Akvarie uhell

hei jeg startet denne tråden etter at jeg mistet min første fisk i går.
den døde(skvist)etter å havnet under en magnetalgeskrape.
mellom den og glasset.
Hvordan i alle dager går det an?

Forklar !
jo jeg mistet algeskrape ned i akvariet så brukte jeg den andre til å ta opp den igjen så så jeg den skviste fisken

ilustrasjon:

=[ )>@>]
Ene mollyen min hoppet ut av akvarie og tok selvmord.. fant den dø på gulvet dagen etter
Hva med å spandre en 50-lapp ekstra når du kjøper utstyr? Jeg har en algeskrape som flyter.

Jon
Magnetalgeskraper er det verste som finnes. Et ørlite sandkorn eller grusrusk mellom den innvendige delen og glasset... og skaden er gjort. De lager noen forferdelige riper i glasset! Pluss den irriterende egenskapen de to delene har med å falle fra hverandre....

Bruk heller en dott med vanlig hvit filtervatt og gni over glasset. Det gjør alltid jeg. Bruker aldri noen form for algeskraper lenger, hverken med barberblad eller magneter. Har sett meg dugelig lei på ripene de kan lage.
mona o
Magnetalgeskraper er det verste som finnes. Et ørlite sandkorn eller grusrusk mellom den innvendige delen og glasset... og skaden er gjort. De lager noen forferdelige riper i glasset! Pluss den irriterende egenskapen de to delene har med å falle fra hverandre.....

Ikke nødvendigvis. Jeg har en algeskrape jeg kjøpe på Roseby i molde (Ikke på en dyrebutikk, men på en alt-mulig-butikk)
Den er laget slik at "busten" er grovere, å dersom det kommer sand eller stein i mellom, så blir det ikke riper. (Med mindre det er veldig mye som har kommet imellom) den er laget slik som Jon Bruce snakker om, at den flyter opp når du trekker til deg den utvendige magneten.
Så om du skulle være så fantastisk uheldig at det kommer store nok sandkorn imellom, så er det bare å få magneten til å flyte så detter det ut av seg selv.
Magneten har jeg hatt i mange år nå, å den er fortsatt god som ny. Tar algene like effektivt gjør den også! å delene detter ikke fra hverandre.
den anbefaler jeg på det varmeste.
(husker IKKE hva den het da. hehe)
Jeg er heller ingen tilhenger av magnetskraper. Jeg synes rett og slett de fungerer altfor dårlig. Jeg bruker enten algeskraper med skaft (der det er et barberblad i enden), eller jeg bruker en kjøkkensvamp (som selvsagt aldri har vært brukt på kjøkkenet). Det fungerer som en drøm.
Jeg bruker også filtervatt eller en svamp. Liker ikke de magnetene. De er ikke noe pene å se på hvis man lar de være i karet når de ikke er i bruk, slik jeg har sett mange gjør, og hvis man tar den ut hver gang og må stikke hendene nedi karet for å få den på plass igjen neste gang, så kan man like gjerne stikke hendene nedi med en svamp.
Mvjnz
Jeg bruker også filtervatt eller en svamp. Liker ikke de magnetene. De er ikke noe pene å se på hvis man lar de være i karet når de ikke er i bruk.

Det skal man jo heller ikke gjøre.

Mvjnz
hvis man tar den ut hver gang og må stikke hendene nedi karet for å få den på plass igjen neste gang så kan man like gjerne stikke hendene nedi med en svamp.

det er det som er magien med magneter som flyter. da blir man bare våt på fingertuppene.
Men skjønner hvor dere vil hen.
Pleier selv å gå over ruta med filterwatt en og annen gangen.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap