Altumscalare pterophyllum altum vs oscar?
Inaktiv bruker

går det and å ha dem i same kar?
Postet 20.05.08 kl 21:12
Endret: 20.05.08 kl 21:12
Postet 21.05.08 kl 07:53
Inaktiv bruker

takk for alle svarene jeg har fåt=
Postet 21.05.08 kl 07:56
Postet 21.05.08 kl 18:01
Inaktiv bruker

Joakim[QUOTE=Ken Myrseth]Man kjøper ikke altumer og setter dem sammen oskar. Enkelt og greit. ikke får du tak i altumer heller. Får man tak i altumer(som er rimelig vanskelig åfå tak i nå, og det er relativt dyre fisker), så setter man dem i artskarr, eller ihvertfall ikke sammen andre hissige cilkider.
Hvorfor?
jeg er enig med Joakim horfor ikke går det hvis det skal gå i et 770 liters akvarium?
Postet 21.05.08 kl 19:46
Postet 22.05.08 kl 00:46
Inaktiv bruker

ok da prøver jeg ikke=
Postet 22.05.08 kl 07:58
Tror nok det er best å vente til man får litt erfaring med fisker, før man begynner med såpass vanskelige fisker.
Og begynner man med altumer så lager man et artskarr med opptimale vannverdier for denne fisken, og lar altumen være hovedatraksjonen i karret.
Dette er en veldig krevende fisk, på lik linje som diskuser(noen mener altumen er mer krevende enn diskuser) og en relativt kostbar fisk. Så skaffer man seg en slik stim, ja så bør de gå alene, eller ihvertfall ikke sammen annen stor , tøff fisk.
Og begynner man med altumer så lager man et artskarr med opptimale vannverdier for denne fisken, og lar altumen være hovedatraksjonen i karret.
Dette er en veldig krevende fisk, på lik linje som diskuser(noen mener altumen er mer krevende enn diskuser) og en relativt kostbar fisk. Så skaffer man seg en slik stim, ja så bør de gå alene, eller ihvertfall ikke sammen annen stor , tøff fisk.
Postet 22.05.08 kl 08:05
Inaktiv bruker

jeg har hat akvarium i 5 år=
Postet 22.05.08 kl 08:26
Hvis du føler deg klar for større utfordringer og har 770 liter tilgjengelig, som forøvrig er en anselig størrelse, så er det vel bare å kjøre det igang.
Regner med at du har skikkelige filter til dette.
Når du har fått det innkjørt så kan du jo se om det er Altum tilgjengelig på markedet (til en pris du er villig å betale).
Ken sier at du bør unngå Oscar i samme karet. Det rådet bør du følge.
Du kan sikkert ha corydoras, noen L-maller, en stim tetra (av en litt større type) i samme karet.
Regner med at du har skikkelige filter til dette.
Når du har fått det innkjørt så kan du jo se om det er Altum tilgjengelig på markedet (til en pris du er villig å betale).
Ken sier at du bør unngå Oscar i samme karet. Det rådet bør du følge.
Du kan sikkert ha corydoras, noen L-maller, en stim tetra (av en litt større type) i samme karet.
Postet 22.05.08 kl 08:48
Mener jeg leste i en artikkel her inne om en som hadde 6 Altum eller noe sånt.
De kostet noen tusen per fisk og hadde med stamtavle.
(Var det artikkelen om den akvariekjelleren?)
Dette er ingen vanlig Scalare.
Vi har hatt akvarium i over 19 år, å grøsser bare av tanken på død Altum som følge av Oscar-angrep! :P
Dette er heller ikke en fisk man bare kan sette i en 200 liter og si at man skal kjøpe større kar til senere.
Her er fordelen (som alltid) å ha karet tilgjengelig og godt innkjørt.
De kostet noen tusen per fisk og hadde med stamtavle.
(Var det artikkelen om den akvariekjelleren?)
Dette er ingen vanlig Scalare.
Vi har hatt akvarium i over 19 år, å grøsser bare av tanken på død Altum som følge av Oscar-angrep! :P
Dette er heller ikke en fisk man bare kan sette i en 200 liter og si at man skal kjøpe større kar til senere.
Her er fordelen (som alltid) å ha karet tilgjengelig og godt innkjørt.
Postet 22.05.08 kl 08:59
Endret: 22.05.08 kl 09:01
Det er mange "erfarne" akvarister med lang fartstid, som virkelig strever for å få tak i disse fiskene. Om noen skulle være så "heldige" i få tak i noen, uten å virkelig legge sjel i disse fiskene, ville nok vedkommende blitt lite populær...
Har selv prøvd i lang tid å få tak i noen eksemplar, men det er ikke lett.
Har selv prøvd i lang tid å få tak i noen eksemplar, men det er ikke lett.
Postet 22.05.08 kl 12:33
Inaktiv bruker

jeg tror jeg glemer å prøver amulum.
Postet 22.05.08 kl 13:29
Postet 22.05.08 kl 17:34
Postet 22.05.08 kl 17:39
Postet 22.05.08 kl 17:55
Endret: 22.05.08 kl 17:56
Postet 22.05.08 kl 17:58
Postet 22.05.08 kl 18:30
Postet 22.05.08 kl 18:37
Postet 22.05.08 kl 18:38