Tips til valg av fisk

Hei, er ny på forumet her.
i dag kjøpte jeg meg ett 60 liters akvarium, og vil ha tisp til litt fargerik fisk som man kan sette sammen i dette karret.

Jeg har fallt litt for kampfisken, og har hørt at det ikke er en vinner å ha sammen med masse ulik fisk?

Tips og råd mottas med største takk

Hilsen nybegynner
Prøv å se i fiskebasen om det er noe som du liker der av fisk som kan gå oppi 60 litern.
vet liksom ikke hvilke fisk som kan gå sammen,
noen kan bli kjempe store, andre kan visst spise hverandre og sånn..
får vel spørre på dyrebutikken når jeg skal kjøpe meg fisk

vet at jeg i allefall skal ha meg en kampfisk hanne.
det er liksom den tingen jeg vet
Inaktiv bruker
neineinei! ikke spør dyrebutikken! de sier alt går sammen de...
trykk på fiskebasen å søk på trykk akvarier opptil 60 liter, da får du opp en masse fisk som går der så får du utifra størrelse se hva som ikke passer i munnen
Det jeg har hørt er at kampfiskhanner ikke liker andre fisker med lange slør, rett meg hvis jeg tar feil!
Du kunne jo kjøpt deg en kampfisk jente i stede, de er veldig fredelige og greie mot andre fisker.
Men du kunne jo hatt en kampfisk, noen platy og noen black molly.
Lykke til
Her ser du hvilke fisker som kan gå i 60 liter.
En kampfiskhann kan du godt ha, så kan man jo evnt velge andre fisker fra asia, men med 60 liter begrenser det seg jo litt.
Men å ha en hunn og en hann kampfisk vil jeg ikke annbefale. Det største problemmet er ikke alltid at kampfisken ikke kan gå sammen med andre fisk, men at andre fisk kan komme til å nappe i halen hans. (noen fisk synes kampfiskhaler smaker mye bedre enn mat)

Men du kan jo ha snegler i karret med kampfisken.

Lykke til da.
hei

jeg skal ogsaa bjune med akvarium og eg skal
bjunne me 4 mollyer 3 damer og 1 mann for da faar dei fort unger

haaper karet ditt blir reint og fint
ikke spør dyrebutikken nei. Søk heller her på basen... Jeg fikk med meg et par sajica-ciklider en gang og da hadde jeg sagt dette til personalet "Jeg har et akvarium på 50-60 liter og har lyst på en parfisk. Jeg har guppy, platy og sae der fra før, så vil helst ikke ha en som biter halen av guppyene mine og er litt fredelige av seg". Jeg fikk med meg et par sajica-ciklider og guppyene mine var borte relativt raskt.

Søkte senere i basen her og fant ut at disse trenger over 200 liter :/ Skal undersøke selv heretter før jeg drar på dyrebutikken og kjøper.

Hva med et par sommerfuglciklider? Da trenger du ikke å ha så veldig mange ilag med disse, det blir fort fullt...

Kampfisk er det vanskelig å vite med, noen går ilag med mye fisk mens andre tolererer ingen andre fisker... Min kampfisk hann fikkprøve seg i akvariet en stund og tok livet av både guppyhunner og platy. Han tolererer veldig lite. Han drepte jo 2 platyer så er ikke bare de med slør som er utsatt. Men hvis du har fisk som er for raske for han så får han jo ikke tak i de og går vell litt mer lei etterhvert... Det er jo også viktig at du ikke har fisker som napper kampfisken din i sløret også da.

lykke til med valget og nytt akvarium

Husk at du bør ha innkjøring før du har fisk nedi der. på 3-4 uker eller noe slikt. det finner du ut når du søker rundt her
Inaktiv bruker
guppy platy molly ansistrus kobberpansermalle dat er fisk jeg har god erfaring med at einer seg for nybjynere =
Hei igjen, takk for innspill..
Ja jeg fikk litt "nok " av hu i dyrebutikken som sa følgende , når jeg spurte etter hvor mange fisk jeg kunne ha i denne 60 litern min " 1 fisk pr liter vann" jeg bare..
ikke f om jeg putter 60 fisk i det lille karret der..
Det kunne fint gå sa hu,....
jeg bare.. eller bare ikke...

Tenkte 10 - 15 fisk jeg, og da tok jeg liksom i hihi...
Det var visst ALTFOR LITE!, ( noen som vil selge fisk?) dama i dyrebutikken vil visst selge meg plenty ser det ut til....

Får ikke helt den kampfisken ut av hodet hihi....

de hunn kampfiskene var kjedelige.. allltid kjedelige med hunnfisker ser det ut til..

skal sjekke litt på den linken som blei lagt ut her.
jeg har steiner og planter og sånn rot til sånn sugekopfisk, vart visst fint å ha for all fisk.??
[External Image]
Den planta i forgrunnen er ingen akvarieplante og vil etter en stund (alt til sin tid) råtne. Du kan oxo trygt ha masse mer planter oppi der.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap