Kryptopterus bicirrhis - Indisk glassmalle *trenger info*

Hallo...
Jeg har akkurat kjøpt meg nytt kar, og nå venter jeg bare på pumper. Mens jeg venter på pumpene prøver jeg å finne ut hvilke fisk jeg skal ha oppi karet.
Jeg har tenkt veldig på Indiske glassmaller, siden jeg syns de er veldig kule. Har lest det som står i fiskebasen, men vil gjerne ha mer info, bare post det dere vet liksom...

Det står og at de trenger 100liters kar, men mitt er 60, tror dere det vil gå bra? Jeg har hatt noen før som gikk i 180liter, og da la jeg merke til at de ikke var så aktive, så jeg tenkte det gikk bra...
Jeg skal bare ha de der
Kan ihvertfall nevne at dem ikke vil trives i et nyoppsatt akvarium uansett størrelse. Har du andre akvarier du kan ta filterslam fra?
Inaktiv bruker
den er en fisk som stimer veldig bra og kan etter litt trenning bli hånforet. Apropo "glass" sjekk denne
Håvard Støre Andresen
Kan ihvertfall nevne at dem ikke vil trives i et nyoppsatt akvarium uansett størrelse. Har du andre akvarier du kan ta filterslam fra?

Ja, glemte å si at jeg skal kjøre inn karet litt først, pluss at jeg tar "gugge" fra et annet filter Bare for å være helt sikker
Pleco man
den er en fisk som stimer veldig bra og kan etter litt trenning bli hånforet. Apropo "glass" sjekk denne[URLBLOCK1]

Jøss, så gøy!
Den fisken tror jeg ikke jeg skal prøve å stappe i et 60liters akvarium nei:p
Inaktiv bruker
det fristet meg bare å vise den
Kan jeg ha en L-144 sammen med de?
Inaktiv bruker
det burde vel gå helt "smooth" det
Inaktiv bruker
om du vil lære de å bli håndforet kan du gjøre dette (det er egentlig ganske enkelt da) de første dagene/ukene gir du de knust flakfor med litt variasjon og så begynner du å gi fiskene malletabletter (om du ikke har gjort det før). Da holder du tabletten i hånden din og tar hånden under vann og holder den der i 2 min. Da vil "glassiene" ha forsynt seg og da slipper du tabletten slik at l-144 får mat de også
Pleco man
om du vil lære de å bli håndforet kan du gjøre dette (det er egentlig ganske enkelt da) de første dagene/ukene gir du de knust flakfor med litt variasjon og så begynner du å gi fiskene malletabletter (om du ikke har gjort det før). Da holder du tabletten i hånden din og tar hånden under vann og holder den der i 2 min. Da vil "glassiene" ha forsynt seg og da slipper du tabletten slik at l-144 får mat de også

Takk, det skal jeg prøve på!
*vil få starta karet nå*
Inaktiv bruker
på mine 6 stk virker det utrolig bra!
Ok, takk for alle svara Pleco Man
Ingen som har mere info?
Trenger bla info om innredninga Mye planter? Javamose? Vallisneria? Sverdplanter? Ja, hvordan skal jeg ha av hva?:p
Hadde en stim av disse for noen år siden, mener å huske at de likte å ha et sted de kunne stå på, i "skyggen", og med litt mindre strøm enn i resten av karet (hvileplass?). Hos meg hadde de sitt favorittsted under en plante med relativt store, hengende blader. Ellers var de "lettvinte fisk", spiste det de fikk, stimet flott og var "snille" mot alle. Lite sky var de også. Og utrolig elegante!!
Inaktiv bruker
de liker seg ganske godt i nærheten av høye ting slik som røtter,steiner, planter osv.
Glassmaller har eksistert i denne hobbyen så lenge jeg kan huske De fantes å få kjøpt for mer enn 30 år siden også, da jeg hadde akvarium som barn. Men jeg har aldri hatt dem selv.

Men et lite spørsmål til andre lesere av denne tråden;
blir de virkelig så store som 15 cm etterhvert??

Jeg må tilstå at jeg aldri har sett en stor glassmalle noen gang. De fleste ligger vel på halve størrelsen, mener jeg. Vokser de fort eller relativt sakte i akvarium? (vet at det kommer an på næringstilgangen og type mat de får, men sånn generelt for glassmaller...?)
Inaktiv bruker
jeg har hatt mine i 2 år og kan ikke si de har vokst så mye
Jeg har aldri sett noen så store nei, trodde ikke de kunne bli så store heller, før jeg leste i basen...

Takk for svar til innredning Modern og Pleco man, jeg skal se om jeg klarer å lage noen "skyggeplasser" med mindre strøm
Jeg har 10 stk i en 250L, de er 10-12 cm. Vil tro at skal de bli 15 cm må de gå i et mye større kar. Har hatt mine i et år nå og må innrømme at de ble en skuffelse for meg i starten siden de er så utrolig skye! Etter en stund fikk jeg avtalt med en butikk at jeg kunne bytte de inn med noe annet, men når jeg skulle gjøre det klarte jeg faktisk ikke. Jeg klarte å snu på det og fant ut at det var litt kult og spennende å sitte og vente på dem når jeg matet eller når halvparten av lyset ble slått av. Dessuten liker jeg ikke overfylte akvarier, så det at de ikke er framme hele tiden gjør jo at karet ikke ser så fullt ut, når de er framme tar de jo litt plass! Savner jo av og til å kunne se de stime rundt, for de er utrolig elegante, men men… Mine bor bak/under ei stor rot som står lent opp mot glassveggen. Samboeren min har prøvd noen ganger å overtale meg til å ta vekk rota sånn at de blir tvunget fram, men det har jeg virkelig ikke hjerte til. For meg betyr trygghet for fisken mye. Sørger alltid for at alle får sine steder å trekke seg tilbake til. Forresten rota de bor under står akkurat i utblåset fra pumpa. På meg virker det som de liker strøm! Pga glassmallene har jeg også sørget for å ha et godt beplantet kar med masse flyteplanter for dunkel belysning. Dette i håp om at de skulle føle seg trygge og komme mer ut på dagtid. Ikke snakk om... Nå har jeg det sånn likevel fordi jeg syns det er veldig pent og naturlig. Virker også som coryene setter pris på det. Mine glassmaller spiser omrent alt, de får stort sett alt mulig av frossent fòr, men røde mygg er tydelig favoritt!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap