
Den nekter å ta noe som ikke beveger seg, og det blir litt vanskelig nå for tiden.
Jeg har lurt litt på slike vannlopper (tror jeg det heter), slike som du finner under stener på stranden, og skylle dem før jeg tar dem i vannet, men så er det dette med saltinnhold...
Evt. om noen har noen andre alternativer...?
Postet 04.12.07 kl 01:04
Postet 04.12.07 kl 01:16
Postet 04.12.07 kl 01:19
Postet 04.12.07 kl 03:41
Postet 04.12.07 kl 11:09
Enkelte zoo- eller akvariebutikker tilbyr levendefòr ferskt
Har til og med hørt om abonnement på levendefòr Man får mygglarver, levende, i små lukkede poser med vann, som skal holde opptil en uke.
Husker Majorstuen zoo pleide å tilby levendefòr i form av mygglarver i vinterhalvåret, og akvarister som var interesserte i dette på fast basis kunne tegne abonnement. Man hentet da en ny forsyning hver uke. Ville man bare ha en dose nå og da, kostet det en tier eller to for en liten pose, mener jeg å huske. Siden mygglarver før eller siden slutter å være larver og blir til mygg, så var det begrenset holdbarhet på dem
Ingen større og seriøse zoobutikker i Bergen by som tilbyr noe sånt da? Hva med Aquazoo? Er ikke lommekjent i Bergen lenger, det begynner å bli noen år siden jeg la min fødeby bak meg (flyttet da jeg var fem år..hehe)
Har til og med hørt om abonnement på levendefòr Man får mygglarver, levende, i små lukkede poser med vann, som skal holde opptil en uke.
Husker Majorstuen zoo pleide å tilby levendefòr i form av mygglarver i vinterhalvåret, og akvarister som var interesserte i dette på fast basis kunne tegne abonnement. Man hentet da en ny forsyning hver uke. Ville man bare ha en dose nå og da, kostet det en tier eller to for en liten pose, mener jeg å huske. Siden mygglarver før eller siden slutter å være larver og blir til mygg, så var det begrenset holdbarhet på dem
Ingen større og seriøse zoobutikker i Bergen by som tilbyr noe sånt da? Hva med Aquazoo? Er ikke lommekjent i Bergen lenger, det begynner å bli noen år siden jeg la min fødeby bak meg (flyttet da jeg var fem år..hehe)
Postet 04.12.07 kl 11:35
Endret: 04.12.07 kl 11:37
De fleste dyrebutikker har gjerne noen store tarantella som mates med levende melorm. Du burde høre om de har eller kan ta inn for deg. Har du de i en isboks med huller i lokket sammen med havregryn o.l. lever de lenge. Dessuten vil jeg tro at fiskesjapper (stang, krok osv) jevnlig tar inn div. levende agn som sikkert kan brukes til fisken din
Postet 04.12.07 kl 12:27
Postet 04.12.07 kl 13:24
Jeg har vert å hakket litt i isen på et tjern i nærheten nå.. fikk tak i noen libeller (begge typer) og noen buksvømmere.. Slapp dem oppi for litt siden. Den har ikke fått tak i noen enda, virker ikke interessert i libellene (kanskje fordi de står helt i ro?) men den har prøvd seg på buksvømmerne, uten hell foreløpig. Det var ganske upraktisk og kaldt, så skal prøve å få tak i noen tanglopper en av de neste dagene og se hvordan det går.. Har sjekket litt, og det skal visst ikke være noe problem med saltnivå, bare de skylles først.
Postet 04.12.07 kl 18:01