Trenger hjelp nå fort!

I går kjøpte jeg to små søte sommerfuglciklider, nå i dag ligger sommerfuglciklide-jenta død under den ene krukka i akvariumet.
Vannverdiene er bra, de har ikke fått i seg røde mygglarver, og det jeg lurer mest på er hvorfor bare jenta har dødd og ikke gutten?

Har noen opplevd det på samme måte?
Jeg bør vel få en ny en i butikken? siden den døde første dag?
Ta med deg fisk kvittering og vannprøve så skal du kunne få en ny fisk eller penger tilbake. Det er i hvertfall slik her.
Kan det ha skjedd noe som har stresset henne?
Sommerfuglciklider er litt følsomme for stress.
Var hun f.eks lenge i posen, eller har andre fisk nappet etter henne?
Er det lenge siden akvariet ble startet opp?
Sommerfuglciklide skal vel helst være i ett akvarium som har vært innkjørt i noen måneder.

(Jeg har da matet mine Sommerfuglciklider med røde mygglarver uten at de har dødd som følge av dette. Så det med mygglarvene er etter mitt syn bare tull.)
Jeg fikk ikke med kviteringen, Da fisken døde tenkte meg ikke om og kastet den i do. =(
Akvariet har vært oppe 5 måneder nå,
og tror det ikke kan ha vært vannet for gutten lever jo.
Men skjørtetetraene mine har nappet litt men ikke rivi av noe.
Det trenger jo ikke være begge som dør.
man skal egentlig ikke kaste fisk i do fordi de kan ha sykdom i kroppen som smitter anen fisk som fins i norsk fauna
Ja, skal aldri gjøre det igjen, fordi nå blir det kanskje ikke så lett å få en ny
guttn
man skal egentlig ikke kaste fisk i do fordi de kan ha sykdom i kroppen som smitter anen fisk som fins i norsk fauna

Hva gjør du med vannet når du bytter vann? Brenner det?
Kesol
[QUOTE=guttn]man skal egentlig ikke kaste fisk i do fordi de kan ha sykdom i kroppen som smitter anen fisk som fins i norsk fauna

Hva gjør du med vannet når du bytter vann? Brenner det?

Hehe..
Inaktiv bruker
karet mitt står oppe, så jeg står bare på hverandaen å hever vannet ut i hekken nedenfor
men du har et skikkelig godt poeng der kesol
andre fisk kan bli syke gjenom å spise død fisk
Er vel ikke så mye fisk som kan bli smittet, som svømmer rundt nedi norske kloakker uansett..
Og avløp som leder direkte ut til havet er vel ikke lov lengre?
Sommerfugl ciklider trenger lang tilvenning til sitt nye akvarium.
De skal tilvennes litt og litt etter at du kommer hjem,de skal ikke slippes rett oppi karet.
Vet ikke hvordan du gjorde det?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap