Sae med kjempesår!

Min ene sae har fått ett stygt sår imellom sporen og kroppen. Det er neten så ikke sporen sitter fast i mer enn ettpar millimeter med skjell og kjøtt. Jeg mistenker sommerfugelciklide hannen for han er rimelig irritabel for tiden. Det er tygd biter utav dvergguramien så hun er også sår, stakkar! Kan ikke tenke meg at andre enn han kunne ha skap slik skade. Noe jeg kan tilsette vannet for bedre groforhold?
Masser av rent vann er beste medisin. Samt å gi sommerfugelen en tanke fiskeoppdragelse
Jeg pleier å true med å lage tørrfisk av slike krabater, med varierende effekt :s
Hehe :P Jeg ga han en real reprimade,så han sto svømmende i skammekroken, men det varte ikke lenge gitt! Ikke rart han er sur forresten, det er to damer i karet men ingen som vil ha han
scnuppa
Ikke rart han er sur forresten, det er to damer i karet men ingen som vil ha han ;)
Det skulle vel være mer enn god nok grunn til å få en adferdsforstyrrelse :p
Dessverre så døde saen i dag, og noen hadde tatt hevn! sommerfuglen var også stygt skadet i går kveld og døde av det i dag. Nesten så jeg lurer på om en annen er synderen, men aner ikke hvem, har jo bare fredelige fisker!
hvis jeg var deg ville jeg satt fisken i ett annet kar, med samme vann, slik at den får komme til krefter uten at andre plager og stresser den.
dersom du vil at den skal ha selskap, sett den sammen med en mindre og rolig fisk, som ikke stresser den.
så bytter du vann ofte.
det var det jeg gjorde da Juvelcikliden min mista sporen.
å den lever i beste velgående idag. (UTEN SPOR!!)

guramien altså. for den lever vel?

det er ikke kakadue cikliden som er synderen da?
Jeg har prøvd å studert alles adferd. Cakadueciklidene er ganske små enda, og de holder seg stort sett for seg selv i ett hjørne så kan ikke skjønne at de kan skape slike skader. Men hvem vet!
kan det være noen bassilusker som har kommet nedi å fororsaket sårene?
Jeg synes det er rart at noen andre fisk overhodet skulle greie å få tak i en SAE. Så vanvittig raske og smidige som de er, kan jeg ikke skjønne at noen andre fisk skulle greie det. Iallefall ikke lenge nok til å lage det saftige kjøttsåret du beskriver.

Når også en dverggurami OG en sommerfuglciklide dukket opp med samme type sår og dør av det, kan man begynne å lure på om det er en form for sykdom istedet. Men jeg kan ikke helt forstå hvilken sykdom det kan være som får svære sår til å oppstå så raskt og medfører døden så raskt også.

Hvor lang tid tar det fra første synlige sår oppstår til de er blitt store og fisken dør av det?

3 fisk med så store sår på så kort tid... mysterium!
mona o
Jeg synes det er rart at noen andre fisk overhodet skulle greie å få tak i en SAE. Så vanvittig raske og smidige som de er, kan jeg ikke skjønne at noen andre fisk skulle greie det. Iallefall ikke lenge nok til å lage det saftige kjøttsåret du beskriver. Når også en dverggurami OG en sommerfuglciklide dukket opp med samme type sår og dør av det, kan man begynne å lure på om det er en form for sykdom istedet. Men jeg kan ikke helt forstå hvilken sykdom det kan være som får svære sår til å oppstå så raskt og medfører døden så raskt også. Hvor lang tid tar det fra første synlige sår oppstår til de er blitt store og fisken dør av det? 3 fisk med så store sår på så kort tid... mysterium!

Enig.....

Mysterium dette ja-har selv aldri hørt om noen slik sykdom som lager slike kjøttsår så fort at fisken dør iløpet av kort tid.

Så hold oss oppdatert om hva som skjer.
Må bare slutte meg til de over. Det høres ikke ut som om det er noen fisk som er den skyldige i disse tilfellene. Jeg mistenker også sykdom. Men jeg vet heller ikke om noen sykdom som opererer så raskt som du beskriver. Jeg har hatt fisk som har fått sår pga sykdom, men det har utviklet seg over lang tid. Og, ja, fisken døde til sist. Men den var syk lenge før såret oppstod (og det var et skikkelig guffent sår - du kunne se omtrent inn til beinet. Samme sted som SAE-en din, forresten). Litt av en nøtt dette! Og utrolig trist for deg som opplever det.
PS: har du sett om det blør fra sårene?
Kan det ha kommet noe oppi vannet? Kan en evt. forurensing føre til dette? Såpe, maling, hårspray?

Kan du ha noen røtter, huler, steiner el.l. i karet ditt som har (fått) en skarp kant som de kan ha skjært seg på?
Hos Saen begynte det med ett lite sår overfor sporen,på siden. Det ble gradvis større og det var skikkelig rødt. Etterhvert så ble såret mer eller mindre hvitt inni. Saen levde med dette i ca 2-3uker. Jeg avlivde den selv pga av den tilslutt lå i sanden og strevde, og botiane begynte å plage den.

Guramien har hatt disse sårene like lenge,men ser enda pigg ut. Han har røde utstående sår flere plasser, sikkert 5-6 tilsammen.

Sommerfuglen fikk ett sår kvelden etter Saen ble avlivet, det så akkurat ut som noen hadde tatt en jafs, fordi "huden" slamset rundt såret. Så ut som om det var en sort prikk inni såret, og sommerfuglen døde natten etter dette.

Så jeg aner ikke!! Håper ikke det er noen hissige sykdommer som sprer seg!

Jeg har lagt ved noen bilder av guramien, og prøvd så godt jeg kan å ta nærbilder selv med ett uegnet kamera.
Nei ingenting som kan ha havnet i karet,holder alle "mine" ting langt unna! Har heller ikke så skarpe objekter, dessuten, de sårene er ikke rifter! :s
Men noe er definitivt galt! Min andre dverggurami har også begynt å henge med hodet! Ingen synlige ting på den, men den hviler seg hele tiden, sånn halvliggende,nesten så den bekker! Argh skjønner ikke hva som er galt!
Det høres veldig ut som om du har en sykdom i karet ditt, og at det er dette som er årsaken. Når sårene har utviklet seg over tid, så er det neppe noen fisk som er skyld i dette. Den dårlige nyheten er at det kan være fisketuberkulose. Sammenlign med bilder her, her.
Det er enkelte ting som taler for dette, og det er noen ting som taler imot det. Jeg siterer fra artikkelen om sykdom her på AF:
"Fisketuberkulose:
Fisketuberkulose forårsakes vanligvis av bakteriene Mycobacterium piscium og M. marinum . Denne er nært beslektet bakterien som gir mennesker Tuberkulose. Bakterien kan smitte til mennesker, dersom man har åpne sår på armer og hender, og holder på i akvariet. Det vil da kunne gå en smertefull infeksjon i sårene.
Fisketuberkulose gjenkjennes ved at fisken får mørkfargede områder på kroppen, svekket allmenntilstand, treg svømming og nedsatt matlyst. Avmagring er heller ikke uvanlig ved lengre sykdom. Etter hvert vil fisken kunne få åpne sår eller byller på kroppen, frynsete finner og problemer med likevekten. Rykkvis svømming forekommer iblant. Behandles med sterke antibiotikapreparater, foreskreven av veterinær.

Ichthyosporidium hofferi:
Dette er en sopptype, som angriper fisken innvendig. Infeksjonen gir svært like symptomer som fisketuberkulose. Den kan også få fiskens buk til å svelle, med lett skjellreising, men kun på mer lokale områder. Sår er heller ikke uvanlig. Soppen smitter ved at døde fisker blir spist på av resten av flokken. Dette er en svært vanlig dødsårsak og smittede fisker bør derfor isoleres \ avlives.

Ingen effektiv behandling er kjent."

Jeg tok med denne andre sykdommen også for å vise at det er flere muligheter for hva som kan være problemet. Men, at du har et problem nå, er det ingen tvil om. Som sagt har jeg selv vært igjennom dette med en blå gurami. Heldigvis ser det ut til at det ikke var tuberkulose hos meg, for nå ser det ut til at jeg endelig har greid å få sykdommen ut av karet. Men det startet altså med en gurami. Jeg har også lest litt om dette i kveld (igjen), og det ser ut til at guramier er særlig utsatt for tuberkulose. Den eneste måten å få visshet om dette, er egentlig å få en ekspert til å titte inni en død fisk (fisketuberkulose vil vise seg i innvollene til fisken). Men ikke få helt panikk ennå. Tuberkulose er bare en av mulighetene...
Huff så festlig da!! Altså, nå klør jeg over hele kroppen, jeg som hadde bortimot armer og ben i karet når jeg forsøkte å fange opp guramien til photo-shots!! UAaa,men det smitter vel ikke på annen måte enn at man kan få svie eller betennelse? Tuberkulose høres skummelt ut!!

Men nok om det! Hvis det viser seg å være tuberkulose, så ser det ut som det ikke finnes noen kur til dette. Vil det hjelpe å fjerne rammede fisker eller vil det fortsatt være i karet? Argh frustrert!!
scnuppa
UAaa,men det smitter vel ikke på annen måte enn at man kan få svie eller betennelse?
Man kan få betennelse, og en ganske stygg en også. Jeg har en link med bilder, men er usikker på om jeg bør legge den ut. Det er temmelig sterk kost.

Vil det hjelpe å fjerne rammede fisker eller vil det fortsatt være i karet?

Jeg ville absolutt fjernet rammede fisker, ettersom det at fisker spiser på døde kamerater er med på å spre sykdommen. Men smitten vil fortsatt være i karet, ja. Jeg må innrømme at dette feltet ikke er det jeg kjenner best, så jeg tror du skal vente på at noen flere (og mer erfarne når det gjelder sykdom) svarer ang. dette.Her er forresten en bra artikkel, hvis du synes det er greit å lese på engelsk.
Jaja,bør vel føle meg temmelig trygg da jeg ikke har noen form for sår på hender og armer.

Men,etter å ha lest artikkelen er det ikke umulig at det er tuberkulose de har fått. Men akkurat no i min sinnstilstand har jeg ikke lyst til å panikkavlive noen... Det kan jo være noe annet, men jeg aner ikke hva. Håper vel gjerne det selvfølgelig
Tilfeldig bekjentskap
© Brigitte Walthert
Reklame for plussmedlemskap