Hjelp! finnene er ødelagt!
Jeg kom opp på rommet mitt og så at den ene sverddragen
lå helt oppe ved vannoverflaten og pustet fort med munden.
Så ser jeg litt nermere og får helt sjokk!
Finnene var helt raspet opp! Både "sidefinnene" og halefinnen!
Han klarer ikke svømme helt ordentlig.
Vil dette lege seg? Eller bør jeg avlive?
Håper på gode svar!
lå helt oppe ved vannoverflaten og pustet fort med munden.
Så ser jeg litt nermere og får helt sjokk!
Finnene var helt raspet opp! Både "sidefinnene" og halefinnen!
Han klarer ikke svømme helt ordentlig.
Vil dette lege seg? Eller bør jeg avlive?
Håper på gode svar!
Postet 08.10.08 kl 18:03
Postet 08.10.08 kl 18:09
Ser ut som finneråte, og det kan behandles. I sykdomsartikkelen står det om finneråte. Lykke til!=)
Postet 08.10.08 kl 18:09
Postet 08.10.08 kl 18:17
Jeg ville tatt den til side i en akvariebøtte, eller lignende.
Bruk en tskje salt pr 10 liter vann. Levendefødere tåler mer salt, men da bør du øke konsentrasjonen gradvis(over ett døgn) opp til en ss salt pr 10 l vann.
La den være i bøtta i noen dager til den er bedre. Har du ei luftpumpe til den, så er det en fordel. Ikke fyll bøtta mer enn ca 15 cm fra kanten. Sverddragerne kan hoppe høyt.
Bruk en tskje salt pr 10 liter vann. Levendefødere tåler mer salt, men da bør du øke konsentrasjonen gradvis(over ett døgn) opp til en ss salt pr 10 l vann.
La den være i bøtta i noen dager til den er bedre. Har du ei luftpumpe til den, så er det en fordel. Ikke fyll bøtta mer enn ca 15 cm fra kanten. Sverddragerne kan hoppe høyt.
Postet 08.10.08 kl 18:24
Postet 08.10.08 kl 18:34
Postet 08.10.08 kl 18:37
Postet 08.10.08 kl 18:50
BIGBrotherJeg pleier å ha vinduet oppe på natten, men den kan jeg ha igjen i natt da! ; )
Det er nok lurt, ja.
Det kan nok ta noen døgn før den er frisk, men kanskje du kan ha bøtta stående på badet dersom resten av familien tar hensyn? Altså ikke: tømmer bøtta ved en feil, eller sprayer med kjemikalier i lufta...
Postet 08.10.08 kl 18:55
Postet 08.10.08 kl 18:58
Postet 08.10.08 kl 19:01
Inaktiv bruker

jeg har lest i en akvariumbok en gang at man kune helbrede finneråte med å klipe av den biten av fina som er sykt.det vil si at man kliper av lit av fina selvaakt uner sdedet med finneråte =;-D
Postet 09.10.08 kl 12:28
Jeg har lest det samme David, men jeg er usikker på om det gjaldt BÅDE finneråte eller soppangrep. Det er iallefall mulig ved soppangrep på finnene.
Men det gjelder å være utrolig stødig på hånden og ikke klippe feil. Så det tror jeg er best å overlate til de mer erfarne...
Jeg får finne frem fiskehelse-boken min igjen og sjekke det kapitelet.
PS!
Jeg TROR det stod i denne boken av Terry Fairfield som jeg nevner i dette innlegget.
Men jeg har to bøker om temaet så jeg må sjekke.
Men det gjelder å være utrolig stødig på hånden og ikke klippe feil. Så det tror jeg er best å overlate til de mer erfarne...
Jeg får finne frem fiskehelse-boken min igjen og sjekke det kapitelet.
PS!
Jeg TROR det stod i denne boken av Terry Fairfield som jeg nevner i dette innlegget.
Men jeg har to bøker om temaet så jeg må sjekke.
Postet 09.10.08 kl 12:57
Endret: 09.10.08 kl 13:02
Postet 09.10.08 kl 20:16
Postet 09.10.08 kl 20:44
Endret: 09.10.08 kl 20:45
Postet 09.10.08 kl 20:47