Corydora. med apistogramma hongsloi i 75liter?

hei, har tenkt og lage en søramerikansk biotop, og lurer derfor på om jeg kan la corydoras gå sammen med apistogramma?
Jeg prøvde samme blanding i en 85 liter og det ble bare tull. Apistogramman la egg og prøvde fortvilet å passe på dem, men coryene skjønner jo ikke dette med revir så de landa jo rett oppi eggplassen hele tida. Apistogramman jagde de vekk, men coryene skjønte tydeligvis ikke at dette betydde at de måtte holde seg unna den plassen hele tida. Ble bare stressende for både apisto og cory. Ble ikke yngel...

Endte i alle fall med at jeg gjorde karet om til en rent corykar (med noen ottoer og reker da...)
Samme erfaring som Lro. Så snart Apistogrammaene legger egg (og det gjør de før eller siden uansett, er mitt inntrykk) så blir det skjærings i samboerforholdet med Corydoras.
FØR de legger egg går det gjerne bra, for da er jo ikke ciklidene like territoriale. Men det går hardt utover Coryene så fort Apistoene bestemmer seg for familieforøkelse. Har erfart det i alle akvariestørrelser jeg har; selv i et såpass stort kar som 160 liter mørbanket Apistoene gjengen med Corydoras daglig, da ciklidene hadde egg å passe.

I en 75 liter er bunnarealet såpass lite at det er ikke mange plasser Coryene kan stikke av til, når Apistoene kupper karet til familien sin.

Du kan jo prøve å ha dem i lag, men stå klar med håven for å redde ut Coryene så fort du ser Apistogramma hunnen får sterke leksfarger. Det tyder gjerne på at eggene allerede er lagt, eller at de skal til å legge dem.
Lar være
da tror jeg at jeg lar være, etter det jeg har hørt.
Er enig med begge svar over. I tillegg har jeg erfart at øynene til coryene blir borte en etter en - det virker som om det er eneste måten Apistogramma klarer å få bort cory er ved å snappe øynene.
off... det høres ikke godt ut nei...

men, er det noen som har noe tips om hva slags fisk som passer bra til en sør-amerikansk biotop? har allerede smykketetra, corydoras paleatus og shultzei.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap