Svært agressive scalarer

Jeg trenger noen råd til hva jeg kan gjøre. Jeg har svært agressive scalarer. Har 5 scalarer i et 240 l aquarium.

De er ikke veldig store enda, kanskje akkurat begynt å bli kjønnsmodne (5 cm). jeg vet de driver å parer opp osv men de er unormalt hissige på hverandre.
De er konstant i tottene på hverandre og de har skikkelige sår. ser det veldig godt på bla den svarte scalara, at den har tydelige hvite sår.

Er det noe som kan gjøres for å få dem til å slåss mindre? Har hatt scalarer før og aldri hatt sånne problemer som dette.
Kan jo være at de bare finner ut hvem som er sjefen og hvordan rangordenen ser ut.

Har en flokk på 8 Scalarer hvorav det var noe kniving dem imellom iløpet av en to tre uker.
Dette ordnet seg da de andre aksepterte at den største var sjefen.
Mine Scalarer fikk forøvrig aldri skikkelige sår. Bare litt rufsete finner.

Dersom det er èn som er hovedsaklig "slem" kan du ta den ut.
Eller sloss alle sammen?
Av de 5 er det en som er veldig rolig (den minste) men de andre 4 er ganske hissige på hverandre og de har holdt på en stund. De skader hverandre såppas at jeg kan se tydelige sår på huden på fiskene. og de har mer enn nok plass ettersom de har 240 l og bare deler aquariet med 10 kardinaltetraer, en malle og en annen nattaktiv fisk (husker ikke navnet) men hvor mye plass trenger en scalare? jeg har bare et aquarium nå
240 liter er vel nok det?
Med tanke på at fiskene bare er 5 cm.

skulle tro det men de lager jo skikkelig sår på hverandre, ikke bare på finnene men på huden og... er det ingen ting jeg kan gjøre for å stoppe dem? bare la de slåss seg ferdig? tror litt av problemet er at det som alltid har vært størst brått ikke er det lenger. en annen av scalarene har brått blitt størst nå. kan det føre til at hele rangstigen blir stokka om?
Du kan prøve å dele akvariet inn i soner med feks høye planter og røtter, slik at om en skalare kommer inn på en annens territorie kan den skyndte seg inn i en tryggere sone.

Det kan være at du ettehvert bør vurdere å selge 3. og beholde to som danner par. Det blir ikke mindre jaging når de begynner å legge egg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap