Arts akvarie?
Har for kort tid siden startet opp en 160L med diverse Guppy og har tenkt å drette opp kun denne typen i dette akvariet, det vil si at jeg har noen pansermaller også i dette karet. ( Ikke ment at de skal formere seg, men en vet jo aldri ) Er det da riktig av meg å kalle dette et arts akvarie? Eller er det kun kar med en type som kan kalles et arts akvarie. Som nybegynner er det at det så lett å få yngel at Guppy er en stor lidenskap.
Når det gjelder planter til dette karet trenger jeg litt råd. Det er skrevet mye om mose, vanlig planter og flyte planter for at yngelen skal overleve om fiskene fødes ute i karet. Fint om noen hadde noen gode råd med navn på planter som ikke koster "skjorta"
Har 2 stk Edlers hanner gående sammen med Gyppiene og mye er skrevet om positive og negative virkninger av denne kryssningen. Er det noen som kan gi meg gode råd her også. Har lest et sted at avkommet kan/blir sterile. Stemmer dette og er det anbefalt å ta disse ut og over i et av mine andre kar? Har et selskaps akvarie på 200L jeg kan ha dem i. Blir vel for smått i sammen med slørhalene/gullfiskene i min 100 Liter. Jeg er også fersk her på akvaforum og håper derfor at jeg har satt dette inn på rett plass. Glad for alle råd og tips ;. )
Når det gjelder planter til dette karet trenger jeg litt råd. Det er skrevet mye om mose, vanlig planter og flyte planter for at yngelen skal overleve om fiskene fødes ute i karet. Fint om noen hadde noen gode råd med navn på planter som ikke koster "skjorta"
Har 2 stk Edlers hanner gående sammen med Gyppiene og mye er skrevet om positive og negative virkninger av denne kryssningen. Er det noen som kan gi meg gode råd her også. Har lest et sted at avkommet kan/blir sterile. Stemmer dette og er det anbefalt å ta disse ut og over i et av mine andre kar? Har et selskaps akvarie på 200L jeg kan ha dem i. Blir vel for smått i sammen med slørhalene/gullfiskene i min 100 Liter. Jeg er også fersk her på akvaforum og håper derfor at jeg har satt dette inn på rett plass. Glad for alle råd og tips ;. )
Postet 27.04.08 kl 23:35
Søk på flyteplanter i salgsrubrikken her inne, er alltid noen som selger flyteplanter til en rimelig penge. Alle flyteplanter fungerer nok fint som yngelskydd.
Men jeg anbefaler deg å holde deg unna andemat...
Off topic: Jeg hadde en hund som hette Loffa når jeg var yngre
Men jeg anbefaler deg å holde deg unna andemat...
Off topic: Jeg hadde en hund som hette Loffa når jeg var yngre
Postet 28.04.08 kl 12:01
Postet 28.04.08 kl 12:09
MC Darup[I] Eventuelle planter brukes bare som dekorasjon på lik linje med røtter eller steiner.[/I] - fra beskrivelsen av de ulike akvarietypene
Vet ikke om jeg er helt enig i beskrivelsen av akvarietypen.
Hva med fisker som krever en spesiell type beplantning for å trives?
Har akkurat skaffet meg killi og leser at de nesten ikke kan ha for mye planter i karet.
Men ellers er beskrivelsen grei, man skal tilby optimale forhold for fisken og hvis det omfatter spesielle typer planter skal det selvsagt være det.
Når det gjelder trådstarters spørsmål om planter til akvarie med yngler anbefaler jeg gjerne Vasspest og Hydrocotyle leucocephala . Dette er planter som er rimelige, vokser raskt, greie å få til, hos meg overlever det alt for mye yngel...
Begge plantene er til salgs i en annonse her på AF!
Postet 28.04.08 kl 12:51
Postet 28.04.08 kl 12:53
LroSøk på flyteplanter i salgsrubrikken her inne, er alltid noen som selger flyteplanter til en rimelig penge. Alle [URLBLOCK1] fungerer nok fint som yngelskydd. Men jeg anbefaler deg å holde deg unna [URLBLOCK2]... Off topic: Jeg hadde en hund som hette Loffa når jeg var yngre ;)
Takk for svar med anbefalinger. Er blitt tipset om Cardamine Lyrata og Limnophila Sessiliflora. Håper det er rett skrevet ;-+ Har lite peiling på planter, men er dette tipset også noe du anbefaler? En hund med navnet LOFFA...... Tøft. Ble kalt for LOFFA på barneskolen under min oppvekst i Oslo, i min grønne ungdom...... Bruker det av og til som Nick og holder "vann" enda.
Takk også til deg som svarte på om det jeg hadde var et artsakvarie. Mao, jeg har IKKE det
Postet 28.04.08 kl 13:00
Postet 28.04.08 kl 13:22
Postet 28.04.08 kl 13:26
Postet 28.04.08 kl 16:31